Heineken E- Heineken verwerft meerderheid in Nigerian Breweries 10 Heineken N.V. heeft per 15 december 2000 gebruikgemaakt van het recht om haar lening aan Nigerian Breweries Pic. om te zetten in aandelen. Dit verhoogt het belang van 43,3% naar 54,2%. De lening, waarop alle aandeelhouders konden inschrijven, is in juni vorig jaar door de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Nigerian Breweries goedgekeurd. Heineken heeft hierop ingetekend voor een bedrag van 71 mil joen euro. Dit geld wordt nu omgezet in nieuw uit te geven aandelen. De in aandelen om te zet ten lening heeft ais doel het mede financieren van het geplande omvangrijke investeringspro gramma. Modernisering en uitbreiding van de capaciteit van de brouwerijen zijn noodzakelijk om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. Sinds de oprichting van Nigerian Breweries in 1946, heeft Heineken technische bijstand en andere managementdiensten geleverd. Het ma nagement van Nigerian Breweries heeft in 1996 besloten tot een aanpassing van alle afdelingen en bedrijfsprocessen volgens de Heineken stan daarden. Met het oog op de distributiekracht van Nigerian Breweries wordt voor de komende jaren verdere groei van de merken Heineken en Amstel voorzien. De resultaten van Nigerian Breweries zijn per 1 januari 2001 geconsoli deerd en dragen direct bij aan de nettowinst van de Heineken groep. Festus Odimegwu, managing director en CEO Nigerian Breweries. Zijn corrière is in drukwekkend: no het afronden von zijn stu die chemie oan de universiteit begon hij in 1980 ols stagiair bij Nigerion Breweries, waarna hij snel naar de top klom. In 1992 werd hij hoofd afdeling Verkoop op het hoofdkantoor in Lagos. No verschillende functies, werd hij in 199/ be noemd tot managing director en in 1999 tot CEO Nigerian Breweries. Achtergrond Nigeria is met 6,3 miljoen hectoliter de tweede biermarkt van Afrika. Met een productie van 3,3 miljoen hectoliter bier in 1999, bedroeg het marktaandeel van Nigerian Breweries 52%. Dit marktaandeel is gedurende 2000 verder toege nomen. Naast bier, verkoopt Nigerian Breweries jaarlijks 300.000 hectoliter frisdrank. De pro ductie vindt plaats in vijf brouwerijen verdeeld over het hele land. In 1999 bedroeg de netto winst 36 miljoen euro. Haar pilsener bieren Star en Gulder zijn de grootste merken in Nigeria. De aandelen van Nigerian Breweries worden ver handeld op de effectenbeurs van Lagos. Bron: persbericht december 2000 E-mail, e-commerce, e-business, e-bran- ding, e-novation en e-tailing. Sommige van deze termen zijn al volledig ingebur gerd in onze taal, andere roepen nu nog wat vraagtekens op. Dit zal echter niet lang meer duren, aangezien e-business een steeds grotere rol gaat spelen. Hierbij is het van belang up-to-date te blij ven, om op die manier te kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Om deze reden kwam de Heineken-top op 5 de cember bijeen in het Media Plaza te Utrecht. Directeuren, managers en e-business coördina toren reisden vanuit alle hoeken van de wereld naar Nederland, om deze internationale Heineken-bijeenkomst over e-business bij te wonen. Amerika, België, Brazilië, Frankrijk, Ghana, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Spanje en Zwitserland waren slechts enkele landen die vertegenwoordigd waren op deze zogenoemde Heineken E-day. Het programma was samengesteld door de Heineken University en gaf inzicht in het beleid en de strategie van Heineken ten aanzien van e-business. Na presentaties in de ochtend, be stond het middagprogramma uit verschillende workshops. Laat je er niet door verrassen De heer S.W.W. Lubsen van de Raad van Bestuur verwelkomde 's ochtends de deelnemers en hij stond stil bij de doelstelling van deze bijeen komst, namelijk het creëren van een internatio naal platform voor e-business-ontwikkelingen binnen Heineken. Hierbij stond de vraag 'hoe kan e-business de positie van Heineken verbe teren' centraal. "Maak er deel van uit, laatje er niet door verrassen", waren zijn woorden tot de deelnemers. Professor C. Meyer sprak over de impact van veranderingen. Hij bracht de macht van internet onder de aandacht en betrok hierbij de interne bedrijfsstructuur. Ook werden de eisen die aan de ontwikkeling van e- business verbonden zijn, besproken. De heer R. Duursema, Corporate ICT-directeur, gaf in zijn presentatie aan dat implementatie van nieuwe IT-technieken veel werk met zich mee Oe heer Lubsen in gesprek met Martin Eson-Benjomin, managing director van Ghana Breweries ltd. Professor C. Meyer en de heer Lubsen brengt. Ondertussen ondervindt de economie constant veranderingen. Hierdoor is het ontzet tend moeilijk helemaal up-to-date te blijven. Heineken beschikt zeker over de capaciteiten om op deze veranderingen in te spelen. Echter, snel handelen is hierbij van groot belang. Workshops Na de lunch was het tijd voor de zeven work shops die voor de rest van de middag op het programma stonden. De deelnemers konden zich tijdens de lunch inschrijven voor een workshop naar keuze. Het werd al snel duidelijk dat de workshop 'E-marketplaces' verreweg de populairste was. Hierin stonden virtuele mark ten zoals Transora centraal. 'E-branding' advi seerde over de effectiefste manier om een supermerk on line te brengen. De workshop 'E-horeca' stond stil bij de veranderingen en ontwikkelingen binnen het horecakanaal. 'Building partnerships' analyseerde de moge lijkheden van internet voor de marketing-mix door samenwerking met diverse nieuwe part ners. E-marketing door middel van het mobiele internet was het onderwerp van de workshop 'Mobile Japan'. Tijdens de workshop 'E-tailing' werd ingegaan op de bedrijfsstrategie voor de detailhandel via internet. 'Collaborative E-com merce' ging over het on line brengen van onder andere productinformatie en bestellingen van de klanten. Deze Heineken E-day vond plaats op het juiste moment, na de grote internet-hype en nog voor men we reldwijd de aankomende stap moet gaan zetten. De heer Lubsen be dankte iedereen voor het samen brengen van Heineken-kennis en -ervaring en voor de actieve deel name. Hij sloot de dag af met de woorden "Het doel van vandaag was het creëren van een platform op het hoogste managementniveau, ik ben van mening dat we met zekerheid kunnen stellen dat we dit hebben bereikt." Sophie vanWel

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 12