ze maar ergens anders. Na jaren voor Heineken in het buitenland te hebben gewerkt, verruilde hij het Engels en Pidgin voor Brabants. Om dit na zes jaar te ruilen voor het Limburgs. Een kennismaking met de unitmanager Productie van Brand: Jan-Willem Kroonen. Aangezien hij '24 uur per etmaal in dienst is van Brand' is vrije tijd spaarzaam. In die vrije tijd tennist hij graag of speelt hij (zaaljvoetbal met de Brandboys, een bedrijfivoetbalteam van Brand. Als unitmanager Productie is hij voorzitter van de overlegvergadering met de OR Brand. Hij onder houdt ook de contacten met gemeente en provin cie en met collega-brouwers. Hij is lid van de CBK-commissie voor Technische Directeuren. Jan-Willem Kroonen is 8 september 1953geboren in Medan (Indonesië). Kwam in 1958 terug naar Nederland en groeide op in Rotterdam, Delfzijl en Uitgeest. Na de HBS-B in Zaandam te hebben gevolgd, studeerde hij in Bolsward. Hij kivatn in 1978 in dienst van Heineken als trainee in Zoeterwoude. Al snel volgde een uitzending voor vijfjaar naar Zaïre. Vervolgens is hij vier jaar Brewery Manager bij Jordan Brewery Co. Ltd. ge weest, vijf jaar Brewery Manager van South Pacific Brewery in Papoea Nieuw-Guinea en zes jaar productiemanager Verpakken bij Heineken Den Bosch. Sinds 1998 is hij bedrijfileider bij Brand in Wijlre. maakt of je Limburger bent of niet. Je werkt voor Brand, dat is het belangrijkste. Brand is een brouwerij die zoveel mogelijk het traditio nele vakmanschap wil uitstralen op het gebied van kwaliteit en op servicegerichtheid aan de klanten. Medewerkers zijn heel loyaal aan Brand. Ze zullen niet snel een ander bier in on ze PUM kopen. Als ik zou zien, dat ze dat wel doen, zou ik ook wel even opbellen..." "De meeste medewerkers vinden het een goe de zaak dat de stap is gezet Brand binnen Heineken Nederland te integreren. Het was noodzakelijk vanwege de werkgelegenheid. Zonder een grote partner is Thuisverbruik niet mogelijk, je kunt de kosten niet opbrengen. Er speelt hier veel. De unitvorming en Star Chain bijvoorbeeld. We gaan nu door. We willen naar zelfsturende teams." Flexibel Wat de horeca- en thuisverbruikmarkt betreft, is Brand zeer actief. "Brand wil dichter bij de consument zijn. Daarom ondersteunen we bij voorbeeld evenementen zoals het Midzomer concert, de Parade en de schuttersfeesten in augustus. Dat is een grote organisatie...gigan tisch. Pinkpop is er niets bij. Medewerkers van Brand gaan naar die evenementen toe met 1000-liter tanks. Daar kijken ze naar uit." Qua productie is er niet veel veranderd bij Brand na de integratie binnen Heineken Nederland. Hoewel... "Na de re-engineering van het brouwhuis vorig jaar, is onze capaciteit 600.000 hectoliter. Maar we kunnen naar de 850.000 hectoliter. We hebben dus genoeg ca paciteit. Overcapaciteit eigenlijk. Daarom vullen we nu voor het EK Voetbal ook Amstel af, iets wat een jaar paar geleden ondenkbaar zou zijn geweest. Het ziet ernaar uit -tenminste, dat ho pen we- dat we in de toekomst vaker onze ca paciteit op die manier kunnen benutten." Amstel is niet het enige 'vreemde' product dat Brand op dit moment produceert. "Grolsch had bij algemeen directeur Korthals Altes het ver zoek gedaan om hulp. En wij helpen onze colle ga-brouwer graag. Doordat wij zelf vorig jaar tij dens de re-engineering van het brouwhuis te maken hebben gehad met een stofexplosie, waarbij gelukkig alleen materiële schade optrad, besef je wellicht ook beter wat zo'n ramp bete kent. We produceren nu voor een periode van acht tot tien weken Grolsch. Dat we dat al konden doen anderhalve week na de ramp in Enschede toont wel aan dat Brand heel flexibel is." Jan-Willem Kroonen vindt de zorg voor continuï teit de grootste uitdaging van zijn functie. "Ervoor zorgen dat de brouwerij hier over tien jaar nog steeds staat en brouwt is een zware verantwoordelijkheid. Zeker omdat we moeten concurreren met grote units als Den Bosch en Zoeterwoude. Maar de mensen verwachten dat ik die verantwoordelijkheid neem. En dat mo gen ze ook." Yvonne van Stek

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 5