Hoeveel suiker 5\ PR BELICHT zit er i "FT Bijvoorbeeld op grondstoffen en machines. Daar zijn echter inmiddels de eerste besparin gen wel gemaakt, dus ging men op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Zo kwam men ook bij het inkopen van facilitaire goederen en dien sten uit. Nu we hierin beter inzicht beginnen te krijgen, blijkt wel hoe terecht dat is. Facilitaire goederen en diensten blijken aanzienlijke kos- tenveroorzakers te zijn. Niet alleen direct aan de kostprijs, maar ook aan indirecte kosten die met het bestelproces te maken hebben, wordt onnodig veel geld uitgegeven. Denk alleen al aan al die facturen die afgehandeld moeten worden! Hoe gaan we dat aanpakken? Facilitaire inkoop is niet alleen een interessant pakket voor besparingen, het is ook een inge wikkeld pakket. Het gaat over veel verschillen de goederen en diensten, en bijna iedereen in de organisatie is er bij betrokken of wenst er bij betrokken te zijn. Het is daarom van groot be lang hiermee planmatig aan de slag te gaan. Om te beginnen wordt door ons een inventari satie gemaakt van wat er voor hóéveel geld en bij wélke leveranciers ingekocht wordt. En voor al door wie in de organisatie deze verplichtin gen aangegaan worden. Zo leren wij de huidige situatie en onze klanten kennen. Vervolgens wordt in overleg gekeken welke pak ketten samengevoegd kunnen worden. Op die manier proberen wij het (prijs-)voordeel van volumebundeling te verkrijgen, en tegelijkertijd het aantal leveranciers te verminderen. Voor de gebundelde pakketten wordt een beperkt aantal contracten vastgelegd, waarin niet alleen meer aantrekkelijke prijzen, maar ook allerlei andere leveringscondities vastgelegd zijn. Denk bijvoor beeld aan snellere levertijden, betere kwaliteit, minder en duidelijker facturen en betere com municatie met de leveranciers. Als laatste volgt de moeilijkste fase. Want we kunnen prachtige contracten afsluiten, ze bete kenen niets zolang er geen gebruik van wordt gemaakt. We zullen het daarom voor iedereen zo aantrekkelijk mogelijk maken om ze te gebrui ken. Bijvoorbeeld door contracten makkelijk bereikbaar te maken via onze Inkoop homepage, en door een gebruiksvriendelijk inkoopsysteem ter beschikking te stellen, zodat ook een boel zoekwerk en administratieve rompslomp voor komen worden. Maar vooral zullen we proberen om zoveel mo gelijk met jullie in contact te komen en te blij ven, zodat we kunnen laten zien wat we voor jullie kunnen betekenen, en hoeveel geld, kwa liteit en tijd wij jullie kunnen opleveren! Samen verder Wat wij verwachten te kunnen aantonen is dat professionele facilitaire inkoop een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de bedrijfsresultaten van Heineken Nederland. En we nodigen jullie allemaal van harte uit om hieraan mee te doen! Irene Mulders Facilitaire Inkoop Deze keer zijn wij in de serie 'PR belicht' aan de beurt om iets over de afdeling Bureau Consumentenservice te vertel len. U kent ons eigenlijk al, aangezien u maandelijks één van de vele brieven die wij ontvangen kunt lezen in Vers van 't Vat. Onze afdeling bestaat uit drie fulltime medewerkers (Anja, Bart en Rose) en een parttime medewerkster (Nel) en wij zijn dagelijks bezig met diverse werkzaamheden. In het computerscherm: Bart Vonk, de dames achter v.l.n.r.: Rose Hazebroek, Anja Buitenman en Nel Batelaan Indien u een van de gratis nummers belt die op de verpakkingen van de merken Heineken, Amstel, Brand, De Ridder en Murphy's Irish Red vermeld staan, dan komt u rechtstreeks bij ons terecht. Om u een kleine indruk te geven: wij behandelen per jaar zo'n 2.000 productklachten en 23.000 re acties van consumenten over uiteenlopende mar ketingacties. Zodoende ontvangen wij in totaal zo'n 27.473 telefoontjes per jaar. Dit komt neer op 150 telefoontjes per werkdag. Dit kunnen wij natuurlijk niet alleen behappen, dus hebben wij voor het Heineken-merk ook een callcenter, SNT, achter het 0800 nummer klaar staan. Dit callcen ter heeft acht dames die voor ons (Heineken) de telefoon opnemen en de consument antwoorden geven op diverse (standaard) vragen. De niet- alle daagse vragen en sowieso de meldingen over pro ductklachten verbinden deze dames rechtstreeks weer aan ons door. Daarnaast ontvangen wij meer dan 10.000 brieven en 300 faxen per jaar en te genwoordig ook steeds meer reacties per e-mail. Alle contacten worden door ons geregistreerd in Consulink. Dit is een speciaal voor consumenten services vervaardigd computerprogramma. Bovendien maken wij gebruik van een voice re sponse systeem, zodat wij weten voor welk merk de consument belt. Waarom belt of schrijft de consument ons? - Om bijvoorbeeld te vragen waar de naam Kylian vandaan komt. - Naar aanleiding van geruchten dat Amstel Malt en Amstel Light bier uit het assortiment zullen verdwijnen. - Dagelijks worden wij ook benaderd door de ve le vilt- en etikettenverzamelaars, die constant bezig zijn om hun verzameling compleet te ma ken. - Men wil vaak weten van wie de muziek afkom stig is die bij de diverse televisiecommercials te horen is. - Wanneer men een bepaald dieet volgt, krijgen wij de vraag of er suiker in bier zit of hoeveel pro cent alcohol een bepaald bier bevat. - Indien er een feest georganiseerd wordt, vraagt men ons om sponsoring. - Uiteraard weet men ons ook te bereiken als een flesje bier is afgedicht met een scheve kroonkurk, het lipje van een blikje afbreekt of als men de in druk heeft dat het bier niet goed van smaak is. Waarvoor kunt u bij ons terecht? - Voor een jaarverslag, een poster of een informatiepakket. - Voor vervanging van een reclameartikel dat u in het PUM heeft gekocht en dat kapot of beschadigd blijkt te zijn. Wij kunnen ervoor zorgen dat dit arti kel vervangen of gerepareerd wordt. Uiteraard is dit maar een kleine greep uit het hele ge beuren. Wij kunnen nog wel vele pagina's met diver se soorten werkzaamheden vullen. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat het onze hoofdtaak is de consument tevreden te stellen over onze producten. Helaas kunnen wij niet alle aanvragen honoreren, deze worden dan door ons op een vriendelijke manier afgewezen. Mocht u ons iets willen vragen, dan kunt u ons altijd bereiken via telefoonnummer 071-545 80 50. Bureau Consumentenservice 't hpie vVK-gebeuren en alles wa moeten verbinden. wtotf»zu,|en wij diverse hiermee niet heipe verme|den keren door de te e vraagt

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 11