I f.W hoofd van twee meter lang, met links en rechts t 7 T TT ~T~ ving. Maar die was veel te groot. Daarna kwam J*' r C l/A y yC V LA/ Is y CF J1/ 1/1/1/ der een bar ontworpen die uit vier verschillende iji Jj veel hout in de bar verwerkt. Typisch %^K I Nederlands zijn bijvoorbeeld de barkrukken." 1 v 'i M i i Voor dit ontwerP heeft Jeep zich laten inspire- y i ren door het productieproces zelf: net als in de jf brouwerij zelf vind je overal slangen en pijpen IK H verwerkt. "Het moest voor mijn gevoel een j drankenmachine worden", legt hij eer ste instantie had ik een grote trailer in mijn heel veel bierapparaten en heel weinig vormge- P v] I /11/1 1P C v) JT ik op het idee van een container. Ik heb al eer- containers bestaat, maar die was toch anders Dat Brand deze zomer aan de bel trekt, zal de lezer ook in dit nummer van Vers van 't vormgegeven dan dit ontwerp. De Brand-bar Vat niet zijn ontgaan. Het merk sponsort diverse culturele evenementen, waaronder de heeft nog steeds veel weg van een drankenma- Zomerparade, een rondtrekkend kleinkunstfestival, dat in Amsterdam vele bezoekers chine: de tappunten zijn via grote buizen ver- op de been bracht. Sponsor Brand schitterde hier met een echte Van Lieshout: een bar bonden met de koelinstallatie. Bovendien is het speciaal gemaakt door Joep van Lieshout, een van de meest vooruitstrevende kun- geheel zo gemaakt dat het gemakkelijk uit el- stenaars van deze tijd. Reden voor onze redactie eens kennis te maken met de man kaar kan worden gehaald. De verstelbare poten en zijn creatie tijdens een van de zonnigste dagen van de Parade. kunnen er af, evenals het rode blad. En het zeil kan worden dichtgemaakt, waardoor het geheel We spreken af bij, hoe kan het ook anders, het Joep heeft in het verleden meer bars gemaakt. gemakkelijk per vrachtwagen te vervoeren is." kunstobject zelf. Joep heeft zich speciaal voor Onder meer voor museum Boymans en Rem Cuna Stiel vult aan: "En de bar is hierdoor ook de gelegenheid in het pak gestoken, "die had ik Koolhaas. Voor deze laatste maakte hij tien ver- gemakkelijk op te slaan. Ook dat is uiteraard nog voor een trouwerij gekocht". Ook Cuna Stiel schillende, onder meer een lange bar van 33 een voordeel." (junior brandmanager Brand) is aanwezig. Het meter aan een stuk voor een conferentiecen- gesprek vindt plaats op het gezellige 'terras' trum in Lille. "Sindsdien sta ik min of meer be- Hoe kwam de kunstenaar eigenlijk in gesprek naast Joeps creatie: een grote, staalachtig uit- kend als specialist op dit gebied", vertelt hij met Brand? "Ik werd vorig jaar rond deze tijd ziende bar met Brand-uitstraling. Ruim zeven met een bescheiden glimlach. "En ik vind het gebeld door mensen van de Parade en Brand maanden zijn Van Lieshout, zijn collega's en leuk om te doen. Uiteraard omdat er alcohol met de vraag of ik daarvoor een bar wilde ont- onze mensen van de Technische Dienst in uitkomt, maar vooral ook om het plezier, het werpen. In de gesprekken die daarop volgden, Wijlre (onder leiding van Jos van Loo) bezig ge- gezelschap, het feest er omheen." zat ik met de verschillende partijen om tafel en weest om het ontwerp te realiseren. De op- hebben we het geheel besproken. Uiteindelijk is dracht was simpel: het moest een bar worden Container dit ontwerp gerealiseerd. Ik denk dat de pro die past bij de Parade zelf en die een duidelijke Van Lieshout reist veel en heeft al heel wat ver- ductie zo'n drie maanden in beslag heeft geno- Brand-uitstraling zou hebben. Cuna hierover: schillende bars gezien. "Vroeger dacht ik altijd men." "Een echte Van Lieshout dus. We hebben wat dat een bar er overal in Europa hetzelfde zou dat betreft de kunstenaar de vrije hand gege- uitzien. Niets is minder waar. Culturele verschil- Kunst en reclame ven. Alleen moest de bar uiteraard wel aan be- len komen ook tot uiting in de bar: werkhoogte, Voor Brand was het niet de eerste keer dat er paalde technische voorwaarden voldoen. spoelbakken en koelinstallatie verschillen van met een kunstenaar werd samengewerkt. Vandaar dat Atelier Van Lieshout heeft samen- land tot land. En vaak is er in het buitenland Eerder al maakte Rob Scholte zijn debuut bij gewerkt met onze mensen in Wijlre. De bor in oonbouw Joep van Lieshout bij zijn creatie

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 10