Heineken USA opnieuw sponsor US Open Heineken USA is opnieuw de exclusieve sponsor van de US Open in New York. Tijdens het verschijnen van dit blad is het evenement in volle gang met 's-werelds beste spelers op het center court, waar Heineken's naam zichtbaar aanwezig zal zijn. Verder is er een speciaal Heineken Red Star Cafe, waar tennisfans de wed strijden kunnen volgen op een televisie circuit en waar ook andere activiteiten worden gehouden gedurende het evene ment. Het geheel wordt omgeven door speciale televisie- en radiocommercials, printadvertenties en een speciale consu mentenactie. Ook dit keer is Heineken in zee gegaan met tennislegende John McEnroe en de naar hem genoemde Foundation. Een speciale, op de consument gerichte catalogus in de vorm van een tennisbal, toont Heineken/McEnroe tennis- collecties, onder meer vier door McEnroe zelf ontworpen T-shirts. Voor elk T-shirt dat wordt verkocht, maakt Heineken USA één dollar over aan The John McEnroe Foundation. USTA kampioen Heineken USA sponsort ai weer tien jaar het US Open. Daarnaast heeft de werkmaatschappij sinds vier jaar de status van USTA Corporate Champion en in die hoedanigheid sponsort het de USA League Tennis Program, de USTA Adult and Senior National Championships en de US Men's Clay Court Championship. USTA is een non-profit organisatie, met meer dan 600.000 individuele leden. Deze organisatie helpt tennis te promoten en te groeien tot een professioneel zeer hoog niveau. Lizzy Younghusband International Sports manager Vinoloog Daan Hoek in zijn eigen wijnkelder Daan Hoek (48 jaar), werkzaam bij de wijn- en gedistilleerd afdeling van Heineken Brouwerijen Holland-Zuid in Rotterdam, hoef je niets wijs te maken over wijn. Hij mag zich sinds 20 juli 'vino loog' noemen. Een eretitel, alleen voorbe houden aan geslaagde cursisten van de Wijn Academie in Utrecht en de hoogste graad op wijngebied in Nederland. Daan behaalde het diploma samen met 62 andere cursisten (er deden 193 kandi daten examen!). Een profiel van een bij zonder beroep. "Wijn is een prachtig product", zegt Daan Hoek, die letterlijk van zijn hobby zijn beroep heeft ge maakt. "Tja, hoe begin je daarmee? Je begint met het product lekker te vinden. Je proeft er verschillende soorten van en wilt er uiteindelijk alles van weten. Zo begon het ook bij mij, toen ik in een kleine drankenhandel in Sommelsdijk op het eiland Goeree-Overflakkee begon te wer ken. Ik raakte geïnspireerd door de wijn en maakte er mijn werk van. Later, toen de dran kenhandel werd overgenomen en ik in dienst kwam van Heineken, bleef ik in de wijn. De re den dat ons bedrijf wijnen verkoopt, is een logi sche: we willen een zo breed mogelijk assorti ment aan onze klanten aanbieden. En daar hoort, zeker waar het restaurants betreft, ook wijn bij. Het assortiment dat Heineken verkoopt, bestaat onder meer uit eigen importwijnen, pro ducten van Royal Bols Distilleries, Oud Wijn verkopers en Maxxium (Boelen)." Slagingspercentage Daan mag best trots zijn op zijn behaalde titel. "Je wordt niet zomaar vinoloog. Je moet eerst een wijncertificaat of een slijtervaksdiploma ha len, voordat je aan de Wijn Academie mag stu deren. Ik heb het slijtervaksdiploma. Bovendien is zowel de studie als het daaraan verbonden examen van de Wijn Academie niet mis. Je moet heel veel technische vakkennis hebben en daarvoor heb ik vele uren studie achter de rug. Vooral de vragen over de wetgeving in Oost-Europese landen vond ik moeilijk. Ook het organoleptische onderdeel van het examen was pittig (vragen met betrekking tot het proeven van wijnen aan de hand van de geur en de smaak en eventuele afwijkingen in de wijn). Bovendien, proeven kun je niet leren. Dat heb je of dat heb je niet in je. Het slagingspercen tage is dan ook erg laag. Mede om het aantal vinologen beperkt te houden." Sinds het behalen van zijn titel is Daan lid van de Vinologenclub. "Die komt tien keer per jaar bijeen om te praten over wijnen en uiteraard om te proeven. Daarnaast drink je wijn vooral met vrienden. Daarom heb ik thuis mijn wijn kelder met proeverij. Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar Franse wijnen, met name een mooie Bordeaux, bijvoorbeeld Giscours Grand Crus Classé of een grote Bourgogne. Maar daarnaast koop ik eigenlijk van alles, want ik ben erg nieuwsgierig van aard. De beste wij nen? Ik denk uit Frankrijk. Maar ook hier is de kwaliteit van de wijn uiteindelijk afhankelijk van de bodem, het druivenras, de weersomstandig heden en de vinificatie van de wijnboer", aldus de specialist. Meer info over wijnen is onder meer te vinden op internet. Enkele interessante pagina's: www.lekkerwijntje.nl www.wijnplein.nl Marguerite de Ruijter Professionele adviezen Daan Hoek werkt bij de afdeling Wijn en Gedistilleerd, maar is daar de enige vinoloog. "Mijn taak bestaat uit het adviseren van klan ten over wijnen en de samenstelling van een wijnkaart. Bovendien hebben we hier nu een speciale ruimte, waar vertegenwoordigers sa men met de klant naartoe kunnen komen om wijnen te proeven. Heel belangrijk voor bijvoor beeld acquisitie. Ook behandel ik klachten van klanten over wijnen die afwijkingen vertonen (bijvoorbeeld kurk in de wijn of enigszins geoxi deerd). Ik proef of analyseer de wijn en geef mijn bevindingen. En ik geef zowel in- als extern adviezen over de verhouding prijs/kwaliteit. In dat kader is het alleen maar gewenst dat ik mij nu vinoloog mag noemen, omdat dat de hoog ste wijntitel in Nederland is en onze klanten daardoor ook kwaliteit en professionele advie zen mogen verwachten."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 26