Nettowinst Heine ken stijgt 20% tot 621 miljoen euro S-Day nadert voor DCS 5 Heineken N. V vergrootte haar nettowinst over 2000 tot EUR 621 miljoen, een stijging van 20% ten opzichte van 1999. De nettowinst per aandeel steeg van EUR 1,65 tot EUR 1,98. Het bedrijfsresultaat steeg met 15,3% tot EUR 921 miljoen. De netto-omzet vertoonde een stijging van ruim 13%). Heineken verwacht ook voor het jaar 2001 een verdere toename van de nettowinst. Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 26 april 2001 wordt een onveranderd dividend in contanten van EUR 0,40 per aandeel voorgesteld. Tevens wordt een aandelensplitsing voorgesteld, waarbij vier bestaande aandelen van nominaal NLG 5,00 per aandeel, recht geven op vijf nieuwe aandelen van nominaal EUR 2,00 per aandeel. De toename van de netto-omzet tot ruim EUR 8.107 miljoen werd gerealiseerd door nieuwe consolidaties (+7%), een betere verkoopmix en hogere verkoopprijzen (+3%), hogere autonome bierverkopen 2%), terwijl de resterende toe name van de omzet te danken was aan de ho gere wisselkoers van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro. De stijging van het bedrijfsresultaat met 15,3% tot EUR 921 miljoen werd bereikt door de nieu we acquisities die in consolidatie werden geno men, de volumestijging, de verbetering van de samenstelling van de afzet en de hogere ver koopprijzen. Als percentage van de netto-omzet bedroeg het bedrijfsresultaat 11,4% tegen 11,2% in 1999. In Europa nam de bierconsumptie met 2,5% toe. De werkmaatschappijen in Frankrijk en Nederland wisten hun marktaandeel te verho gen. In Italië boekte Heineken een hoger resul taat door een verschuiving van het verkoopvolu me van lager geprijsde bieren naar de merken Heineken en Moretti. In Polen verlopen de her structureringsactiviteiten en integratie van de vier brouwerijgroepen volgens plan. Ondertussen nam de concurrentie echter toe en stonden de afzet en het resultaat nog onder druk. In de Verenigde Staten steeg de afzet van Heineken bier met 15% en die van Amstel met 13%. Het resultaat in Azië nam verder toe terwijl de afzet in Afrika een geringe groei liet zien en het resultaat daar stabiel bleef. Het totale biervolume van de Groep, inclusief de twee minderheidsdeelnemingen in Latijns Amerika, steeg tot 97,9 miljoen hectoliter. Het volume van de geconsolideerde werkmaat schappijen en de door derden in licentie ge brouwen merken van de Heineken Groep (het Groepsvolume), nam met 7 miljoen hectoliter toe tot 74,8 miljoen hectoliter 10,5%). De verkopen van het Heineken merk in de wereld groeiden met 5,9% tot een volume van 21,6 miljoen hectoliter. Heineken verwacht voor het jaar 2001 opnieuw een toename van de nettowinst. Ook over de winstontwikkeling op de langere termijn blijft Heineken positief. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld de heren C. Boonstra en J.M. Hessels te benoemen tot lid van de Raad van Commissarissen van Heineken N.V. Amsterdam, 1 maart 2001 Koos Tromp Om te waarborgen dat ons primaire proces van Warehousing en Distribution in die periode onge stoord wordt voortgezet, moeten onze medewer kers door middel van trainingen goed worden voorbereid. In de maanden mei en juni worden dan ook ongeveer zestig DCS-medewerkers ge traind in de nieuwe werkwijze met SAR De maand mei is voor DCS de drukste maand van het jaar en In de komende maanden zal het STAR Chain project een topprioriteit vormen voor de DCS-organisatie. Na een recente herplanning gaat DCS Binnenland op 16 juni aan staande over op het SAP systeem. Gezamenlijk met Commercie en EFI zal DCS bij de eerste organisatiedelen behoren die op SAP overgaan. dus is het tijdstip van de implementatie voor ons niet echt makkelijk. Het behoeft dan ook verder geen betoog dat een goede planning van deze training onontbeerlijk is. We realiseren ons dat dit een forse inspanning van iedereen vergt, maar het commitment is er en dus gaan we ervoor! Naast de trainingsinspanning wordt er ook nog hard gewerkt aan de totstandkoming van een nieuwe fijnstructuur voor zowel DCS Binnenland als Export. Bij Binnenland worden verantwoorde lijkheden voor service en kosten in de toekomst eenduidiger georganiseerd. Bij het ontwerpen van een nieuwe fijnstructuur voor DCS Export is de uit daging het zo goed mogelijk onderbrengen van lo gistieke taken die overkomen van de Export organisatie bij DCS en Demand Management en Supply Planning. Breed samengestelde werkgroe pen buigen zich momenteel over deze materie en zoals in het hele STAR Chain project is hierbij sprake van grote tijdsdruk. Op 1 april dienen de voorstellen voor een nieuwe fijnstructuur gereed te zijn! Tevens vinden bij DCS Export veel workshops plaats om SAP, dat voor dit organisatiedeel op 1 oktober operationeel wordt, goed in te richten. Veel medewerkers en met name de zogenaamde Key Users zijn hierbij betrokken. Samengevat: DCS is volop in beweging en op weg naar een nieuwe or ganisatiestructuur en werkwijze die borg staan voor optimale service tegen de laagst mogelijke kosten. Kortom; een solide schakel in de keten! Koos Tromp, manager Distribution Customer Service

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 3