Dit is de vraag die ik regelmatig gesteld hebsinds mij in januari gevraagd is deze afdeling voor Heineken Nederland op te tuigen. De betekenis van het woord facilitair is voor on ze afdeling tweeledig. Enerzijds staan we natuurlijk voor de inkoop van facilitaire goederen en diensten, met andere woorden alle inkoop die niet direct te maken heeft met het eindproduct of het productiepro ces. Voorbeelden zijn kantoorartikelen en meu bilair, maar ook consultancy, uitzendbureaus en automatisering. Anderzijds is het speciaal facilitaire aan deze tak van inkoop dat het een dienstverlenende af deling is, die alle medewerkers van Heineken ondersteunt bij alle aspecten van facilitaire in kopen. Op die ene vraag moesten dus minstens twee antwoorden komen. Het eerste antwoord is eenvoudig te geven. Er wordt aan facilitaire inkoop bij Heineken Nederland zo'n 160 miljoen gulden uitgegeven. Van deze kosten wordt slechts een miniem deel ondersteund door de afdeling Facilitaire Inkoop. Van administratieve ondersteuning is zelfs hele maal geen sprake, terwijl er inmiddels van zo'n 2.500 leveranciers gebruikgemaakt wordt, die bij elkaar jaarlijks een enorme hoeveelheid fac turen sturen. Met andere woorden, Heineken heeft de facilitaire inkoop bepaald nog niet on der controle. Het tweede antwoord ligt ingewikkelder. Bieden wij inderdaad de nodige ondersteuning aan wat wij noemen onze 'interne klanten'? Aan de in zet en de welwillendheid van de afdeling ligt het niet, in die zin is het antwoord 'ja'. Maar te gelijkertijd moeten wij onderkennen dat men de afdeling nog nauwelijks weet te vinden, en dat we nog zelden structureel in overlegteams of samenwerkingsver banden zijn opgenomen. Ook een ge bruiksvriendelijk bestelsysteem, eenvou dige inkoopprocedures of zelfs voldoende inkopers kunnen we nog niet aanbieden. We kunnen dus rustig stellen dat er ook op dit vlak nog veel werk te verrichten valt. Waarom Facilitaire Inkoop? Je kunt je verder afvragen waarom we faci litaire inkoop willen organiseren. Want eer lijk gezegd vinden de meeste mensen het wel leuk om het zelf te regelen, en is men prima te vreden met de huidige situatie. Waarom dan toch een afdeling optuigen die dit structureel gaat aanpakken? Zoals elke organisatie, is ook Heineken steeds op zoek naar mogelijke kostenreductie. Tot nu toe stonden hierbij vooral besparingen op pri maire kosten centraal. Irene Mulders, Facilitair Inkoop Manager was de afgelopen jaren Hoofd Inkoop bij DHL, waar de inkoopafdeling op vergelijkbare wij ze is gereorganiseerd. Met ingang van 1 juli zal zij onder steuning krijgen van een nieuwe Inkoper, Arjan Schreurs. Hij komt van PGGM, waar hij ruime ervaring met facilitaire inkoop heeft opgedaan.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 10