Collegiaal Nieuwsblad krijgt een 'zeven' 11^°" xlJ De medewerkers van Heineken geven het Collegiaal Nieuwsblad 1999 het schoolcijfer zeven. Dat blijkt uit het onderzoek, dat onlangs is gehouden door Wim Koel (Marketing Onderzoek) naar de reacties op het Collegiaal Nieuwsblad. Hij concludeert in zijn onderzoeksrapport dat een zeven als beoordeling tame lijk 'vlak' is, omdat we leven in een land waar de 'zeven' de norm is. Ook vinden enkelen dat de titel erg oubollig klinkt of niet bijzonder is en een klein percentage vindt de titel zelfs gewoon vreselijk of slecht. Om de volgende keer hoger te scoren dan een 'zeven', zal het blad qua vormgeving en lay-out wat lees baarder gemaakt moeten worden. Ook de stijl moet nog iets persoonlijker, het formaat mag nog iets kleiner en het papier iets dunner. Verbeterpunten "De naamgeving is wat ongelukkig gekozen en geeft wat verwarring. Daarbij zitten er op detail niveau nog enkele kleine verbeterpunten in de onderzoeksresultaten, maar het zal altijd moeilijk blijven om voor alle medewerkers een blad te maken dat voor iedereen interessant en/of begrij pelijk is. Want wat de een negatief vindt, wordt door een ander juist weer als positief ervaren", aldus Wim Koel. Heines vakbon' aan me Marloes van Berkel, stagiaire Interne Communicatie Elk jaar organiseert de stichting Nederlands Instituut voor brouwgerst, mout en bier (kortweg NIBEM) een bij eenkomst voor alle brouwerijen van Nederland. In 2000 was het de 50ste keer dat de dagen georganiseerd wer den en het NIBEM had Heineken daarom gevraagd als gastheer op te treden. Veel Heineken-collega's hadden het overigens niet door dat het ging om een uit gave van het Sociaal Jaarverslag. Ongeveer een derde van de ondervraagden dacht dat er weer een nieuw blad was uitgebracht. Enkelen dach ten zelfs dat het 'Collegiaal Nieuwsblad' een nieuwe concurrent zou zijn van 'Vers van 't Vat'. Dit ondanks het feit dat onder de titel 'Collegiaal Nieuwsblad' nog steeds de subtitel 'Sociaal Jaarverslag 1999 Heineken Nederlands Beheer B.V.' stond. Degenen die er wel van op de hoog te waren wat ze lazen, gaven te kennen dat ze het 'Collegiaal Nieuwsblad' een betere vorm vin den voor het Sociaal Jaarverslag. Andere vorm Het Sociaal Jaarverslag van 1999 slaat al met al beter aan dan zijn voorganger en is toegankelijker voor meer mensen. Deze opzet is dus zeker in de smaak gevallen en met enkele verbeteringen hoopt Interne Communicatie dat het Sociaal Jaarverslag 2000 nog beter gelezen zal worden dan dat over 1999. Waardering Niet alles werd positief gewaardeerd. Een ruime meerderheid (59%) van de ondervraagden was ontevreden over de naam. De klachten die zijn geuit gingen onder andere over het feit dat men verwachtte dat het blad vaker wordt uitgebracht. Dit omdat de nieuwe naam door hen gekoppeld wordt aan een frequent verschijnend nieuwsblad. Wat vorig jaar het 'Collegiaal Nieuwsblad' was, heette voor heen 'Sociaal Jaarverslag 19.. Heineken Nederlands Beheer B.V.'. Het grootste verschil zit hem niet alleen in de naam, maar in het feit dat de informatie nu in dagbladvorm is gegoten. Dit had als doel het verlagen van de drempel om zo mensen aan het lezen te krijgen. Nu het Sociaal Jaarverslag bovendien geen tabellen met cijfer tjes meer bevat, heeft ruim de helft van de lezers (54%) het blad geheel of grotendeels gelezen. Aan het eind van de middag werden alle gasten vervoerd naar de Brabanthallen waar zij getrakteerd werden op een traditionele brouwers avond. Terwijl er nog stevig werd nagepraat over de ervaringen van de dag werd het winterbuffet geopend. De algehele mening van de gasten was dat de Brouwerij Den Bosch een schone en opgeruimde indruk maakte. Daarnaast oogstten het 'monumentale' brouwhuis, de nieuwe 'hightech' keldergebouwen, het Magazijn Eenmalig Verpakken en het WMS-systeem veel lof. De avond werd muzikaal opgeluisterd door de band Satisfy. En ondanks het ontbreken van een echte dansvloer werd er toch volop gedanst. Een leuke afwisseling was het optreden van de Nederlands-Ierse band Bangers Mash, die Ierse 'drinking songs' ten gehore bracht. Voor vrijdagochtend stond een aantal lezingen op het programma. Er werd onder meer gespro ken over de smaakvorming van het alcohol vrije bier, kunststofflessen bier en over het industrieterrein De Rietvelden/De Vutter in 's-Hertogenbosch waar de brouwerij gevestigd is. De 50ste Brouwersdagen in Den Bosch wer den afgesloten met een Brabantse lunch. Het organiserend comité wil alle medewerkers die hebben meege holpen om deze dag tot een succes te maken dan ook nogmaals hartelijk bedanken. Hanneke de Bres en Anne-Marie van Herpen, Heineken Den Bosch Op donderdag 23 november zijn circa tweehonderd vertegenwoordigers van brouwerijen, mouterijen en leveranciers op de Bossche brouwerij onthaald. Na een korte introductie door Herman Ubbink (unit manager) in de Cambrinuskelder kregen zij een spe ciale rondleiding aangeboden. De medewerkers van Brouwen, Filtratie, Verpakken en DCS namen de gas ten op hun eigen afdeling mee over de werkvloer. Vooral het feit dat de medewerkers zelf hun verhaal vertelden en het enthousiasme waarmee dit gebeurde, hebben de brouwerij veel complimenten opgeleverd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 18