Tnknnp Brand: weer dan een eenmalig I prijsvoordeel... Daarom eisen wij van onze leveranciers, naast marktconforme prijzen, een hoge service- graad. Net zoals onze externe afnemers steeds meer service bij de verkoop van onze eindproducten eisen, verwachten wij van onze leveranciers dat zij innovatief zijn en een maximale bijdrage leveren aan onze doel stelling. Tegelijkertijd wordt het aantal leve ranciers teruggedrongen. Leveranciers die aan ons verwachtingspatroon voldoen, komen op een lijst van voorkeursleveranciers. Onbe trouwbare leveranciers krijgen geen enkele kans meer aan een nieuwe offerteronde deel te nemen. Daarnaast vragen we vaker de mening van onze interne klanten. Dit om er zeker van te zijn dat ook zij tevreden zijn over datgene wat wij, al dan niet via Heineken raamcontracten, met elkaar en met onze leve ranciers hebben afgesproken. Hoe belangrijk zijn voorraden? U heeft vast wel eens meegemaakt dat een te hoge of te lage voorraad tot kostenverspilling leidde. Wij zuilen ons daarom steeds moeten blijven afvragen wat de risico's zijn van het wel of niet in voorraad houden van goederen. Het spreekt vanzelf dat onze leveranciers hierbij een belangrijke rol spelen. Een goed voor- raadbeleid versterkt in meer opzichten de financiële draagkracht van de onderneming. Bedrijfsinkoop kan ervoor zorgen dat er opti male voorraadniveaus worden bereikt, die een ongestoord productieproces waarborgen en een maximale bijdrage leveren aan het redu ceren van de voorraadkosten. Gelijktijdig streeft ook Bedrijfsinkoop naar maximale synergie en zal er regelmatig con tact zijn tussen de diverse inkoopafdelingen binnen de Heineken-organisatie. Door pro duct- en leveranciersstandaardisatie zal de in koopkracht en daarmee ons bedrijfsresultaat toenemen. Tot slot De voorbeelden die ik heb beschreven, zijn slechts enkele van de vele die ik zou kunnen beschrijven. Het geeft in elk geval aan dat in kopen méér is dan alleen het behalen van een eenmalig prijsvoordeel. Het gaat er uiteinde lijk om dat wij een maximale bijdrage leveren aan de belangrijkste doelstelling van de Heineken-organisatie, namelijk het beoogde bedrijfsresultaat. Ruud Voncken, inkoper Brand Bierbrouwerij In het verleden werd het belang van Inkoop bij Brand weieens onderschat. Er was volgens velen niet veel meer aan te verdienen dan het behalen van een een malig prijsvoordeel. Concurrentiestelling was toen nog een onbekend begrip. Nu kijken we daar anders tegenaan en is Inkoop een onmiskenbare schakel in onze, maar ook in vele andere organisaties. Ruud Voncken Van de inkoper wordt onder meer verwacht dat deze de juiste goederen met de juiste kwaliteit op het juiste moment op de juiste plaats tegen de juiste prijs inkoopt. Het zal u niet verbazen dat er meer disciplines nodig zijn om tot een verantwoorde keuze te komen. In dit kader is het voor Brand, waar ik als inkoper werk, uiterst belangrijk dat er in de toekomst zoveel mogelijk in teamverband wordt gewerkt. De team gedachte gaat ervan uit dat iedereen de moge lijkheid krijgt zijn/haar wensen kenbaar te ma ken. Zo kan uiteindelijk voor de organisatie de verstandigste keuze worden gemaakt over de aan te schaffen zaken. Feitelijk kijken wij nu ook in eikaars keuken. Hierdoor krijgen we een totaalbeeld over de uiteindelijke effecten van het aan te schaffen goed. Als inkoper (van Technische Zaken) besteed ik een groot deei van mijn werk aan inkoopprojec ten. Dit biedt mij de mogelijkheid om een goed beeld te krijgen over datgene wat uiteindelijk weer naar onze leveranciers moet worden ver taald. Servicegraad leveranciers Een perfecte service is, naast concurrerende prijzen, voor een leverancier een machtig mid del om in de gunst van de inkoper en de inter ne klanten te staan. Verstoringen van onze productieprocessen kosten nu eenmaal veel geld, leveranciersservice is dus van het groot ste belang. Uitgangspunt is natuurlijk dat er niets fout mag gaan, maar dat kan geen enkele leverancier voor honderd procent garanderen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 7