4 wmt x I J De allereerste StarGame is achter de rug succes worden genoemd. Maar eerst: wat het mag een groot de StarGame? 17) Heinekeri De StarGame is een multidisciplinaire business course voor WO-studenten (Wetenschappelijk Onderwijs) in de laatste fase van hun studie. Een business course is een soort workshop, waarbij stu denten in drie dagen kunnen kennismaken met het werken bij en de cultuur van Heineken. Dit gebeurt in de vorm van een specifieke opdracht verdeeld over de disciplines Commercie, Finance en Productie. Deze opdracht luidde: ontwikkel een nieuw speciaalbier voor het thuisverbruikkanaal in Nederland. Uit de aanmeldingen zijn zo'n vijftig studenten ge selecteerd voor de selectiedagen in Zoeterwoude. Hiervoor waren drie dagen ingeroosterd (een per discipline). Naast het daadwerkelijk selecterende deel bevat de selectiedag ook ontspannende ele menten. Aan het eind van de dag moest de student een goed en positief beeld van Heineken hebben gekregen. Dit heeft in het programma vorm gekre gen door het spelen van de BeerGame, een rondlei ding door de brouwerij en natuurlijk een borrel in de Koperen Ketel. Van deze vijftig studenten zijn er uiteindelijk 24 (acht per discipline) uitgenodigd om deel te nemen aan de StarGame. De StarGame zelf vond plaats van 22 tot en met 25 november 2000. Als thuisbasis voor de business course is gekozen voor kasteel Oud Poelgeest in Oegstgeest. De geselecteerde studenten zijn opgedeeld in vier teams van zes deelnemers, twee per discipline. Verder werd aan ieder team een Heineken-coach toegevoegd. Na de eerste kennismaking woensdagochtend en een boeiende presentatie door de heer Ruys, lid van de Raad van Bestuur, gingen de studenten na de lunch daadwerkelijk aan de slag. Ondersteund door het actiemarketingbureau de Combinatie van Factoren en het team van Paul Kemp van de afde ling Sensory Product Development, hebben de teams in ongeveer anderhalve dag vier volwaardige productconcepten uitgewerkt, te weten 'Adam, sprankelend fris met een vleugje appel', 'Amor, met liefde gebrouwen', 'Reeve, revolutionary refreshing' en 'Vida, sprankelend bier voor sfeervolle momenten'. Deze vier concepten wer den vrijdag beoordeeld door een vakkundige jury bestaande uit Hans van Zon (manager Corporate Control Accounting), Herman Ubbink (unitman ager Den Bosch) en Leo van Haaften (projectman ager Corporate Human Resources). Als winnaar werd door deze jury uitein delijk 'Reeve' gekozen. Natuurlijk bestond de StarGame uit meer dan werken alleen. Zo kregen de studenten op donderdagavond de kans om een aantal jonge Heineken-medewerkers te ontmoeten en te ondervragen over hun ervaringen bij Heineken. Die avond werd feestend voortgezet onder leiding van twee pianisten en een drummer van de Crazy Piano's. Vrijdagavond werd de StarGame in stijl afgesloten met een diner en een borrel in het centrum van Utrecht. Niet alleen wij vonden het een groot succes, ook de studenten zijn razend enthousiast over de StarGame, zo blijkt uit de evaluatie. Zij geven de StarGame een eindcijfer van 8.33 op een schaal van 1 tot 10. Voor herhaling vat baar dus en daarmee zijn we nu hard bezig, want de volgende StarGame zal plaatsvinden van 22 tot en met 25 mei 2001. Tot slot willen wij vanaf deze plek graag iedereen bedanken die zijn of haar bijdrage aan de StarGame heeft geleverd op de selectieda gen of tijdens de StarGame zelf. Zonder jullie was het nooit zo'n groot succes geworden! i I Joost Donkers en Jitte de Vries, Recruitment De geschetste productconcepten

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 19