Jaarverslag 7999 Heïneken continueerde in 1999 de goede winstgroei van de afgelopen jaren. De nettowinst nam toe met 16%, wat een nieuwe mijlpaal voor de onderneming betekent. Het Heinekenmerk ontwikkelde zich op nieuw uitstekend. Wereldwijd is de trend te zien dat consumenten steeds meer de voorkeur geven aan premiumbieren: bieren met een hoge kwaliteit, een sterk imago en een goede marge. Ook Amstel bier zag de verkopen stijgen dankzij een combinatie van sponsoring, marke tinginspanningen en nieuwe intro ducties. Dit en andere wetenswaar digheden staan in het jaarverslag over 1999, dat begin april is uitge komen. De nettowinst steeg met 71 miljoen euro naar 516 miljoen euro. Het groepsvolume van de Heinekengroep nam toe van 58,2 mil joen hectoliter bier tot 67,7 miljoen hectoli ter. Ook het totale biervolume van de Heinekengroep en gelieerde ondernemingen was hoger dan in 1998. Het bedroeg 90,0 miljoen hectoliter tegen 83,1 hectoliter in het jaar daarvoor. In Europa namen onze verkopen toe. In veel landen steeg de afzet. In de Verenigde Staten groeide de biermarkt sneller dan in de afge lopen jaren. Met name de importbieren ste gen opvallend sterk. Met een afzetstijging van 11% was Heineken een van de succes volste ondernemingen. In het Verre Oosten waren eerste tekenen van economisch herstel duidelijk te zien. De afzet van een aantal van onze brouwerijen nam weer toe. Politieke onrust in veel Afrikaanse landen leidde daarentegen op die markten tot een lagere bierafzet. Het volume van de Nederlandse biermarkt lag iets boven het ni veau van 1998. Heineken Nederland wist het marktaandeel te verbeteren. Amstel slaagde erin uit te groeien tot het tweede biermerk in Nederland. Een combinatie van hogere afzet, betere marges en kostenbeheersing leidde voor Vrumona tot een positieve ontwikkeling van het resultaat, een stijging van de afzet en toename van het marktaandeel. Overnames De grote spelers in de biermarkt namen het afgelopen jaar opnieuw brouwerijen over. Heineken speelt daarbij een leidende rol. In Polen was er de acquisitie van de Verkopen Heineken en Amstel wereldwijd m miljoenen hectoliters Nettowinst exclusief buitengewoon resultaat in miljoenen euro's SSO Brewpolegroep, waardoor onze onderneming een marktaandeel van 37% in Polen kreeg. In Spanje volgde de overname van Cruzcampo. Daardoor is Heineken marktleider in Spanje, de derde biermarkt van Europa. Voorts waren er acquisities en uitbreidingen van belangen in Centraal-Europa, Afrika en Azië. En Heineken blijft actief verder zoeken. "Dit past in de strategie om leidende posities te ver werven in markten die vanuit oogpunt van winstgevendheid veelbelovend zijn. Het inne men van leidende marktposities, het laten groeien van het Heinekenmerk en het berei ken van de optimale kostenstructuur zijn de drie pijlers van onze strategie", legt Raad van Bestuursvoorzitter K. Vuursteen in het jaar verslag uit. Verwachtingen In 1999 groeide de wereldbiermarkt met cir ca 2%. De verwachting is dat die lichte groei zich in de toekomst zal voortzetten. De groei zal dan vooral uit Latijns-Amerika en Azië Pacific komen. Verwacht wordt dat de huidige positieve ontwikkeling in de Verenigde Staten, de grootste biermarkt ter wereld, voorlopig zal aanhouden. In Europa zal de bierafzet over het geheel genomen stabiel zijn. Wel blijft de consument steeds meer voorkeur hebben voor merkbier en dan met name premiumbieren. Heineken zal actief bij dragen aan de ontwikkeling van het premi umsegment om de positie in dat segment verder te versterken en uit te breiden en op die manier de gemiddelde marge en het re sultaat van de onderneming te verbeteren. De concentratie in de levensmiddelenhandel heeft een aantal gevolgen voor de brouwers. Bij de keuze van (sterke) merken in hun schappen geeft naast merkkracht de service in alle schakels van de distributieketen in steeds hogere mate de doorslag bij hun keu ze. Heineken kan zowel voor de levensmidde lenhandel als voor de horeca toegevoegde waarde leveren, door te kiezen voor een ke- tenbeheersing die de hoogste graad van ser vice met de laagst mogelijke kosten voor de hele keten combineert. "Het succes van de onderneming hangt in belangrijke mate af van het innovatieve vermogen en de inzet van onze medewerkers. Ik wil hen bedanken voor de prestaties en de toewijding die zij in het afgelopen boekjaar hebben laten zien", aldus de heer Vuursteen in het verslag. Redactie Yvonne van Stek Belangstellenden kunnen bij de portiers/recepties van de vestigingen een jaarverslag over 1 999 ophalen. 1999 1998 '997 1996 >995 I Heineken (>999 20.4 hl) I Amstel ('999. 7 9 hl)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 3