E-business, gewone voetbal.nl 'De Nieuwe Economie', 'e-commerce', 'e-business', je kan tegenwoordig de krant niet openslaan of de televisie aanzetten zonder dat je wordt geconfronteerd met deze kre ten. Ook Heineken ontplooit activiteiten die ondergebracht kunnen worden in deze nieuwe dynamische wereld van de Informatie- en Communicatietechnologie (ICT). Transaction Site, for a Global Consumer Products Industry Roelf Duursemo Roelf Duursema, Corporate ICT-directeur, heeft e-business als een van zijn aandachtspunten. Hieronder staat zijn visie weergegeven over e-business en de betekenis hiervan binnen Heineken. Wat is e-business? "E-business staat voor electronic business. E- business is het gebruikmaken van de nieuwste mogelijkheden van informatietechnologie om elektronisch data en informatie uit te wisselen met zowel de externe (partners, leveranciers, klanten) als interne (medewerkers) wereld. Een e-business communicatiemiddel dat momen teel sterk in ontwikkeling is, is internet. Evenals de (mobiele) telefoon is internet een wijdver spreid, toegankelijk communicatiemiddel ge worden. E-business schept de mogelijkheid om alle belanghebbende partijen met elkaar te ver binden. Dit leidt niet alleen tot een nog betere bedrijfsvoering, maar het schept ook eindeloos veel meer mogelijkheden. Denk daarbij bijvoor beeld aan de 'l-op-l'-relatie met onze consu menten. Hierdoor kunnen we de consumenten behoefte gedetailleerder achterhalen en zo doende onze verkoopinspanningen hierop nog beter afstemmen." Voorwaarden voor e-business "De basis voor een succesvol gebruik van de e- businessmogelijkheden is de aanwezigheid van een uitstekend ingerichte infrastructuur: net werken, telefoonverbindingen, technische inrich ting van de organisatie ter ondersteuning van de bedrijfsprocessen. Een bedrijfsondersteu- nend systeem dat momenteel in verschillende werkmaatschappijen van Heineken wordt inge voerd is het SAP CORE-systeem. Dit systeem vereist dat medewerkers meer procesgericht in plaats van afdelingsgericht moeten werken en denken. De focus wordt hierbij continu gericht op het optimaal bedienen van de klant." E-business-initiatieven "Heineken heeft al een groot aantal e-busi ness-initiatieven lopen. Bij deze projecten maakt Heineken veelal gebruik van de expertise van andere organisaties door samenwerkings verbanden aan te gaan. Het betreft samenwer kingsverbanden waaraan voorheen niet werd gedacht en die door de nieuwe technologie interessant worden. Onlangs is Transora (www.transora.com) opgericht. Een nieuwe or ganisatie waarin de grootste voedingsmiddelen bedrijven van de wereld participeren, waaron der ook Heineken. Transora fungeert als een 'elektronische marktplaats' waar vraag en aan bod van alle aangesloten leveranciers en klan ten bijeenkomen. Dit reduceert inefficiënties en vergemakkelijkt en versnelt het in- en verkoop proces van de betrokken bedrijven. In het vier de kwartaal van dit jaar moet het inkoopproces van Transora operationeel zijn. Of Heineken dan al volledig gebruik kan gaan maken van Transora? Eerst zullen onze interne systemen en netwerken ingericht en geschikt gemaakt moe ten worden om gebruik te kunnen maken van de Transora internet-inkoopfunctionaliteit. En hier moet nog ongelooflijk veel voor gebeuren! De internetsite VOETBAL.NL is een e-business-initiatief ontstaan uit een samenwer kingsverband tussen Amstel, World Online (de internetpro- vider; deze zorgt ervoor dat consumenten toe gang kunnen krijgen tot de elektronische pagi na) en InfoStrada (zorgt voor tekst en inhoud op de elektronische pagina). VOETBAL.NL, waarover in het meinummer van Vers van 't Vat al is bericht, is een buitengewoon interessant concept om niet alleen in Nederland, maar ook verder in Europa te introduceren. Hiermee zijn we op dit moment dan ook bezig. Nog veel meer e-business-initiatieven zijn in ontwikkeling binnen Heineken. Invoering van het Heineken internationale intranet 'HeiWay', het 'Knowledge Management System' (kennis managementsysteem ontwikkeld door HTS) en 'Heineken University' zijn voorbeelden waarbij onze Heineken-medewerkers wereldwijd infor matie en kennis met elkaar kunnen delen. Ook Heineken Export maakt gebruik van inter net voor transacties met de distributeurs. Zij staat in direct contact met distributeurs in Amerika via het ontwikkelde 'HOPS' en met de overige landen door middel van 'Xport-Net'." De macht van de consument "Zoals gezegd, internet biedt Heineken de mo gelijkheid direct in contact te komen met onze consument. Daarentegen krijgt ook de consu ment de beschikking over de nieuwe communi catiemiddelen. Als aan de behoefte van een groep consumenten niet wordt voldaan, kan de ze zijn ontevredenheid snel verspreiden. De druk neemt dus toe om de consumentenbe hoeften maximaal te vervullen. Het is onze uit daging om aan de relevante consumentengege vens te komen en deze op de juiste wijze te in terpreteren. Dit zal onze concurrentiekracht versterken." Ten slotte "Alle nieuwe ICT-ontwikkelingen zullen op ter mijn een cultuurverschuiving binnen Heineken veroorzaken waarin persoonlijke netwerken en kennisuitwisseling centraal staan. Aspecten die belangrijk worden zijn: snelheid van besluitvor ming, een dynamische ondernemingscultuur en een lerende organisatie. Heineken heeft nog een interessante en uitdagende weg af te leg gen om van e-business gewone business te maken." Irene van den Brink IT communicatiemanager

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 7