wij met elkaar omgaan, bij de sfeer op het werk. Kortom, de huisstijl maakt de stijl van het huis zichtbaar. Cultuur herkennen Het zoeken naar een passende huisstijl voor Heineken bleek geen gemakkelijke opgave. Achter welke stijl zou iedereen zich kunnen scharen? Wat hebben we bij Heineken met el kaar gemeen? Er duiken steeds weer dezelfde thema's op, die een stempel op het bedrijf hebben ge drukt. In de eerste plaats natuurlijk de drie ge neraties Heineken. Grootvader, vader en zoon Heineken hebben ons bedrijf een naam, een gezicht en een geschiedenis gegeven. Hun ge dachtegoed is tot heden voelbaar. Daarnaast speelt het merk Heineken een belangrijke rol. Het bier vormt nog steeds de basis van ons succes. In het voetspoor van Alfred Heineken trokken onze medewerkers de wijde wereld in om nieuwe markten te ontdekken. Nu we ons overal hebben gevestigd, wachten ons nieuwe uitdagingen. In de nabije toekomst zullen we ons vooral bezighouden met globalisering en e-commerce. Een ander belangrijk bindend element is kwaliteit, leder merk is uniek en heeft een eigen stijl. Ook plezier speelt altijd een rol: of het nu gaat om het product, de klant of onze manier van samenwerken. kingsverbanden, die Heineken wereldwijd is aangegaan, zijn hierop gebaseerd. Heineken is een assortiment van gelijkwaardige merken, tradities en culturen. Die verscheidenheid is ook onderdeel van ons karakter. Heineken is in meer dan 170 landen actief. Dit internationale karakter is uniek, maar tegelij kertijd een complicerende factor. Het concern is groot, maar niet altijd even zichtbaar. In ie der land zien de werkmaatschappijen er weer anders uit. Soms weetje niet eens datje een Heineken-vestiging binnenstapt. De laatste ja ren is Heineken zo hard gegroeid, dat het bij na onmogelijk is overzicht te houden op wat er wel en niet bij hoort. Klanten hebben daar van meestal geen last, want die richten zich vooral op de verschillende merken. Maar wie bij Heineken werkt, of met het concern als ge heel zaken doet, kan soms door de bomen het bos niet meer zien. De nieuwe huisstijl moet daarin verandering brengen. Het bedrijf zal wereldwijd beter herkenbaar zijn, zowel Heineken N.V. als de verschillende werkmaat schappijen. Kleur bekennen De huisstijl is een zorgvuldige afweging. Het lettertype, de kleuren, het beeldmerk en het logo: over alles is nagedacht. Omdat de naam en het merk Heineken bepalend zijn voor de organisatie, vormt dat het uitgangspunt van de huisstijl. Maar er is ook een balans gezocht tussen onderdeel en geheel. Vandaar dat de naam van de werkmaatschappij op basis van gelijkwaardigheid aan de naam Heineken wordt toegevoegd. Het resultaat is een even wichtig en voor iedereen herkenbaar logo. Tussen de namen loopt een lijn. Dat moet de horizon voorstellen. Deze staat voor het ver leggen van grenzen, het avontuur, de wijde wereld, perspectief en toekomst. De Heineken-traditie wordt in ere gehouden, want de hoofdkleur van de huisstijl is groen. De kleur geel ondersteunt het groen. Ook de ze kleur roept herkenning op. Geel doet den ken aan bier, zon en plezier. Verder is de schrijfwijze van Heineken bekend terrein, compleet met lachende 'e'. Voor de namen van de werkmaatschappijen is een zakelijker lettertype uitgezocht. Praktische informatie De huisstijl is eenvoudig te gebruiken. Er zijn speciale computerprogramma's ontwikkeld die de huisstijl toegankelijk maken. Cor respondentie zal bijvoorbeeld automatisch in huisstijl uit de printer komen. Er is ook een elektronische handleiding ontwikkeld die via intranet kan worden geraadpleegd. Verdere ondersteuning - zoals gebruikerskaarten, cd- rom en een helpdesk - zal binnenkort beschik baar zijn. Voor meer informatie kunt u per e-mail (iden- titysupport@heineken.nl) contact opnemen met ondergetekende. Cees Oostrum, Corporate Identity Design manager Wederzijds respect De belangrijkste inspiratiebron voor de ont wikkeling van de nieuwe huisstijl is misschien wel het wederzijdse respect. De samenwer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 5