"Sponsoring is de wereld van het merk tastbaar maken" Maar Heineken was daar als enige echt dage lijks in het nieuws. De Australische radio en te levisie noemden vrijwel dagelijks de geweldige sfeer in het Holland Heineken House. Er werden zelfs tips gegeven aan Australiërs om het Holland Heineken House, in eerste instantie voor Nederlanders bedoeld, binnen te komen. Van: 'kom vroeg, spreek een paar woorden Ne derlands' tot en met: 'kleed je in het oranje'. Geweldig, toch? Daarnaast zoeken we die eve nementen op waar we de consument direct kunnen laten zien wat Heineken en oranje sa men hebben: passie en nationale trots!" Hoe zit het in dat verband met het Nederlandse te levisieprogramma Leven in de Brouwerij, dat elke vrijdag live wordt uitgezondenIntern is gecommu niceerd dat het een programma van Heineken is, maar extern is daarvan nauwelijks iets te merken. "Niettemin zijn we wel degelijk in het program ma aanwezig. De titel verwijst, zij het subtiel, naar de brouwerij. Het logo van het programma toont de afzender, er worden Heineken-muziek- evenementen in genoemd en er waren reporta ges uit met name het Holland Heineken House in Sydney. Ook is er een verwijzing naar onze in ternetsite oranje.nl, waarin we nog eens duide lijk maken wat ons sponsorveld is. Maar het programma moet ook nog kwalitatief groeien en bekender worden. Dat heeft tijd nodig. Als we nu eens beginnen met het eigen personeel: zesduizend mensen die het programma bekij ken en het als ambassadeur aanbevelen bij an deren. Dat zou toch geweldig zijn voor de kijk cijfers? Dan komen die bekendheid en koppe ling met Heineken vanzelf." Zelf ben je al vijfjaar in dienst van dit bedrijf, de laatste twee jaar verbonden aan het merk Heineken. Wat trok jou destijds aan 'Ik had mijn studie Economische Geografie afgerond, stage gelopen in het buitenland en zocht een bedrijf dat niet alleen internationaal opereert, maar ook sterk in marketing is en iets con creets maakt. In dat geval kom je al snel bij de internationals uit. En Heineken stak er met kop en schou ders bovenuit. Hoe kan dat ook an ders, ik ben geboren in Leiderdorp, onder de rook van de brouwerij en heb hier in Zoeterwoude als 'jochie' van achttien nog aan de lopende band gewerkt. Flessen rechttrekken met een lange haak. Zo gebeurde dat toen nog. Kun je je nu niet meer voor stellen. Ook kende ik het product goed. En zo kwam ik hier in 1995 op gesprek en werd ik aangenomen ais manage- menttrainee, eerst binnen Corporate, later bij Vrumona en in Heineken Zwitserland. Via Thuisverbruik Vrumona, ben ik in Zoeterwoude terechtgekomen als junior brandmanager Heineken. In die functie viel ik meteen met mijn neus in de boter: ik mocht de introductie van de Magnum fles, naar een idee van mijn voorgangers, begeleiden. Een fles waar van in het retailkanaal (su permarkten) drie keer zo veel volume als van cham pagne over de toonbank is gegaan. Overigens komt er een opvolger, dus houd Vers van 't Vat goed in de gaten. De fles wordt in elk geval net zo herkenbaar als de Magnum en heeft dezelfde feestelijke trek ken... Sinds dit jaar ben ik brandmanager Sponsoring voor het Heineken-merk. Een ontzettend boei end merk met een echte merkbeleving en zeer aantrekkelijke sponsorvelden als sport en mu ziek. Sponsorvelden die de consu ment, zo blijkt ook wel, raken." Op muziekgebied zijn er ver schillende nieuwe activiteiten gepland. Kun je daarover iets meer vertellen "Ik denk aan de op handen zijnde opening in maart 2001 van de Heineken Music Hall aan de voet van de Arena in Amsterdam. Een sa menwerking met Mojo Concerts. Deze hal krijgt de beste akoestiek ter wereld op muziekgebied, waardoor grote artiesten als Bon Jovi en Joe Cocker er zeker willen spelen. De zaal kan zo'n 5.500 bezoekers bevatten, waar door het ook een prachtige springplank zal zijn voor aanstormende bands die wel eens een zaal willen platspelen. Ik denk ook aan de Heineken Night Live, in 1999 gestart nadat wij zijn gestopt met het spon soren van de Night of the Proms. Dit evenement vindt volgend jaar april voor de tweede keer plaats, aan het begin van het nieuwe muziekseizoen. We gaan het samen doen met een van de top 3-choreografen van de wereld. Helaas kan ik nu nog niets over de artiesten zeggen, maar over hen komt zeker meer nieuws aan het einde van dit jaar. En we houden natuurlijk succesvolle evenementen als de Heineken Cross Over, de Heineken Dance Parade en de Heineken Student Award in ere. Kortom, muziek, oranje en Heineken. Een combinatie die niet stuk is te krijgen." Marguerite de Ruijter

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 5