"Ik heb een fantastisch tijd gehai I AMSTEL D'ieo ae Rnnri 1 Huua Mieremet Mike Janssen qOLD $gy SBC"" T^rrf' $S« Tijdens de 35ste Amstel Gold Race op 22 april is Erik Zabel als eerste geëindigd. Hij arriveerde met 06:13:37 net voor Michael Boogerd en Markus Zberg, die respectievelijk tweede en derde werden. Voor een uit gebreid verslag van deze tour kijk op: www. amstelgoldrace. com. Zijn loopbaan bij Heineken begon op 5 december 1966. "Ik ben begonnen op sinterklaasdag bij Thuisverbruik, als vertegenwoordiger in Noord-Holland, inclusief Texel. Het leuke was dat je in die tijd alles moest bezoeken. Van melkboeren tot bedrijfsleiders van inkoopcombinaties. Daarnaast was ik bij Conimexavonden voor dames en bij mini-race avonden op campings." Na ongeveer tien jaar maakte Cees de overstap naar Horeca. Hij werd horeca- vertegenwoordiger in Amsterdam. Een tijd waarin de ver tegenwoordigers met klantenkaarten werkten. "Op een gegeven moment kende je die kaarten wel uit het hoofd. In de regio waar ik werkte, veranderde niet veel. Er was veel vastigheid." Behalve voor de 'gewone' horecazaken was hij ook ver tegenwoordiger voor sportverenigingen en -evenemen ten. Daarbij ging het vaak om 'grote' evenementen, die ook buiten Amsterdam bekend waren. Zoals het Amsterdam 700-voetbaltoernooi, eind jaren zeventig. "Ik ben destijds Guus Drager opgevolgd, een zeer populaire man. Maar dat betekende voor mij juist een uitdaging." Waaraan moet een sportvertegenwoordiger voldoen? "Je moet van sport houden. Het liefst moet je zelf ook aan sport doen. 's Maandags lees ik ook altijd goed de sport pagina's van de kranten om mee te kunnen praten. Het komt aan op de relatie met de klant. Je moet die relaties onderhouden. Het is altijd druk, druk, druk. Maar daar moet je de tijd voor nemen. Want de klant is nummer één. Je moet dan ook vooral van mensen houden. Vaak vinden ze het leuk als je af en toe langsgaat, zonder dat je voor zaken komt. Het leukste in die jaren was wel als een sportvereniging (die geen klant van Heineken was) je uitnodigde voor een gesprek omdat ze van een andere vereniging hebben gehoord over de goede service van Heineken. En vooral als ze dan op een gegeven moment inderdaad overgaan op Heineken of Amstel. Dat geeft een goed gevoel. Ik zal het na 15 juni dan ook best wel missen, al zal ik me niet vervelen. Aan de Heineken-me- dewerkers zou ik willen zeggen: Ik vind Heineken een fan tastisch bedrijf. Dat draag ik ook graag uit. Dat mis ik wei- eens bij anderen. Daarom: zorg datje het Heineken-hart op de goede plaats hebt zitten en draag dat meer uit." Yvonne van Stek "Je zou er een tv-serie over kunnen maken", ant woordt Cees Jonker op de vraag hoe zijn loopbaan bij Heineken is geweest. Want in de 34 jaar dat hij vertegenwoordiger is, heeft hij natuurlijk veel mee gemaakt. Vooral omdat hij ook sportverenigingen, van kleine amateurclubs tot grote sportevenemen ten, tot zijn klantenkring moest rekenen. Bij vele evenementen is hij dan ook bekend als 'het gezicht' van Heineken. Na 15 juni zal hij zijn gezicht ongetwij feld nog laten zien bij sportevenementen in Amsterdam. Maar niet meer in functie. Want 15 juni gaat hij officieel 'met de VUT' en neemt hij op A/Stad af scheid van Heineken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 19