Voorbereidingen voor euro achter de schermen in volie gang Een leerzaam proces Met het ontvangen van het vakantiegeld, stijgt het vakantiegevoel; Nog even en het is voor de meesten zover. In gedachten zien we ons al met een bière, cerveza, bier of een birra op een zonnig terras zitten. Maar daarvoor hebben we wel francs, peseta's, marken of lires nodig. Voorlopig nog wel tenminste. Als in 2002 de euro is ingevoerd, behoren omwisselproblemen tot het verleden. Wat ons meteen op de vraag brengt: 'hoe staat het eigenlijk bij Heineken met de voorbereidingen voor de euro?' V Systemen worden voorbereid op euro overzicht van de punten waarop veranderin gen zuilen plaatsvinden. Denk aan Pview, de CAO (Tarieven) en bijvoorbeeld ook het PUM. Bij Office-management en CBV krijgen we te maken met een valuta-switch en omwisseling van contant geid; allemaal kleine veranderin gen, maar de automaten moeten de nieuwe munt wel herkennen." "In dit jaar 2000 wordt door een aantal afde lingen achter de schermen hard gewerkt aan de veranderingen die we moeten aanbrengen in onze administratieve automatiseringssystemen om de euro te kunnen verwerken. In de eerste ronde maken we enkele systemen klaar om voor een beperkte categorie van onze klanten met euro's te kunnen werken en in een tweede ronde maken we alles klaar om per 1 januari 2002 helemaal over te stappen. Gedurende het overgangsjaar 2001 blijft de kern van de financiële administratie in guldens denken en werken. Maar naar onze klanten (die dat willen) toe communiceren we in euro's. van EFI Nederland Door de commerciële units wordt via project groepen aan voorbereidingen gewerkt. Binnen de Stafdiensten zijn ook groepen of in dividuen bezig met de voorbereidingen. De Centrale Financiële Administratie is bezigde draaiboeken uit 1998 up-to-date te maken en aan te passen aan het nu gekozen beleid. Bijvoorbeeld bij de achterstandsbewaking moe ten we weten of maningen in euro's dan wel in guldens moeten plaatsvinden. Bij HNB is men bezig met het maken van een Zenden Overmant Van Nistelri "Het interessante van intensieve deelna me aan het europroject is dat je delen van de organisatie leert kennen die daar voor nog zeer onbekend terrein vormden. Vanuit de Horeca-organisatie wordt sa mengewerkt met de units Food en DCS inzake de statiegeldprijzen op kratten en flessen. Met Information Services bekijken we welke systemen op welke wijze moeten worden aangepast, met Inkoop wordt overlegd hoe we zullen omgaan met leveranciers en met de juridische dienst wordt bekeken hoe we kunnen omgaan met contracten waarbij geld een rol speelt. Dit is een bijzonder leerzaam proces, waarbij je bovendien vanuit een an dere invalshoek naar bepaalde af delingen gaat kijken. Zo is mijn respect voor de club achter 8080 (Information Services) aanzienlijk gegroeid. De invoering van de euro kan ook behoorlijke implicaties hebben op aangrenzende gebieden. Door de oprukkende euro ontstaat de noodzaak om diverse processen en systemen zeer gron dig te analyseren. In sommige gevallen geeft dit zelfs aanlei ding om over te gaan op ande re software of zelfs om de or ganisatie wat anders in te richten. Zo is de euro een van de aanleidingen voor National Account Management om te overwegen over te stappen van het systeem FSZ op Proost. Binnen Horeca is het euro-werk onderverdeeld in zes subgroepen. De onderwerpen van deze groepen zijn: Communicatie, Information Systems, Emballage, Contante geldstromen, Contracten en Prijzen. De Communicatie be helst alle in- en externe informatie voor de me dewerkers en klanten van Horeca. Information Systems gaat over alle systemen waarin geld voorkomt (ik kan vertellen dat dit er heel wat zijn!) Wij vervullen hier voornamelijk de gebrui- kersrol: Horeca geeft aan wat wanneer veran derd moet worden en IS gaat hiermee aan de slag. Bij Emballage wil men naar Europese een duidigheid, waardoor ons werk zich vooral richt op de praktische invulling hiervan. Contante geldstromen zijn binnen Horeca natuurlijk een heikel punt. In een bepaalde periode mogen klanten zowel in euro's als in guldens betalen, of erger nog: gedeeltelijk in beide valuta. Dit vergt uiteraard veel voorbereidend werk. De subgroep Contracten zal onder andere moeten nagaan hoe klanten op de hoogte worden ge steld van de omrekening naar euro's. De sub groep Prijzen richt zich voornamelijk op het om rekenen van Horecabedrijfsprijzen en eventuele kortingen die hierop worden gegeven." Jasper Hamaker, controller Hoofddorp

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 12