Studenten stellen alcoholbeleid op Gesponsord door Heineken Mansholtlezin De Nederlandse sectie van de Vereniging van Europese Journalisten organiseert jaarlijks de prestigieuze Dr. Sicco Mansholtlezing. Het doel is journalisten die de Europese beweging een warm hart toedragen, te verenigen en te informeren. Aangezien Europa, met 72% van onze netto-omzet, de thuismarkt is van Heineken, voelt Heineken zich hierbij betrokken en sponsoren we de Mansholtlezing. Deze vindt dan ook plaats in het Heineken Ontvangstgebouw aan de Stadhouderskade in Amsterdam. Vorig jaar ontvingen we premier Kok, dit jaar hield op 9 mei Eurocommissaris Bolkestein de lezing. De heer Bolkestein werd samen met voormalig Eurocommissaris Andriessen in de Brouwerskamer ontvangen door de heer TC' Ruys' die de heer Bolkestein nog uit Zuid- Amerika kende, en de heer Lubsen. In de lezing zelf sneed de heer Bolkestein tal MiflUfl MêêBKw^ van politieke onderwerpen aan, zoals de HsÈfeT privatisering van de watervoorziening. Bij H het biertje na de lezing spraken journalis- vSmimM ten en managers van Heineken elkaar op meer informele Albert Holtzappel, Corporate Communications Zittend de heer Bolkenstein. Staand de heren Ruys en Lubsen De Landelijke Kamer van Verenigingen, de overkoepelende organisatie van verenigingsbesturen, organiseerde maandag 1 mei jongstleden een voorlichtingsdag voor bestuursleden over alcoholbeleid. Deze voorlich tingsdag vond plaats in het Ontvangstencentrum van Heineken in Amsterdam. Voor het ochtendprogramma waren drie spre kers uitgenodigd. Als eerste sprak Rogier van Nieuwenhuizen, oud-bestuurslid van het Rotterdamsch Studenten Corps (R.S.C.). Tijdens zijn bestuursperiode kreeg hij te maken met een ernstig geval van alcoholmisbruik. Hij vertelde over de gevolgen die deze situatie had voor hem als verantwoordelijke binnen het R.S.C. De heer Phoa, directeur STIchting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), haakte in op het ver haal van Rogier. Naar aanleiding van de gebeurtenis in Rotterdam stelde Phoa samen met Rogier een plan op voor het voeren van een verantwoord alcoholbeleid. In dit plan wordt stap voor stap bekeken hoe een alcohol beleid moet worden opgesteld. De huidige situ atie, de doelgroep of wanneer je te maken hebt met risicomomenten, zijn zaken die hierin aan de orde komen. Na de praktijk belicht te heb ben nam Robbert Peletier de microfoon ter hand. Hij is voor lichter bij Alcon, de organisatie voor de implementatie van alcoholbeleid die ook nauw betrokken is bij het 'Fris op het werk'-project binnen Heineken. Hij testte door mid del van stemkastjes de kennis van de aanwezige verenigingsleden. Ook ging leidden. Op deze sessies werden ook ervaringen hij samen met de deelnemers dieper in op de en gewoontes uitgewisseld tussen de verschil- uitslagen die hieruit voortkwamen. lende verenigingen. Studenten werken onder begeleiding van een Heineken-coacb aan hun alcoholbeleid. Praktijk toegepast Na de lunch werd de informatie van het ochtendprogramma verwerkt in een door de bestuursleden zelf op te stellen beleid. De be sturen werden geplaatst bij coaches die het op zetten van het plan in deze workshops bege- Heineken heeft het voornemen om door te gaan met het ondersteunen van studenten en studentenverenigingen omtrent verantwoord alcoholgebruik. Koen Oosterwaal, Afdeling PR Heineken Nederland

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 11