S De nettowinst van Heineken N. V is in het eerste halfjaar van 2000 gestegen met negentien procent. Dit betekent een toename met EUR 39 miljoen tot EUR 249 miljoen. Dit maakte de Raad van Bestuur 15 september jongst leden bekend. Hogere bierverkopen, verbetering van de verkoopmix, gestegen verkoopprijzen, de resultaten van nieuwe consolidaties en een hogere Amerikaanse dollarkoers, droegen bij aan de groei van de nettowinst. Halfjaarcijfers De netto-omzet nam in de eerste zes maanden van 2000 met EUR 503 miljoen toe tot EUR 3.893 miljoen (plus vijftien procent). Deze groei was voor 8% te danken aan samenvoe gingen van een aantal ondernemingen, waar van de belangrijkste in februari die van Grupo Cruzcampo in Spanje was. Na de fusie met El Aguila hebben wij in de nieuwe onderne ming, Heineken Espana, een meerderheidsbe lang van 79%. De rest van de aandelen is ge noteerd aan de beurs van Madrid. Exclusief nieuwe samenvoegingen leidde een hogere bier- afzet tot een stijging van de omzet met 4%. Daarnaast hadden een verbetering in de sa- Key Figures fin millions of euros) 2000 1999 Net turnover 3,893 3,390 15 Operating profit 411 353 16 Net profit 249 210 19 menstelling van de afzet en hogere ver koopprijzen een po sitieve invloed op de omzet van 2%. Veranderingen in wis selkoersen, voorname lijk de hogere Ameri kaanse dollarkoers, hadden een positief effect van 1%. In de Verenigde Sta ten steeg de afzet met 12%. Ook in de regio's Afrika en Azië Pacific nam de afzet toe. De wereldwijde afzet van Heineken bier steeg met 7% tot 10,5 miljoen hectoliter. Deze groei deed zich met name voor in de Verenigde Staten, Frankrijk, Spanje, Nederland en Italië. De verkopen van Amstel namen eveneens met 7% toe tot 5,2 mil joen hectoliter, voornamelijk in Spanje, Nederland, Griekenland, Thailand en Afrika. Verwachting voor geheel 2000 De Raad van Bestuur verwacht dat, ondanks het min der mooie zomer weer, de winststijging over geheel 2000 bo ven de 15% zal uit komen. Dit door ho gere autonome bier verkopen, verbetering van de verkoopmix, de positieve resulta ten van de nieuw ge consolideerde onder nemingen en een ho gere Amerikaanse dol larkoers. Sales Heineken and Amstel (in millions of hectolitres) Heineken 12 10 8 6 4 2 HEINEKEN N.V Half Year Results 2000 Heineken in Europe Market share is more than 30% J Market share is between 5 to 30% T©p 10 World (1SW figures revised forth» WOO mergers} Anheuser Busch 155 Heineken 97 i| Interbrew 86 AMBEV 59 SAB 59 Miller 57 Carlsberg 49 Kirin 39 S&N/Kronenbourg 33 I t Asahi 33 HEINEKEN N.V

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 3