CONSUMENTEN SERVICE 23 disciplinair besturen van deze 'supply'-lijnen om tot een optimaal resultaat te komen. Dit geeft de inkoopfunctie meer een project leidersrol dan het traditionele beeld van onder handelaar. Het betekent dat er meer vanuit de Supply Chain-gedachte moet worden gewerkt en dat de inkoper optreedt als 'account manager' voor deze Supply Chain in de richting van de leveranciers. Relaties De inkoopfunctie van de Supply Chain-organi satie kent vele relaties. Onze inkoopgroep van in totaal tien mensen heeft te maken met vele klanten. Voor verpakkingsmaterialen zijn dat de commerciële afdelingen in Nederland Export en diverse OpCo's (Operating Companies) buiten Nederland. En als het om de grondstof fen gaat, zijn dat veelal meer technologische en technische functies binnen de vier brouwe rijen, maar ook vanuit Corporate-afdelingen en HTS. Aan de andere zijde van de Supply Chain zijn daar de ongeveer 130 leveranciers, die in de meeste gevallen hun hoogste vertegenwoor digers met ons laten spreken. Sinds kort heb ben wij een aanpak opgestart in zogenaamde PINTeams (Purchase Innovation Network Teams, zie kader), waarin een variëteit van dis ciplines is vertegenwoordigd. Ten slotte hebben wij nog een Europese verbintenis. Sedert enige jaren werken wij samen met Frankrijk, Italië, Spanje en Griekenland in zogenaamde 'Commodity teams'. Het bundelen van deze Europese inkoopkracht heeft enorme besparin gen opgeleverd en wij maken plannen om, te zamen met HTS-Corporate Purchasing, deze verbeteringen verder uit te bouwen. PINTeam, staat voor Purchase Innovation Network Team. Het is een zelfsturende groep mensen (Team) die alle in koopaspecten (Purchase) ter I tafel brengt van een inkoop pakket. Het team komt regel matig bijeen om verbeterin- [gen en kostenbesparingen (Innovation) te realiseren en I te rapporteren aan een stuur- groep. Meerdere disciplines (Network) hebben zitting, zo- I als commercie, planning, pro ductie, financiën en technolo gie. Aan het einde van dit jaar zullen tien PINTeams opera tioneel zijn voor de inkoop pakketten glas, grondstoffen, multi-pack, etiketten, golfkar ton, bussen, reiniging en des infectie, afvullen bij derden, sluiters en surplusproducten. Martin Kroon, hoofd Sourcing Management Afdeling Niet sexy In het Berenschot-onderzoek is getest welke status studenten economie aan inkoop verle nen. Op de vraag wie inkoopmanager wil wor den, steekt niemand zijn hand op. Het artikel sluit met de volgende alinea: "Straks kiezen de slimsten uit de klas niet meer voor verkoop en economie, maar voor inkoop. Dat zal in de toe komst ook geen inkoop meer heten, maar 'al liantiemanagement' of zoiets. Wij kunnen vol trots melden dat wij bij Heineken deze verande ring reeds in 1999 in gang hebben gezet. Het bovenstaande artikel moet een beeld scheppen van de complexiteit en daarmee de uitdaging. Wie dat niet sexy vindt, mag zijn hand opsteken! Martin Kroon Martin Kroon Manager Ger Mol Senior Sourcing Manager Starchain proces Jan Klomp Projecten I Marjolein Groeneveld I I Afd. Secretaresse Vacature Senior Sourcing Manager Alex Konings Senior Sourcing Manager Kirsten Barnhoorn Aaltje Heinsius Senior Sourcing Manager Senior Sourcing Manager Stefan Pieterse Sourcing Manager I Patricia Koopmans I Sourcing Manager Koes de Quillettes Sourcing Manager Wilhelmien Ausems I Sourcing Manager f Etiketten/Stickers R&D middelen Pallets, lijmen Grond-, Hulpstoffen Folie/sleeves/Hicones Flessen I Afvullen bij derden I I Kunststof containers platen Bussen Sluiters (KK, fustcaps, kurk) Kratten Fusten Multipacks/ Golfkarton Bijproducten/ Surplus Merken: Merken: Merken: Merken: Amstel Brand Murphy's Heineken Wieckse Witte Vos Lingen's Blond Ridder Kylian kweekvijver Dagelijks ontvangen Rose, Bart, Anja en Nel van Bureau Consumentenservice in Zoeterwoude stapels brieven met vragen, ideeën en opmerkingen van onze consu menten. Voor de rubriek 'Geachte Consumentenservice' maken zij maande lijks in samenwerking met de redactie een selectie van de origineelste inzendingen. Nieuwsgierig? De schrijver van deze brief wilde zo graag weten wanneer het onderstaande etiket gemaakt is, dat hij het graag overtekende. Geachte lezer(es}. Gaarne zou 'k van u willen vernemen van welk het Logo bovenstaand is; 'n bierglas Amsterdammertje; wanneer dit gemaakt is. Ik heb dit onlangs gekregen, steeds weer valt je blik hierop en ja, dan vraagje 't weer af. Aldus, bij voorbaat dank. Consumentenservice heeft deze mijnheer laten weten dat het etiket dat hij zo gede- taileerd heeft nagetekend het nostalgische etiket van het 'Rooie Sien bier' is. Als dank voor zijn spontane brief ontving hij een doos Rooie Sien glazen. t\

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 23