Het marktgevoel van Purchasing Logistics ■■■Ill M 1 B E Mi i 1 Pi -■r lï 000 l »r \m. In de serie over 'Inkoop' neemt de afdeling 'Purchasing Logistics' van Horeca een zeer aparte plaats in. Lang niet iedereen weet dat veel 'concurrenten' van ons bedrijf bij deze afdeling ontvangen worden, omdat ze zo trachten hun waar te verkopen via Heineken's Drankengroothandel. m lift ra VP i Dochter Vrumona en ook Coca-Cola, Palm, Bacardi-Martini, Mars bezoeken regelmatig Zoeterwoude met een koffertje vol nieuwe pro ducten en interessante voorstellen. Hier wor den dan afspraken gemaakt over landelijke pro moties in 'Glashelder' de folder van Heineken Brouwerijen, of over adverteren in het Bierblad, over inspanningen van vertegenwoordigers voor het onder de aandacht brengen van producten en meer van dit soort verkoopgerichte zaken. Daarnaast worden alle inspanningen van Heineken vertaald in afleveringsafspraken met de daarbijbehorende condities. Aan de andere kant dient onze afdeling vol doende voeling met de markt te houden om een selectie te kunnen maken van kansrijke ar tikelen voor de Horeca. De vestigingen van Heineken Brouwerijen zijn tenslotte niet van elastiek: het aantal artikelen dat wij in ons as sortiment kunnen houden is beperkt. Daarnaast bestaat er een traditie van 'u vraagt en wij draaien', de servicegerichte houding van de drankengroothandel. Dit wordt in een steeds professionelere markt echter van dag tot dag moeilijker om vol te houden. De concurrentie dwingt ons tot keuzes aangaande assortiment, prijzen en de wijze waarop verkocht moet en kan worden. Bovendien dient alle informatie rondom promo ties, artikelen en alle artikelgegevens in goede banen geleid te worden. Prijzen, afmetingen, omverpakkingen, accijns, leveringsproblemen, etcetera, alles verloopt via Inkoop Zoeterwoude. En in de toekomst? Heineken Brouwerijen vinden, als A-merk onder de Drankengroothandels, dat zij voorop moeten gaan in de professionalisering. Dit betekent dat ook de inkoopafdeling een flinke verandering aan het ondergaan is. Natuurlijk blijven we ge richt op goede commerciële onderhandelingen om tegen scherpe prijzen te kunnen inkopen, maar steeds meer gaat de discussie over de manier waarop er kan worden samengewerkt om klanten beter te bedienen, teneinde ons groothandelsmarktaandeel te vergroten. Zaak is en blijft om daarbij niet te vergeten dat het be lang van onze concernproducten altijd voorop staat. Maar het is even wennen als wij probe ren uit te leggen dat dat belang gediend is met grotere volumes andere dranken. Dat verstevigt de relatie met onze klanten, houdt onze service betaalbaar en maakt onze inkoopkracht groter. «AMSTEL ««■'li! I Ml

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 18