Het projectteam van STAR Chain bracht op 5 juli een bezoek aan Vrumona. We inter viewden Charlie Rabelink (teamleider Forecast to Warehouse) en Frank Sloot (PriceWaterhouseCoopers) van STAR Chain. Charlie is drie jaar als manager Distributie werkzaam geweest bij Vrumona en heeft daar de laatste maanden de voorbereidingen van de SAP-implementatie meegemaakt. We stelden hen de volgende vragen: Waarom zijn jullie naar Vrumona gegaan? Vrumona heeft zojuist het SAP-systeem inge voerd. SAP is ook een onderdeel van het STAR Chain project en het is van belang om vroegtij dig van de lessen kennis te nemen om daarop te kunnen anticiperen. Wat hebben jullie er aangetroffen? Het SAP-systeem draait nu twee maanden en zit in een fase waarin onvoorziene problemen met het systeem opgelost moeten worden. Een voorbeeld is de capaciteit van de printers in combinatie met een gewijzigde werkwijze ten gevolge van het SAP-systeem. Een gevolg was onder meer dat vrachtwagenchauffeurs lang moesten wachten op het printen van vracht brieven. Soms waren ze gedwongen zonder pa pieren te vertrekken. Dat zijn van die dingen waar je niet direct aan denkt. Verder bleek de impact van de SAP-implementa- tie groter te zijn dan verwacht en was training door de organisatie onderschat. De trainingsperiode viel ook nog in een drukke tijd voor Vrumona. Bij Vrumona konden de key users (vertegen woordigers van de eindgebruikers) niet altijd in Ceel von Rhee, Wilmo van Diemen, Colette Smits, Arian den Boer in overleg over SAP gezet worden. Zij zijn belangrijk omdat ze weten wat de impact van het systeem is en wat er daadwerkelijk gaat veranderen. Welke leerpunten hebben jullie meegenomen voor het STAR Chain project? Een pilot laten plaatsvinden voordat het sys teem daadwerkelijk 'live' gaat. Zelfs als er een enorme tijdsdruk is. Het helpt je de risi co's te onderkennen en geeft je tijd om aan passingen te verrichten. Goed onderbouwde financiële doelstellingen formuleren. Heldere rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen. In een vroeg stadium een goed opleidings programma opstellen waarin onder meer de benodigde tijd is opgenomen. De operatio nele processen moeten gewoon kunnen doorgaan. Nazorg van implementatie opnemen in het projectplan. Er blijven altijd knelpunten ont staan, die in nauw overleg met de organisa tie opgelost moeten worden. Veel aandacht voor de impact van de inter faces (verbindingen tussen de diverse syste men). Binnen het STAR Chain project vindt de imple mentatie van het SAP-systeem plaats rond ok tober 2001. Met de voorbereidingen wordt ge start vanaf september 2000. Het projectteam van STAR Chain zal de leerpunten van Vrumona zeker meenemen in het verdere traject. Loes Iedema communicatiecoördinator STAR Chain Maar wie bij Heineken werkt, of met het con cern als geheel zaken doet, heeft belang bij één herkenbaar beeld. De nieuwe huisstijl geeft onze organisatie een eigen gezicht en maakt het bedrijf achter onze merken beter herken baar. De huisstijl is nieuw, maar geen breuk met het verleden. Bij de vormgeving van het lettertype, de kleuren, het beeldmerk en het logo was her kenbaarheid telkens het belangrijkste uitgangs punt. Karakteristieke eigenschappen van Heineken hebben een cruciale rol gespeeld bij de ontwik keling. Het resultaat is een huisstijl waar de he le organisatie zich achter kan scharen. In het volgende nummer van Vers van 't Vat zal uitgebreid aandacht worden besteed aan deze nieuwe huisstijl. Ce es Oostrum Heineken Corporate Identity Design manager Anderhalfjaar geleden gaf de Raad van Bestuur opdracht aan een projectgroep en een extern designbureau om te werken aan een nieuwe huisstijl voor het bedrijf Heineken. Inmiddels is de ontwikkeling in een vergevorderd stadium en kan met de invoering wor den begonnen. Dit najaar zullen Heineken N.V., Heineken International, Heineken University en Heineken Technical Services als eerste overgaan op de nieuwe huisstijl. Op termijn zullen andere werkmaatschappijen van Heineken volgen. Dat betekent dat briefpapier, visitekaartjes, interne memo's, intranet en ook dit personeelsblad straks allemaal volgens dezelfde herkenbare stijl zullen worden vormgegeven. Heineken heeft het wereldwijd altijd zonder een vaste huisstijl gedaan. Waarom zouden we er dan nu wel een nodig hebben? Het antwoord is simpel: de laatste jaren is ons be drijf stormachtig gegroeid. Er komen steeds meer werkmaatschappijen bij, elk met een eigen huisstijl. Hierdoor is een grote verscheiden heid aan visuele uitingen ontstaan. Klanten hebben daarvan meestal geen last, want die richten zich vooral op de verschillende merken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 25