Extm kmtomzet donr Print De kratten van Heineken komen er rond het Europees Kampioenschap Voetbal wel heel rood, wit, blauw uit te zien. Dit dank zij een nieuwe druktechniek waarop ons bedrijf sinds kort patent heeft: Wash Off Printing (WOP). Door WOP is het mogelijk kratten rondom te bedrukken met bijvoor beeld de uiting van een reclamecampagne. Bij de eerstvolgende wasbeurt in de brou werij wordt dit beeld er weer vanaf ge haald en kan er een andere uiting op ko men. "Met behulp van WOP kan Heineken Nederland zijn bierkratten voorzien van actuele boodschap pen naar de consument en de handel", vertelt ju nior brandmanager Casper 't Hooft. "Bovendien zijn de bedrukte kratten voor de koper extra aan trekkelijk om aan te schaffen. Er zullen dan ook zeker meer kratten worden verkocht. Een voor deel voor ons: het beeld op het krat is bestand tegen krassen en stoten en kan niet zomaar van de kratten worden afgehaald. Er is dus altijd sprake van een kwalitatief aantrekkelijke bood schap en een goede merkpresentatie." Milieunormen Het bedrukken en afwassen van WOP gebeurt bij Heineken Zoeterwoude tijdens het productie proces. De inkten die daarvoor gebruikt worden zijn organisch en daardoor volledig afbreekbaar. Na terugkomst uit de markt gaan de kratten door een wasstraat, waarbij de bedrukking wordt verwijderd. De vaste delen worden eruit gezeefd en volgens de milieunormen afgevoerd. "De voordelen ten opzichte van stickers zijn ve lerlei", vertelt Casper. "Stickers zijn veel moeilij ker op te brengen. Ook het verwijderen ervan gaat moeilijker, omdat er vaak lijmresten over blijven. Bovendien beschadigen stickers gemak kelijk en dat is niet goed voor de merkuitstraling van het krat." Overigens betekent deze nieuwe techniek volgens Casper nog niet het einde voor het gebruik van kratfolders. "We zetten WOP al leen in voor de grotere, nationale promoties. Voor de kleinere acties blijven we kratfolders gebruiken." Nationale promotie De eerste uiting is bij het ter perse gaan van dit nummer al op de kratten te zien bij Albert Heijn. Daar kan bij aankoop van een krat Heineken en met behulp van de bonuskaart met korting een koelkast van het merk SMEG worden aangeschaft. De Wash Off Printing op het krat laat zien hoe flesjes Heineken uitste kend in zo'n koelkast passen. De volgende ui ting siert de kratten tijdens de nationale pro motie rondom het EK-Voetbal: "Het gaat hierbij om een uiting van onze Nederlandse vlag met in het midden een aantal, net gespoelde Heineken-glazen. Klaar om in te schenken." Marguerite de Ruijter Vorig jaar is Heineken Brouwerijen Hoofddorp begonnen met operatie 'Brandend Zand'. Omdat de toenmalige strandvervoerder er mee stopte, moest de vestiging een oplossing zoeken voor het transport over het strand. Snel handelen was geboden, want de zo mer stond voor de deur. Na overleg met de vervoerder werd besloten het transport zelf te verzorgen. Vanaf die tijd ging alles in snel tempo. Er werd een loods gehuurd in Zandvoort voor de opslag van snellopers; een Mitsubishi 4WD Jeep werd aangeschaft; vergunningen om op het strand van Zandvoort en Bloemendaal te mogen rijden werden aangevraagd; er werd een tabel gehaald met de tijden van de waterstanden en er werd personeel, dat zeven dagen bereikbaar moest zijn, voor de loods en het transport ingehuurd. Kortom de zomer kon komen. Afgelopen zomer had de jeep nog geen merk-uitstraling, want 1999 werd beschouwd als een 'testjaar'. Mocht het niet naar tevre denheid lopen, dan moest er gezocht worden naar een alternatief. Maar de test verliep vlekkeloos, zowel voor de afnemers als voor Heineken Brouwerijen Hoofddorp. Dit alles dankzij de grote inzet van magazijnmedewerker Jan Dekker, die deze klus klaarde samen met het personeel van de vervoerder. Vandaar dat er besloten is ermee door te gaan en de jeep een mooie Heineken-uitstraling te ge ven. De afdeling Logistiek is dan ook trots op dit unieke vervoermiddel. En wat te denken van de merkuitstraling wanneer deze jeep de hele dag het strand op en neer rijdt? Het enige damesteam dat deelneemt komt uit Hoofddorp Joan Mulder1 Else Knobbe anita de Jonj De strandpaviljoens zijn in het hoogseizoen van 's ochtends tot 's avonds laat in de weer om de strandgangers te voorzien van drank en spijzen Het is voor deze paviljoens dan ook van levensbelang dat de dranken snel en efficiënt geleverd kunnen worden. Bestellingen worden vanuit Hoofddorp naar de loods in Zandvoort gebracht en gaan dan met de jeep het strand op naar de afnemers. Een stuk flexibiliteit is in deze zeer belangrijk, vandaar ook de loods waar de klanten ook in het weekend terechtkun nen. Het strand is voor Heineken belangrijk, niet alleen uit het oogpunt van omzet, maar ook vanwege het feit dat Heineken graag met haar mooie mer ken wil communiceren richting consu menten in toeristische markten. Dus laat ook dit jaar de zomer maar weer komen! Boudewijn van der Kroon logistiek manager vaS ra^TidWiffij] Sigrid Lindström Leonie van der Ende WilmaPeeterS- Melanie Kinket Eefke Izoetmulder] Josephine (van Walbeek) Margreet Goozen Gemma Coach liodenbeomAss. Coach^ E,,enTS«S£(o^^- Coby Engelgeerfatermg. Zie De Momentopname op pagina 14/15 voor een foto van de Heineken-jeep

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 7