nm service 99 Vanuit zijn hoekkamer op de derde verdieping van het Zoeterwoudse kantoorgebouw heeft hij uitzicht op de poort. Het aan- en vooral afrijden van de vrachtwagens geven hem een goed gevoel. Niet dat hij veel tijd heef om naar buiten te kijken. Hij heeft een drukke baan en maakt lange dagen. Toch zullen zijn kinderen zich niet hoeven afvragen wie toch die man is die s zondags het vlees snijdt. Want zijn gezin is heel belangrijk voor hem. Een kennismaking met de nieuwe unitmanager van DCS: Koos Tromp. Koos Tromp is getrouwd en heeft drie kinderen van 12, 10 en 6 jaar. In zijn vrije tijd doet hij graag aan sport, met name tennis. In de weekends is hij op de hockey velden te vinden, als coach van zijn kinderen. Het getal elf lijkt een belangrijke rol in zijn leven te spelen. Op de elfde van de elfde in '55 werd Koos namelijk geboren in Den Haag. Hij is dus nu 44 jaar. Na de middel bare school verhuisde hij naar Rotterdam om Bedrijfseconomie te studeren. Waarna hij een open sollicitatie aan Heineken stuurde. "Ik solliciteerde omdat het bedrijf een enorme uitstraling had. Het liefst wilde ik een financiële functie krijgen." Hij werd medewerker Planning Control. Later volgden meer functies in de financiële hoek. De laatste was Hoofd Planning Control bij Heineken Nederland. Na de financiële hoek volgde de commerciële. Als Hoofd Horecagebied Rotterdam/Zeeland en Gewestelijk Unitmanager Zuid-Nederland hield hij zich eerst bezig met overname van agenten en later met hun integratie in de concerndrankenhandels. "Dat is heel succesvol geweest", kijkt hij terug op die periode. "Er zijn nu 21 units. Verhoging van het service-niveau was een van de doelen. Dat is gelukt. Nog steeds maken we sprongen vooruit. Ik heb toen een fantas tische tijd gehad. Maar na acht jaar horeca wilde ik graag een logistieke functie. Ik denk dat logistiek steeds belangrijker wordt. Deze functie leek me echt een uitdaging. me bezig met het STAR Chain-project, voer als OR-voorzitter van de DCS-unit overleg met de Ondernemingsraad, overleg met Export en Binnenland (Food en Horeca) en stem af met mijn mensen en geef richting aan wat er speelt." Wat is je grootste uitdaging? Service staat bij DCS voorop. Het is ook een afdeling die heel goed wordt gewaardeerd bij onze klanten. Toch denk ik dat we beter moeten benoemen wat onze klanten precies willen en hoe we daaraan tegemoetkomen. Want service is een rekbaar begrip. Mijn grootste uitdaging is de servicelevels con creter te maken en de organisatie daarop zo goed en efficiënt mogelijk in te richten. Een andere uitdaging is proberen ervoor te zor gen dat op een andere manier gedacht gaat worden. Om niet meer in units te denken of in afdelingen maar procesgericht te gaan denken als Heineken. Dat proces is al ge start. Er is al verbetering, maar zo'n om schakeling kan niet in één keer. Het moet geleidelijk. Als leidinggevende moet je het goede voorbeeld geven. Een project waarbij het gaat om denken in processen en verbetering van service, is het STAR Chain-project. Dit project is in maart van start gegaan. Het is ontzettend belang rijk het serviceniveau te verhogen voor Heineken USA, Export en Heineken Neder land. We zullen er nog veel aandacht aan geven." Is er nog tijd voor vrije tijd? "De dagen zijn vol en de werkweken iang, maar dat vind ik niet zo erg. Voor mijn gezin maak ik in het weekeinde altijd tijd. Mijn kinderen zijn mijn vriendjes, mijn maatjes. Ik heb altijd veel plezier met hen." Yvonne van Stek

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 5