vinden in het donker' en als team met boom stammen sjouwen. Daarnaast discussieerden we ook met vertegen woordigers van Heineken USA, Heineken Export en Heineken Nederland en de Ondernemings raad over de cultuurverschillen en over hoe we als projectteam optimaal kunnen samenwerken met al deze organisaties. Het was verbluffend om te zien hoe mensen op die maandagochtend als vreemden binnen kwa men en donderdagmiddag als één team de deur uitgingen en ook wisten wat ze moesten gaan doen." Het projectteam "Behalve het feit dat alle organisaties vertegen woordigd zijn in het projectteam, zijn er tevens disciplines in vertegenwoordigd vanuit de finan ciële hoek, de IT-hoek, inkopers, productiemen sen, planners etcetera. Dat is een kenmerk van dit project, het gaat niet over een deelgebied maar het gaat over de hele keten van leveran cier tot klant. Hierbij wordt naar veel processen gekeken, zoals: inkoop, productie, planning, transport, factureren, bestellingen etcetera. We kennen vijf teams, die zich met de inhoud bezighouden. Eén team houdt zich bezig met het gebied 'Forecast to Warehouse' (van vraag- voorspelling tot en met de palletizer op de brou werij). Een tweede team, dat 'Order to Cash' heet, houdt zich bezig met het vervolgtraject tot aan de klant. Financiën en het management- control spelen een enorm belangrijke rol, daar om is er een derde team. Dit team heet Manage Support Business. En dan is er nog een vier de team, Application ICT, dat de SAP-inrich- ting onder zijn hoede neemt. Tenslotte is er een Organisation Development Team, dat zich bezig houdt met het coördineren van de organisato rische veranderingen die voortvloeien uit STAR Chain. Op dit moment is zo'n 95% van de mensen aan boord. Een paar Heineken-mensen zal de komende weken binnenkomen. In totaal gaat het om meer dan veertig projectmedewerkers." "Het project draait nu sinds 13 maart in de vroegere commissarissenvleugel en in de ka mers tegenover het Postkantoor in Zoeterwoude en er heerst daar een enorm bruisende sfeer. Het is niet de bedoeling dat mensen alleen in Zoeterwoude zullen werken. Dat zou niet goed zijn en het zou trouwens ook niet kunnen, daar voor zijn in Zoeterwoude te weinig werkplekken. Er worden ook werkplekken gecreëerd op WTC Export en in het brouwerijkantoor Den Bosch. De laatste twee locaties zijn bedoeld als extra werkplekken, die niet altijd door dezelfde mensen bezet zullen zijn (zogenoemde flexi- plekken)." Hoe gaat het nu verder? "Zodra we klaar zijn met de Discovery fase gaan we meteen door met de Envision fase waarin we zullen nadenken over een betere inrichting van de processen. Dat alles zal gebeuren in nauwe afstemming met de General Managers, het senior management en met veel hulp van experts op verschillende terreinen in de organi satie. Deze fase duurt ongeveer tot midden juli." "Tijdens de workshops in Noordwijk en Amsterdam en ook tijdens de kick off is aange geven dat we in het vierde kwartaal van volgend jaar operationeel willen zijn en daarvoor zullen we alle medewerking binnen verschillende orga nisaties heel erg hard nodig hebben. Het is dan ook een project van heel Heineken Nederland én heel Heineken Export én heel Heineken USA." "Het projectlogo is klaar en de naam van het project zegt het al: STAR Chain. We willen een keten naar onze klanten bouwen die ons, net zoals ons merk, in staat stelt onze ambities als bedrijf waar te maken. Het moet een STAR performance worden!" Sarah Schaap Communicatie-coördinator STAR Chain I Mfeg&Jjï Het STAR Chain Projectteam ondernemingsraadsleden van de werkgroep die speciaal in het leven is geroepen om Supply Chain-ontwikkelingen te volgen. Met hen heb ben we gediscussieerd over de inhoud van het project. Onder andere over wat in het aan dachtsgebied ligt met de daarbijbehorende tijdslijn." "Tegelijkertijd zijn we binnen alle afdelingen van Heineken volop bezig geweest om te kijken wie er in dit project zou kunnen meedraaien. Welke kennis hebben we nodig en welke afdelingen? In het project zitten medewerkers van Den Bosch, van Zoeterwoude, van Heineken Export én zelfs medewerkers van Heineken USA! Van 6 tot 9 maart heeft het hele projectteam vier dagen bij elkaar gezeten om met elkaar kennis te maken en te ontdekken wat het pro ject nu eigenlijk voor hen gaat betekenen. In een paar dagen tijd had iedereen hetzelfde ken nisniveau van het project en hadden we ook een detailplanning gemaakt van de komende weken. Alle teams binnen het project zijn nu aan de slag met het beschrijven van de huidige proces sen. Deze fase van procesbeschrijving hebben we de Discovery fase genoemd en deze eindigt medio april. Verder hebben we tijdens die week allerlei teambuildingsactiviteiten gedaan zoals 'je weg

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 27