Heineken Customer Management Roadmap Henk Visser van Lasswell DigiEmotion (links) overhan digt de eerste cd-rom van de Heineken Customer Bijkomend voordeel is dat de verschillende lan den nu van elkaar kunnen leren door kennis te nemen van eikaars werkwijze en gekozen oplos singen. Ontwikkeling en verbetering accountplan- Het bijzondere aan de roadmap is dat deze vol ledig intern ontwikkeld is met de input van ver schillende afdelingen en verschillende landen. In een aantal landen wordt de roadmap al vol op gebruikt. Nederland heeft de roadmap ge bruikt om de wensen en de eisen van de ac counts duidelijker in kaart te brengen en bij de verdere ontwikkeling en verbetering van de ac countplannen. In een aantal landen in Azië is de roadmap gebruikt om de verkoopmedewer kers te trainen in key account management. De Heineken Customer Management Roadmap is op dit moment beschikbaar op cd-rom. Lasswell DigiEmotion te Waddinxveen tekende voor concept en design van de cd-rom. In de nabije toekomst zal de roadmap beschikbaar worden gesteld via het nieuwe Heineken intra net 'Heiway'. Dit heeft als voordeel dat de in houd van de roadmap gemakkelijk kan worden aangepast en ge-update. De retail-wereld is volop in beweging. De ontwikkelingen stapelen zich op. Denk maar aan de concentratie van zowel nationale als internationale handel. Meer en meer tracht de handel zijn omzet te realiseren buiten de landsgrenzen. Het gevecht om de gunst van de consument wordt ondersteund door nieuwe technologische ontwikkelingen (bonus kaarten, tailor made aanbiedingen op basis van aankoopgedrag, kopen via internet, en zovoort). Ronald Drieduite International Customer Development manager Voor Heineken wordt het in toenemende mate belangrijk de juiste vaardigheden en ondersteu nende systemen te ontwikkelen om te kunnen samenwerken met de handel. Dit om op de meest efficiënte en meest effectieve manier aan de wensen van de consument te kun nen voldoen. Hiervoor heeft de afdeling International Trade Management binnen Corporate Marketing de Heineken Customer Management Roadmap ontwikkeld. Deze road map bevat de verschillende stadia binnen cus tomer management: sales management, key account management, category management en international customer management. Customer management De roadmap helpt Operating Companies de wensen en eisen van de klanten in kaart te brengen. Voor ieder stadium binnen customer management biedt de roadmap vervolgens een overzicht van de benodigde vaardigheden. Per vaardigheid wordt het theoretisch kader ge schetst en wordt een aantal praktische voor beelden gegeven van de manier waarop ver schillende Operating Companies een en ander hebben aangepakt. Met behulp van deze road map kunnen de verkoopafdelingen van de ver schillende landen hun customer management naar het gewenste en vereiste niveau brengen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 11