f
iijg*
"Nothing is sure but death and taxes". Deze woorden sprak de Amerikaanse president
Abraham Lincoln enkele eeuwen geleden. Anno 2000 is er niets veranderd. In de pers
en op televisie worden we allemaal geconfronteerd met het nieuwe belastingplan. Een
geruststellende boodschap die ons al in een vroeg stadium bereikte, luidde dat we er
allemaal op vooruitgaan. De een wellicht iets meer dan de ander, maar dat is in het le
ven nu eenmaal niet anders.
In het voorjaar van 2000 is binnen Heineken de
werkgroep 'belastingplan 21e eeuw' gefor
meerd. De werkgroep heeft de opdracht mee
gekregen om de gevolgen van het nieuwe be
lastingplan voor Heineken (denk aan arbeids
voorwaarden en internationaal employment) te
onderzoeken en, indien noodzakelijk, aanpas
singen in de systemen aan te brengen. Voor
wat betreft het laatste moet u maar denken
aan uw inkomensspecificatie. Hoewel het
spreekwoordelijke 'abracadabra' hierbij niet
misstaat en de specificatie voor de meesten
onleesbaar is, zal deze er vanaf 2001 anders
uitzien. Of dit de leesbaarheid ten
goede komt, is nog maar de vraag.
De nieuwe inkomensspecificatie is
het gevolg van de belastingherzie- - V
ting-
Leden werkgroep
Alvorens iets meer te vertellen over
het nieuwe plan zal ik de leden van
de werkgroep aan u voorstellen.
Vanuit de Centrale Salarisadmini
stratie (CSA) zit Henk Plass in het
team. Hij houdt zich bezig met com
plexe berekeningen, aanpassing van
systemen en invoeren van nieuwe re
kenmodules. Vanuit Arbeidszaken zit
Hl
Irene Steenwelle in de werkgroep.
Cees de Soet (Personnel Department
International) en Hans Weeda
(Corporate HR) versterken het team
vanuit de discipline 'international De werkgroe
employment'. Heineken is een inter- Hans Weedc
nationaal bedrijf. Uitzendingen vanuit Irene Sti
en naar Nederland zijn aan de orde Angenent,
van de dag. Het belastingplan voor- V.l.n.r. zit
ziet in een aantal wijzigingen op het Nouwens en
gebied van 'international employ
ment' dat van invloed is op onze organisatie.
Edwin Souverijn zit in de werkgroep als coördi
nator Fiscale Zaken Heineken Nederland.
Ondergetekende is afgevaardigd namens
Corporate Fiscal Affairs in Amsterdam. Als ex
terne adviseur is Mans Kuipers van Ernst
Young aan de werkgroep toegevoegd.
Rekenmodules
En nu, "what's in it for me?" Helaas, jullie zul
len hier geen op maat gesneden individueel ad
vies aantreffen. Voor degenen die wel geïnte
resseerd zijn of en hoeveel zij erop vooruitgaan,
verwijs ik naar enkele aardige sites waar diver
se rekenmodules staan vermeld. Deze modu
les vinden jullie op www.minfin.nl en www.tele-
graaf.nl Let wel, ik raad jullie aan de huid niet
te verkopen voordat de beer geschoten is. Het
positieve effect op jullie nettosalaris kan uitein
delijk lager uitvallen. Dit komt onder meer door
dat het algemene BTW-tarief wordt verhoogd
van 17,5% naar 19%.
En nu de belangrijkste punten van de belas
tingherziening inzake inkomsten uit arbeid op
een rijtje gezet.
Het tarief van de loonbelasting (de belasting
die door Heineken op het loon moet worden in
gehouden en aan de fiscus moet worden afge
dragen) wordt vanaf 1 januari 2001 verlaagd.
Zo wordt het 50%-tarief verlaagd tot 42% en
De werkgroep, v.l.n.r. staand
Hans Weeda, Ed Souverijn,
Irene Steenwelle, Ad
Angenent, Cees de Soet.
V.l.n.r. zittend: Clément
Nouwens en Henk Plass
Het systeem van de belastingvrije sommen
komt te vervallen.
De mogelijkheid om als werknemer via werkne
mersspaarregelingen (premiespaar-regeling,
spaarloonregeling of winstdelingsregeling) voor
delig te sparen blijft gehandhaafd.
De mogelijkheid om werkelijke dan wel for
faitaire beroepskosten (maximaal 3.538 in
2000) bij de aangifte inkomstenbelasting af te
trekken wordt vanaf 2001 afgeschaft.
Voor werknemers die met de fiets naar hun
werk gaan (afstand enkele reis >10 km) is in
de inkomstenbelasting een fietsaftrek geïntro
duceerd. Deze fietsaftrek bedraagt 747 per
Met ingang van 2001 is het niet
meer mogelijk om in de inkomsten-
aJ belasting reiskosten woon-werkver-
t, keer af te trekken. Dit met uitzonde-
ring van kosten voor het openbaar
vervoer. Een werkgever kan vanaf
2001 de reiskosten voor het woon-
a werkverkeer tot een bepaald bedrag
nog steeds onbelast vergoeden.
Reiskosten voor het openbaar ver-
voer kunnen, zoals nu het geval is,
integraal worden vergoed.
Voor wat betreft een auto van de
zaak zijn er enkele kleine wijzigingen.
In de ogen van de fiscus zal er eerder
sprake zijn van een auto van de zaak.
De bijtelling voor privé-gebruik is af
hankelijk van het aantal privé-kilome-
ters. Hiervoor wordt een staffel inge-
j voerd die loopt van 500 tot 7000 km
7000 km 25% bijtelling). Een
goede kilometeradministratie is on
ontbeerlijk.
wordt het 60%-tarief verminderd tot 52%.
Alle belastingplichtigen (werkenden en niet-
werkenden) krijgen een algemene heffingskor
ting 3.473). Voor werkenden wordt deze
heffingskorting verhoogd met een arbeidskor-
ting (maximaal 2.027). Afhankelijk van de
gezinssituatie kan de algemene heffingskorting
worden verhoogd met extra kortingen.
Voor werknemers wordt de heffingskorting ver
rekend met de verschuldigde loonbelasting.
Heeft men geen betaalde baan, dan wordt de
algemene heffingskorting door de belasting
dienst maandelijks uitbetaald. Inmiddels heeft
de belastingdienst de formulieren voor het uit
betalen van de heffingskorting naar partners
van alleenverdieners toegezonden. Overdracht
van de heffingskorting is niet mogelijk.
Zijn jullie er nog? Het belastingplan
2001 voorziet nog in tal van andere
aanpassingen. Ik zal jullie hiermee niet lastig
vallen. Wellicht nog een tweetal zaken die hier
de moeite van het vermelden waard zijn.
Allereerst blijft de hypotheekrente voor het eer
ste huis volledig aftrekbaar. Overige rentekos
ten zijn echter niet meer aftrekbaar.
Tot zover het belastingplan voor de 21e eeuw.
Ik hoop dat ik het eenvoudig heb kunnen hou
den. Luchtig schrijven over een serieuze aange
legenheid die door velen wordt gevreesd is niet
gemakkelijk. De slogan van de belastingdienst
luidt niet voor niets: leuker kunnen we het niet
maken!
Namens de werkgroep,
Clément Nouwens