Heineken Heineken University Heineken Technical Services Heineken International Heineken Espana S.A Zoals we in de vorige Vers van't Vat hebben gemeld, krijgt Heineken een nieuwe huis stijl. De invoering hiervan zal de komende maanden stap voor stap plaats vinden, te be ginnen bij Heineken N.V., Heineken International, Heineken University en Heineken Technical Services. De overige werkmaatschappijen gaan de komende jaren over op de nieuwe huisstijl. De bedoeling is om wereldwijd de herkenbaarheid van de organisatie te vergroten. NV Bundelen van krachten aan de relatieve vrijheid van de werkmaat schappijen. Er wordt samengewerkt op basis van wederzijds respect. Lokale merken en tradities blijven gehandhaafd. Het Heineken- merk wordt daar als premium naast gezet. Met onze internationale en lokale expertise bundelen we onze krachten. Als we zo succesvol zijn, waarom dan iets ver anderen? Heineken heeft het al die tijd prima gedaan, zonder eenduidige huisstijl. Het ant woord is simpel: we moeten wel. De wereld is veranderd. Internationalisering is de trend. Ook Heineken moet zich zichtbaar kunnen presenteren. De huisstijl van Heineken zal de herkenbaarheid vergroten en daardoor ons imago versterken. Sommige mensen vragen zich af of zo'n huis stijl wel nodig is. Het is toch altijd goed ge gaan? Tast de nieuwe stijl onze zelfstandigheid niet aan? Wat voor consequenties heeft het voor onze producten? De antwoorden op dit soort vragen zijn geruststellend. De nieuwe huisstijl van Heineken lijkt een revolutionaire verandering, maar onze werkwijze blijft het zelfde. Ook de logo's van onze verschillende merken blijven bestaan. De werkmaatschappij en, die geen Heineken in hun naam voeren, zul len ook niet automatisch van naam veranderen. De huisstijl wordt dus toegevoegd aan wat al bestond. Toch krijgen alle onderdelen van Heineken er mee te maken. Briefpapier, visite kaartjes, interne memo's, intranet en ook ons personeelsblad Vers van 't Vat zullen op termijn allemaal dezelfde vormgeving hebben. De or ganisatie zal er meer samenhang door krijgen. De huisstijl van Heineken is vooral gericht op in terne communicatie, zowel binnen als buiten Nederland. Hij wordt alleen naar buiten toe ge bruikt als het bedrijf zich als een eenheid moet presenteren. Het consequente gebruik van één huisstijl heeft meer voordelen. Het verhoogt de effi ciency en werkt bovendien kostenbesparend. Er hoeft niet langer voor ieder project een nieuw logo te worden ontwikkeld. In de inter ne communicatie zullen we elkaar veel ge makkelijker herkennen. Het zijn de medewer kers, dus ook u, die de huisstijl moeten uitdra gen en moeten zorgen voor het consequente gebruik ervan. Maar het werkt twee kanten op. Als een huisstijl het karakter van een or ganisatie uitstraalt, zullen de medewerkers deze als vanzelfsprekend aanvaarden en ge bruiken. Een huisstijl is dus meer dan een te rugkerend logo en een vast lettertype op briefpapier, visitekaartje, formulier, werkkle ding, gevel en bedrijfsauto. De huisstijl moet passen bij het product, bij de manier waarop Heineken is een succesvolle onderneming. Dat succes is voor een groot deel te danken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 4