Bezoekers straks een ervaring rijker '-■•yü De verbouwing is nodig om een compleet nieuw bezoekerscentrum te maken, waarin gastvrij heid wordt gekoppeld aan het Heineken-erfgoed. "We willen voor de mensen een belevenis maken die beklijft. Een belevenis waarover ze vrienden en familie vertellen. We willen de men sen niet alleen iets vertellen, maar ook iets meegeven van blijvende waarde; een combinatie van educatie en entertainment", aldus Michiel Berssenbrugge, Directeur Corporate Communication en voorzitter van de stuurgroep. Tijdens een speciale bijeenkomst op 28 april werd het startsein gegeven van het project. Het projectdataboek waarin alle activiteiten en werkzaamheden nauwgezet zijn beschreven, is inmiddels gereed en de voorbereidingen voor de verbouwing zijn in volle gang. We hebben bewust voor de wintermaanden gekozen omdat in die periode minder toeristen de stad bezoeken. Aanvragen voor zakelijke bezoeken zullen per geval worden beoordeeld door hoofd Ontvangstcentrum Bard Schiphorst. Ervaring De nieuwe opzet heeft als werktitel Heineken Experience meegekregen. Naar een definitieve naam wordt nog gezocht, maar de voorlopige titel geeft volgens de heer Berssenbrugge de nieuwe aanpak goed weer. Het moet een ervaring worden gebaseerd op vier elementen: educatie, entertain ment, esthetiek en escapisme (mentale vlucht in ontspanning). We willen de mensen iets vertellen en hen tegelijkertijd op een eerlijke, pure manier vermaken, zodat men er helemaal in op gaat. Het wordt een belevenis voor de toeristen, onze zake lijke gasten en natuurlijk het eigen personeel. De bezoeker kan naar eigen wens de Heineken Experience alleen of in een groep volgen of bege leid worden door een rondleider. In totaal zijn er 25 modules die onafhankelijk van elkaar kunnen worden bezocht. Men hoeft dus ook niet de hele Experience te zien om met een 'groen' hart het pand te kunnen verlaten. En dat is toch het uitein delijke doel van de Heineken Experience: de be zoeker verlaat het pand met een toegenomen sym pathie en waardering voor Heineken als onderne ming en meer voorkeur voor het Heineken-merk. Hij zal als ambassadeur voor de Heineken Experience gaan fungeren. Door de nieuwe opzet zal het aantal bezoekers per jaar kunnen stijgen van 100.000 naar 250.000, maar dat is volgens Berssenbrugge niet de maat staf. We vinden die bezoekersaantallen onderge schikt. Een kwart miljoen bezoekers is voor ons geen streefgetal. Het gaat om de kwaliteit en dus om de tevredenheid van de bezoeker, zodat als hij geweest is, de waardering voor Heineken is toege nomen. Overigens zal het gebouw aan de Stadhouderskade na de verbouwing niet alleen voor toeristen toegankelijk zijn. Het gebouw blijft onderdak bieden aan de Heineken University en zal ook een belangrijke rol vervullen in de business to business. De Molenzolder, Moutzolder en het Koelschip worden niet in het nieuwe concept opge nomen, maar verbouwd tot ontvangstruimten voor de zakelijke relaties van Heineken uit binnen- en buitenland. Jan Kroese v.l.n.r.: H.P. Bart de Jonge, D.R. Hooft Grooflond, M.V.F.C.M. Berssenbrugge

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 18