Marc Koster Het leek me interessant om daar mijn - eerste ervaringen als directeur P&O van Heineken Nederlands Beheer te delen. I I lk heb verte,d dat ik mij tijdens de CAO- onderhandelingen verbaasd heb over de grimmigheid die ik constateerde bij werknemers. Verbazing, omdat ik vanuit mijn dagelijkse Heineken-ervaring toch een tegengesteld gevoel had. Er wordt J®, in veel overlegsituaties constructief 3" L, samengewerkt, waarbij ruimte gegeven f) pr wordt en er respect is voor eikaars standpunten. Ik heb aangegeven dat sociaal beleid wel degelijk ruim de aandacht heeft bij de leiding van de onderneming. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de nieuwjaarstoespraak van Erik Korthals Altes waarin hij sprak over twee nieuwe -uiterst belangrijke- projecten: Sociaal Beleid 2000 en STAR Chain. Ik realiseer me dat ik op een interessant moment ben binnengekomen bij het traject Sociaal Beleid 2000, (moeten we daarvoor niet een nieuwe naam verzinnen?). Op dit moment heerst er zowel aan vakbondszijde als binnen het management een sfeer die aangeeft dat beide partijen iets willen gaan doen aan bijvoorbeeld ontwikkelingsmogelijkheden voor werknemers, een mo derne, flexibele beloningsstructuur en de al vaak genoemde 'employability'. Inmiddels is een voorberei dingsgroep aan het nadenken over de concrete invulling van het traject. Dit gebeurt op basis van een aantal afgesproken randvoorwaarden. Een daarvan is dat het geen bezuinigingsproject is. Het gaat erom mensen zoveel mogelijk bij hun eigen arbeidsvoorwaarden te betrekken waarbij wij dan verwachten dat dit een posi tieve uitwerking zal hebben op de arbeidsverhoudingen. De sfeer die ik aantrof tijdens de bijeenkomst geeft mij het gevoel dat we, na een moeizame start, nu echt op de goede weg zijn'. Recent was ik uitgenodigd bij een bijeenkomst van FNV Bondgenoten. Daar wilde men zich in eigen kring be raden op het onderwerp 'modernise ring arbeidsvoorwaarden'. Er was mij gevraagd het werkgeversstandpunt toe te lichten. In Memoriam Jhr. O.A.E.E.L. Wittert van Hoogland Interview Jan-Willem Kroonen, unitmanager Productie Brand Inkoop verkoopt zich Heineken Oldtimer toertocht II; Vier Heineken, alsjeblieft! Arbodienst krijgt Zendtijd; Amsterdams café in hartje Jakarta Ideeënbus Commercie slaat nieuwe weg in; Nieuwe manier van aanvragen hard- en software Gesponsord door Heineken: Mansholtlezing; Studenten stellen alcoholbeleid op Blik op kunst De Momentopname Wat staat er in de sterren over STAR Chain Het marktgevoel van Purchasing Logistics; Finale Amstel Cup Persoonlijk; Gewijzigde openingstijden van PUM H/Dorp; Ideeënbus FBI in Zoeterwoude Hei Society Oude neuzen, jonge harten Advertentiecampagne horeca: Doe je voordeel met Heineken; Geflitst; Geachte Consumentenservice Ons winnend team; Familie-excursie in nieuw jasje! Colofon HBHpi

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 2