De deelnemers eon de conferentie waaien tussen de programma-onderdelen door uit op het strand Het doel van deze conferentie was het opzetten van een netwerk om te kijken naar een goed samen werkingsverband en tevens het uitwisselen van in formatie en ervaringen over reclamematerialen. Bij iedereen werd onder de aandacht gebracht dat Heineken Nederland voor de inkoop van deze arti kelen al speciale regels en richtlijnen heeft opge steld, onder andere met betrekking tot het milieu. Zeer waarschijnlijk zullen in de nabije toekomst de ze regels ook gaan gelden voor andere werkmaat schappijen. "Ik vond het heel constructief om met andere marketeers en inkopers ervaringen uit te wisse len. Om nu met z'n allen het wiel uit te vinden in plaats van allemaal afzonderlijk, want feite lijk doe je over de hele wereld hetzelfde. Het is goed van elkaar te leren", is de mening van ju nior brandmanager Heineken, Casper 't Hooft, over de conferentie. "Ik vind het ook goed dat klanten en gebruikers mogen meedenken over de opzet en constructie van de nieuwe unit. Op dit moment koopt iedere werkmaatschappij nog individueel reclamemateriaal in, onafhankelijk van de inkoopafdeling Advertising Materials (CP) of zon der overleg met andere werkmaatschappijen. Aangezien er wel een groot aantal standaardreclame materialen wordt gebruikt die in de diverse werk maatschappijen identiek zijn, ligt het voor de hand om naar mogelijkheden te kijken om meer geza menlijk in te kopen. Op die manier zijn er serieuze besparingen te realiseren en kunnen we ook de kwaliteit gemakkelijker waarborgen. Binnen het merkenbeleid van ons bedrijf krijgen merchandisematerialen steeds meer aandacht. Ze worden steeds belangrijker als communicatiemid del. Daarom is het zaak creatief en consequent met 4 - 'Together For The Best' was het thema voor de eerste Merchandise Conference die in Noordwijk werd gehouden van 17 tot en met 19 mei. Initiatiefnemer was de inkoopafdeling Advertising Materials (Corporate Purchasing (CP) HTS). De deelnemers, grotendeels afkomstig uit de grote Europese werkmaatschappijen, waren inkopers en marketingmedewerkers die in hun dagelijks werk te maken hebben met (de inkoop/de aanschaf van) merchandise (reclame) materialen. communicatiemiddelen zoals merchandise om te gaan. Tijdens de conferentie benadrukten Gert den Hertog en Joel Bearden, beiden werkzaam bij Corporate Marketing, dit aan de deelnemers. Zij leg den de nieuw geformuleerde strategie en segmen tatie met betrekking tot merchandisematerialen uit. De strategie ligt in het verlengde van de strategie die op het Heineken-merk van toepassing is. Ook buyer van textiel bij Advertising Materials Barbara Wijnands noemt de conferentie een goed initiatief. "Het is interessant te constateren dat er door middel van coördinatie tussen de diverse werkmaatschappijen vele voordelen zijn te behalen. Sinds de conferentie hebben wij al meer dan voorheen de krachten kunnen bunde len met resultaat. Om de nieuwe merchandisestrategie (en processen) optimaal te ondersteunen wordt per 1 januari 2001 de Merchandise Materials Unit (MMU) opgericht. Na uitgebreid onderzoek en overleg met de huidige 'klanten' van Advertising Materials, is besloten om het inkoopproces binnen Corporate Purchasing in een bredere Supply Chain structuur te organiseren. Dit om een optimaal proces èn optimale service te garanderen voor huidige en toekomstige klanten. Gedurende de conferentie benadrukte Coen van Hoogstraten een van de toegevoegde waarden van de MMU nog eens in een presentatie van de 'Quick Wins'. Quick Wins zijn zaken die op korte termijn kostenbesparingen en kwali teitsverbeteringen opleveren. Onderzoek wees uit dat een aantal producten door alle aanwezige werkmaatschappijen wordt inge- "Wij hebben veel contact met andere in koopafdelingen. Het is leuk de mensen persoonlijk te leren kennen. De sfeer was goed en het was gezellig. Het waren echt twee goede dagen. Het is zeker voor herhaling vatbaar", vindt sales promotionmanager Heineken Export, Eveline Spanjer. Voor de vol gende conferentie hoopt ze overigens dat het aantal internationale deelnemers nog groter zal zijn en dat er meer aandacht kan worden besteed aan 'best practices'. kocht, zoals glas, parasols en asbakken. Indien de inkoop ervan gezamenlijk gebeurt, levert dat voordeel op. In diverse workshops gingen de marketeers en inkopers dieper in op de voordelen die er door sa menwerking met elkaar in het merchandiseproces te behalen zijn. Men was het na afloop dan ook snel eens over het nut van het opzetten van een interna tionaal én multidisciplinair team voor coördinatie van standaard merchandisematerialen. De deelnemers aan de conferentie achtten het noodzakelijk dat het team op zeer korte termijn van start zal gaan. Gezien de zeer positieve reac ties op deze conferentie en de goede resultaten zal de Merchandise Conference een jaarlijks terugkerende activiteit worden, waarin alle aandacht zal worden gegeven aan on derwerpen op het gebied van merchandise van zowel klan ten (marketeers) als inkopers van werkmaatschappijen we reldwijd. Deelnemers Merchandise Conference 2000

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 10