Nieuwe Structuur voor i: BrowseHuis Het BrowseHuis wordt in de loop van dit jaar geheet verbouwd door interne Communicatie, Information Services en Lasswell. Een werkgroep bereidt de komende weken de herstructurering van het BrowseHuis voor. Een verbetering van de structuur is nodig, omdat er steeds meer informatie beschikbaar komt via dit intranet: Hoe een klein huis in de polder uitgroeide tot een nieuwbouwwijk. Het BrowseHuis begon een aantal jaren geleden als het intranet voor Heineken Nederland B.V. Intussen is het uitgegroeid tot een Heineken Nederlands Beheer-breed medium: alle vestigin gen van Heineken binnen de landsgrenzen zijn in de loop van de tijd aangesloten. Gevolg daarvan is een groeiend aantal sites van afdelingen, werk- en projectgroepen. Daarnaast is Heineken Nederlands Beheer steeds meer in formatie gaan aanbieden via het BrowseHuis en heeft Interne Communicatie het initiatief geno men voor het plaatsen van meer en vaker vers nieuws. In december vorig jaar zijn de eerste twee 'lagen' weliswaar al gerenoveerd volgens de re gels van de Heineken huisstijl. De onderliggen de structuur bleef echter grotendeels hetzelfde. Hiermee werd voorkomen dat u als gebruiker én moest wennen aan de nieuwe uitstraling én de informatie niet meer op een vertrouwde plaats kon terugvinden. 'Nieuwbouwwijk' Op dat moment was al duidelijk dat sommige in formatie te diep was weggestopt en andere in formatie weer te ver naar boven werd geplaatst. De destijds neergezette structuur werkte prima in de eerste periode, omdat het BrowseHuis toen nog klein van omvang was. Maar het klei ne huis in de polder is uitgegroeid tot een nieuwbouwwijk, waarin iedere bewoner toch graag wil dat zijn bezoek de voordeur eenvoudig weet te vinden. Om dat te kunnen garanderen, moeten we de straten en de bewegwijzering gaan aanpassen. Niet alleen de (infra)structuur wordt aangepakt. Ook wordt vastgelegd wie welk deel van de 'wijk' beheert en wie waar voor eindverantwoordelijk is. Daarbij wordt ook de rol van Henk Visser (Lasswell) herzien. Henk was nog in dienst van Heineken toen hij de eerste versie van het BrowseHuis introduceerde. Door zijn keuze voor het vrije ondernemerschap werd hij leverancier van intranet-diensten. Daarmee is ook zijn rol ten aanzien van het BrowseHuis veranderd. Zo zullen alle rollen van de bij het BrowseHuis be trokken partijen duidelijk worden omschreven en vastgelegd. Minder papier De indamming van de interne papierstroom is al wat langer een thema binnen Heineken. De in burgering van het BrowseHuis heeft zichtbaar geleid tot een vermindering van het aantal me dedelingen dat op de prikborden wordt gehan gen. Uit het lezersonderzoek Vers van 't Vat blijkt dat veel mensen in productieafdelingen de mededelingenborden nog steeds zien als een belangrijke manier om aan nieuws over het werk te komen. In kantoorafdelingen is dat een stuk minder. Logisch, want daar heeft iedereen een pc op zijn bureau waarmee gemakkelijk even snel op het BrowseHuis naar informatie kan worden gezocht. Er zijn plannen om na de her structurering van ons intranet te laten onder zoeken, wat de mogelijkheden zijn om het BrowseHuis beter bereikbaar te krijgen in pro ductieafdelingen en bijvoorbeeld ook op de ves tigingen van de unit Horeca in het land. Een van de redenen daarvoor is de snelheid waarmee je informatie kunt overbrengen naar het Heineken- personeel. Wanneer iedereen binnen de Nederlandse Heineken-organisatie kan worden bereikt via het BrowseHuis, is één druk op de knop voldoende om een personeelsmededeling onder de aandacht te brengen. Wanneer je -naast plaatsing op het BrowseHuis- een bericht eerst intern moet faxen of mailen, met het ver zoek of het zo snel mogelijk op de borden kan worden gehangen, werkt dat een stuk trager. Zeker in het geval van berichten die na zes uur 's avonds worden verzonden. Het belang van het BrowseHuis wordt steeds groter. En dat is ook goed, want het is een mo dern medium, waarmee je snel en eigentijds in tern kunt communiceren. Minder papier op de mededelingenborden en in de postbakjes zijn een gevolg. Een ander is de wijzigende rol van Vers van 't Vat. Van een nieuwsblad, zal uw per soneelsblad meer en meer de 'Achter het Nieuws' van Heineken worden. Dat zal heel ge leidelijk gaan, maar u zult merken dat u het nieuws steeds vaker via het BrowseHuis zal 'consumeren'. Ik vergelijk het met pagina 101 van teletekst. Daarop lees je kort en krachtig de belangrijkste nieuwsfeiten, die vervolgens in andere media verder worden uitgediept en toegelicht. Minder papier leidt dus niet tot het verdwijnen van Vers van 't Vat. Het leidt ook niet tot het stoppen met BrouwerijNieuws, Leven in de Brouwerij, et cetera. Ik verwacht wel dat het be lang van nieuwsbrieven over projecten (zoals nu STAR Chain) gaat afnemen. De STAR Chain site werkt beter dan de nieuwsbrief, om een voor beeld te noemen. Al was het alleen maar omdat je daar vragen kunt indienen, die vervolgens op de site worden beantwoord, ledereen kan mee lezen. Nog beter werkt nog altijd een goede monde linge presentatie, zo bleek in Den Bosch. De heldere uiteenzetting van directeur Kakebeeke over STAR Chain tijdens de nieuwjaarsreceptie maakte voor vele aanwezigen een einde aan de onduidelijkheid over dit traject. Zo is de cirkel van de communicatiegeschiede nis rond. Teruggaand in de historie van de mens is spraak het eerste communicatiemiddel voor informatieoverdracht. Sinds de oertijd ontmoe ten en spreken we elkaar nog steeds. Denk maar aan de vele vergaderingen tijdens ons werk. Helaas is het onmogelijk voor een direc teur om continu op de zeepkist te klimmen. U en ik weten dat het voor ons ook geen oplossing is om alleen maar met elkaar te vergaderen. Dan komt er geen druppel bier uit de kraan. En dus heb je interne media zoals het BrowseHuis nodig om een zo goed mogelijk al ternatief te bieden voor die informatieover dracht. Het BrowseHuis combineert foto's, te keningen en tekst. In de nabije toekomst kun nen we daaraan zelfs geluid en bewegend beeld toevoegen. Dan kunnen we presentaties zoals die van directeur Kakebeeke afspelen op elk ge wenst moment. Maar goed, zover is het nog niet. Eerst het voorbereidende werk, zodat ook het BrowseHuis klaar is voor de toekomst. Peter Everts, Interne Communicatie

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 8