Eerste. milieuverslag goed ontvangen i u Het allereerste internationale milieuverslag van Heineken kwam na vijf jaar van voor bereiding in november 2000 uit. Hiermee willen we aan zowel onze eigen mensen als aan consumenten, leveranciers en de financiële wereld laten zien hoe we tegen milieu zorg aankijken, wat we op milieugebied hebben gepresteerd en wat we van plan zijn. Het milieuverslag is zowel intern als extern goed ontvangen getuige de brieven, maiftjes en telefoontjes die we na verzending binnenkregen. menwerking met experts van de Heineken Brouwerijen in de wereld programma's ontwik keld om tot verdere besparingen te komen. Uit het verslag valt op te maken dat het water verbruik per eenheid product in 1998 en 1999 met circa 8% is afgenomen. De vermindering van het watergebruik heeft ook een positief ef fect op het energieverbruik en vormt zo een duidelijke en zichtbare indicator van de mate van milieubelasting. Nederland De milieuprestaties van Heineken in Nederland zijn in het verslag geïntegreerd. Teneinde in zicht te geven in de specifieke situatie van de verschillende vestigingen is een apart inlegvel voor de voornaamste milieuprestaties per vesti ging opgesteld. In het jaar van publicatie van het groepsjaarverslag wordt het milieuverslag van Heineken Nederland niet gemaakt. Sietze Montijn, Corporate Affairs manager De zorg voor het milieu staat al jaren hoog in ons vaandel, maar is zowel in- als extern nooit actief op internationaal niveau gecommuni ceerd. Met het toenemende milieubewustzijn van de maatschappij steeg ook het aantal vra gen over dit onderwerp richting Heineken. Welk standpunt neemt Heineken in als het gaat over mi lieubeleid? De Heineken Milieubeleidsverklaring die twee jaar geleden het licht zag, geeft antwoord op die vragen. Om vast te stellen in hoeverre het be leid in de praktijk is ge bracht, is een milieuver slag noodzakelijk. In het voorwoord van het milieu verslag benadrukt de Raad van Bestuur de groeiende noodzaak van een dergelijk verslag. "Als onderneming dragen wij onze verantwoor delijkheid voor het milieu. We zullen onze milieuzorg onderdeel maken van een geïnte greerd beleid van 'corporate citizenship' en duurzame ontwikkeling. Ook op milieugebied streeft Heineken naar een vooraanstaande po sitie onder brouwers. Dit is in lijn met onze doelstellingen 'wereldwijd de geprefereerde brouwer van kwaliteitsbieren' en een goed 'corporate citizen' zijn." Water Dat het eerste milieuverslag 'waterbewust' als thema heeft, lag voor de hand. Het onderwerp staat bij Heineken hoog op de agenda omdat Het volgende verslag, dat medio 2002 zal wor den gepubliceerd, zal ook de overige regio's be slaan waar Heineken productievestigingen heeft. De milieucoördinatoren in Europa en de overige regio's zijn reeds druk bezig met de voorbereidingen. Zorg voor het milieu is nooit 'klaar', maar ontwikkelt zich continu. Leerproces Heineken is al vele jaren over de hele wereld bezig besparingen te realiseren in alle facetten van de productieketen. Met name op het ter rein van de interne waterhuishouding en ener gie zijn goede resultaten geboekt. De milieu maatregelen en de resultaten van de afgelopen twee jaar zijn in het milieuverslag verwerkt. De eerste editie van dit milieuverslag dekt nog niet de hele wereld, maar concentreert zich op Europa. Dit omdat het maken van een milieu verslag een leerproces is. Dus hebben we be sloten ons eerst te richten op Europa en de er varingen van dat eerste verslag te gebruiken voor het volgende milieuverslag in 2002, waarin onze productievestigingen over de gehele we reld aan bod komen. Overigens is 'beperkte rapportage' niet helemaal correct. In Europa vindt circa 75% van alle productie plaats. Ongeveer driekwart van onze milieu-impact is in Europa. De milieu-impact wat water en energie be treft wijkt daarvan, naar we verwachten, weinig af. de beschikbaarheid van vol doende schoon drinkwater een van de belangrijkste milieu vraagstukken van deze eeuw wordt. Dat was een van de con clusies die deskundigen uit de hele wereld trokken tijdens het Tweede Wereld Water Forum dat vorig jaar in Den Haag werd gehouden. Tijdens die conferentie vond de we reldpremière plaats van een dertiendelige do cumentaireserie getiteld 'Water, elke druppel telt'. Heineken sponsorde de productie van de serie om een bijdrage te leveren aan de be wustwording rondom de drinkwaterproblema tiek. De serie is inmiddels in een aantal landen op televisie te zien en is in Nederland door de NCRV uitgezonden. Tegelijkertijd is Heineken ook een interne cam pagne gestart. Technici van HTS hebben in sa-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 20