PROJECT Vierde stakeholders workshop 5 18 Uitspraken general managers STAR CHAIN Om onder de verantwoordelijke managers (stakeholders) overeenstemming te bereiken over het 'Frozen Concept', koos het projectmanagement van STAR Chain ervoor 29 en 30 augustus een tweedaagse workshop te houden. Tijdens deze workshop in Garderen werden de nieuw ontworpen processen besproken en, met uitzondering van een aantal onderdelen, geaccordeerd. Een systeemkeuze om de processen te ondersteunen is inmiddels gemaakt; SAP. Ten slotte werd er uitgebreid gesproken over de nieu we projectfase Detailed Design, die 1 september van start is gegaan. De projectteams lieten enkele van de belangrijkste proces sen zien. In presentaties werd stap voor stap getoond wat er met een klantenorder gebeurt bij respectievelijk Heineken Export, Heineken Nederland en Heineken USA. Daarbij wer den de verschillen duidelijk tussen de route in de oude situatie en die in de toekom stige. Deelnemers werden in de gelegenheid gesteld over de inhoud te discussiëren en op- en aanmerkingen te ma ken. Dit gebeurde in kleine groepen. Naar aanleiding van de ge maakte opmerkingen gaat het projectteam het conceptont werp aanpassen. Er is een kleine groep stakeholders aan gewezen die het aangepaste concept daarna zal goedkeu ren. De bedoeling is dat dit voor 1 oktober gebeurt. Pas dan praten we over een 'Frozen' Concept. Detailed Design fase Deze fase wordt gebruikt om een gedetailleerde beschrij ving te maken van de aan te passen afdelingsprocessen en -taken in de keten. Per pro jectteam zijn de doelstellingen en het tijdpad voor deze nieu we fase gepresenteerd. Meer informatie over deze fase vindt u in de STAR Chain Nieuws brief 7. Loes Iedema, communicatiecoördinator STAR Chain Wij vroegen de general managers na afloop van de workshop om een reactie op de workshop: Mare Bolland (di recteur Heineken Export): "Een aantal van onze markten zal beter geserviced kunnen worden van uit een orderma- nagement- en voor- raadplanningsproces van de Supply Chain organisatie, terwijl Export verantwoor delijk blijft voor de Customer Service voor zijn markten." Foto's: Fotoburo Peter van Drent en archief Frans van der Minne (direc teur Heineken U.S.A.): "Dit geeft ons de kans om alle mark ten van bier te voorzien en te vens de operationele capaciteit om dit te ondersteunen en van Heineken een werkelijk favoriet leverancier te maken over de hele wereld." Theo de Rond (Commercieel directeur Heineken Neder land B.V.): "In het 'Frozen' Concept zit nog niet alles wat we zouden willen; we hebben nog een wensenlijstje. Er ligt een goed concept, maar er moet nog het een en ander voor 1 oktober worden uitge zocht." Erik Korthals Altes (algemeen directeur Hei neken Nederland B.V.): "Kern van de Supply-filo- sofie is de optimale be diening van de klant en het managen van de pro cessen die dit mogelijk maken. Deze processen zijn nu in beeld gebracht en 'bevroren'. We moe ten nu de systemen gaan inrichten die dit onder steunen." Mare Koster (directeur Personeelszaken Heineken Nederlands Beheer B.V.): "In de De tailed Design fase gaat er in een korte periode veel gebeuren: inrichting van de nieuwe automatise ringssystemen en het trainen van medewerkers. Het wordt een moeilijke en spannende tijd, maar ik heb er alle vertrouwen in." Marien Kakebeëke (directeur Supply Chain Management): "Ik vind dat er vreselijk hard is ge werkt door het projectteam en mensen uit de orga- nisatie. Het project is complexer dan we oor- Ipl spronkelijk dachten. Toch Hi denk ik dat er veel voor- Hk uitgang is geboekt. Met name het belang van het integraal kijken over de Jjf hele keten heen in plaats van alleen kijken naar ei- gen afdelingsbelang."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 18