-J" eeuw Hollandse glorie en eeuwenoude traditie waren deze maand terug te vinden in Amsterdam, tijdens Sail 2000 (24 tot en met 28 augustus). Het zeilfeest van de eeuw, waaraan grote schepen uit vele landen deelnamen, trok opnieuw duizenden belangstel lenden naar Mokum met als hoogtepunt de Parade of Sail In, aangevoerd door het vlag genschip 'Stad Amsterdam'. Heineken was als hoofdsponsor aanwezig in het Heineken Sail House en er lag een tall ship aan de kade voor genodigden. Daarnaast ontwikkelde Heineken Nederland speciaal voor Sail een nationale promotie. De IJ-haven te Amsterdam is om de vijf jaar het zeiltoneel van Sail. Dit keer was het grote evene ment tevens eindpunt van de TS 2000 Serie, een transatlantische wedstrijdserie, georganiseerd door de International Sail Training Association. Voor afgaand aan deelname aan de Parade of Sail In, werden deze grote ISTA-schepen opgevangen in de Nederlandse aanloophavens Scheveningen, Vlissingen, Beverwijk, Den Helder en IJmuiden. Daar brachten de tall ships midden augustus al ve le bewonderaars naar de havens. Sail zelf werd ge opend met een concert door het Koninklijk Concertgebouw Orkest en natuurlijk de Sail Parade In. Vrijdag 25 tot en met zondag 27 augustus wa ren de schepen in Amsterdam ook te bezichtigen voor het publiek. Daarnaast waren er her en der shows, die - met de grote zeilschepen als decor - de eeuwenlange zeilvaartgeschiedenis opnieuw tot leven brachten. Als hoofdsponsor speelde Heineken hierop in door op een braakliggend stuk terrein aan de Oostelijke Handelskade een Heineken-plein in te richten met een Heineken Sail House en een VIP-tent. Hier wa ren bruisende optredens, leuke activiteiten, kortom het was 'the place to be' tijdens Sail, wat Heineken zich dit jaar ook als doel stelde. "Voorafgaande edi ties richtte Heineken zich voornamelijk op de ont vangst van gasten tijdens Sail, maar dit jaar heeft Heineken besloten dit evenement als aanleiding te gebruiken om het 'bruisende leven' van Heineken over te brengen op het gehele publiek", aldus Annigje Bijvoet, junior brandmanager Heineken Sponsoring. Tegenover de tent lag het speciale hospitalityschip van Heineken aangemeerd, de Khersones, dat tij dens Sail werd ingezet om de vele gasten te ont vangen. Heineken is overigens ook sponsor van de Stad Amsterdam, de clipper die in de Parade of Sail In voorop voer. Deze driemaster is een modern, zeewaardig passagiersschip met een accommoda tie voor 72 passagiers, met aan boord een Heineken-bar. De clipper gaat in veel in ternationale wateren varen. Tijdens Sail werd er voor de horeca gebruikgemaakt van een nationale actie met vilt. Er werden vier viltjes ontwikkeld met daarop onder meer de Stad Amsterdam, het Ontvangstschip Khersones en de Gloria, eveneens een van de schepen die deelnam aan Sail. Er zijn in totaal 60.000 rollen uitgeleverd aan de verschillende Heineken units. Op die manier kon er nog eens extra aandacht worden geschonken aan het evenement Sail en het feit dat Heineken een van de hoofdsponsors is. Ook was ons bedrijf organisator en sponsor van de Heineken Pieremachocheltocht, die 26 augustus plaatsvond: een optocht van 'varende objecten' v ☆Heineken l I.M>W%pun««w VAII. JwM door de Amsterdamse grachten. Een jury van be kende Nederlanders beoordeelde de deelnemende schepen en deelde de prijzen uit. De route liep van het Westerdok naar de Entrepotdok. De prijsuitrei king vond (uiteraard) plaats in het Heineken Sail House. Nationale promotie Voorafgaand aan Sail zette Heineken een speciale nationale promotie in, gericht op de winkelvloer. Casper 't Hooft, junior brandmanager Heineken hierover: "Begin augustus vond de uitlevering plaats van een speciale 50cl shaped can in de vorm van een navigatielicht. Behalve deze shaped can heb- I ben we ook een Sail bag laten 1 maken: een zeiltas met twaalf flessen 30cl Heineken bier, die de consument voor 14,95 gul- den in de winkel kon kopen. En we hebben opnieuw gebruikgemaakt van Wash Off Print: Heineken kratten kwamen in deze periode, bedrukt met een zeilschip, op de markt." Marguerite de Ruijter iiJVK in o Ir on

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 9