Trappend naar je baas tSlechtHnkoop kost bedrijf miljoenen i In november 1999 is het fietsenproject In Heineken Den Bosch uitgeroepen tot 'pilot' voor de Heineken-organisatie. Hieruit is naar voren gekomen dat er dankbaar wordt ge bruikgemaakt van dit project. Op initiatief van de COR is nu besloten om het fietsen project voor iedereen bij Heineken toeganke lijk te maken. Dit betekent dat alle medewerkers van Heineken Nederlands Beheer, met uitzonde ring van de unit Den Bosch, een splinter nieuwe fiets kunnen kopen, waaraan de fis cus een flink stuk meebetaalt. De fiscus staat dit in deze regeling toe voor zover de woon-werkafstand niet meer dan 15 kilome ter bedraagt en waarbij het gaat om fietsen van maximaal 1.650,00. Heineken wil met deze gunstige regeling haar medewerkers stimuleren om gebruik te maken van de fiets voor woon-werkverkeer. Tevens kunnen de personeelsleden voor maximaal 350,00 belastingvrij zogenoemde 'fietsbonnen' kopen voor bijvoorbeeld het onderhoud aan hun fiets, accessoires en regenkleding. Op 18 en 19 mei vinden er fietsshows plaats, waar iedereen een kijkje kan nemen bij een groot assortiment fietsen. Op 18 mei is deze show in Zoeterwoude en op 19 mei bij Vrumona te Bunnik. Eind april hebben alle medewerkers een mailing ontvangen waarin meer informatie en alle voordelen staan en waarbij tegelij kertijd het 'bestelformulier' was gevoegd. De keuze van een fiets kan worden gemaakt bij een fietsenmaker die is aangesloten bij Nationale Fiets Projecten (NFP) maar ook tijdens de fietsshows. Daarna kan het 'be stelformulier' worden ingeleverd bij de salaris administratie, die het op haar beurt weer afhandelt met de NFP Het project is zeker gunstig, want bij het ko pen van een fiets krijgt u een gratis verzeke ring voor 3 jaar, een fietscomputer, een fiets- tasje met gereedschap en van Heineken zelf een fietsbon t.w.v. 100,00. Voor medewerkers die meer dan 15 kilome ter van hun werk afwonen en die dus niet in aanmerking komen voor dit project, is er ook een gunstige regeling. Zij kunnen 10% korting op een fiets krijgen bij een fietsen maker die aangesloten is bij NFP. Tevens krijgen zij een fietscomputer, een fiets- tasje met gereedschap en een voordelige verzekering. Conny Vet i! Enige weken geleden stond in de Volkskrant een artikel met als titel, 'Slechte inkoop kost bedrijf miljoenen'. Het bleek te gaan over een onderzoek, uitgevoerd door Berenschot, bij 100 bedrijven in Nederland. Natuurlijk werden wij als inkoopgroep getrokken door dit artikel. Wij willen u laten zien wat de meest opvallende uitspraken waren en hoe wij als nieuwe in koopfunctie binnen de Supply Chain-organisatie van Heineken Nederland, aangeduid met de titel "Sourcing Management Afdeling", deze zaken aanpakken. Integrale aanpak Het artikel zegt onder meer: "Veel bedrijven kiezen hun leveranciers op basis van kostprijs. Dat lijkt lo gisch, want een bout van een dubbeltje is goedko per dan twee bouten voor een kwartje. Maar het kwartje biedt mogelijk meer service, kennis, kwaliteit of andere extra's. Daaraan gaan bedrijven vaak voor bij." Onze inkoopgroep praat niet over kwartjes, maar heeft te maken met een inkoopwaarde die de 600 miljoen gulden per jaar ruim overschrijdt. Ongeveer 130 leveranciers leveren de grondstoffen en verpak kingsmaterialen die, vertaald in goederenstromen, vele honderdduizenden tonnen vertegenwoordigen. U kunt zich voorstellen dat bij onjuiste afspraken derge lijke stromen grote financiële gevolgen hebben in het logistieke kanaal. Tevens is er een andere belangrijke kostencomponent die wordt aangeduid met verwerk baarheid of 'runability' in de brouwerijen. 1% ver slechtering hierin betekent al snel een extra kosten post van miljoenen guldens. Onze inkopers besteden aandacht aan al deze componenten voordat er be slissingen worden genomen. Professionaliteit Een stuk verder in hetzelfde artikel wordt een op merking gemaakt over het opleidingsniveau. Hier staat: "Toen we in 1997 het eerste onderzoek deden schrokken we van het opleidingsniveau van sommige inkopers. Het waren soms mensen met twee dans lessen en een zwemdiploma. Daaraan kun je zien welke waarde er gehecht werd aan de functie." Bij Heineken is dat reeds eerder onderkend en daarom hebben we een versneld programma gemaakt om te voldoen aan de hedendaagse eisen die gesteld wor den aan de inkoopfunctie. Kenmerkend is het multi- [Van onze verslaggeefster lWil Tbijssen I AMSTERDAM likt inkoopbclcid van bedrijven lis vaak bedroevend slecht geor- Iganiseerd. Dat blijkt uit ccn on- Ider/.oek van Berenschot onder tvo/trtiv/pn vaUCtitllu V?.n Uit het rapport, dal binnenkort verschijnt, blijkt dat ondernemin gen vaak onnodig veel leveran ciers voor hetzelfde product heb ben. Faas noemt het voorbeeld van een bedrijf dal zaken deed met 116 leveranciers voor het on derhoud van zijn productiemachi nes. Dat aantal is inmiddels terug- meer en cfricicnlct gebruik van computertechnieken bij orders en facturering Maar van iicl internet wordt nog nauwelijks gebruik ge maakt, enkele grote inultinalio nals uitgezonderd, fin ook hij de meeste multinationals staat aan koop via internet nog in de kin derschoenen, ccn kleine groep niemand steekt zijn hand op. I ie vak is niet sexyzegt Booili' 'Maar dal gaal veranderen. (>n dei nemers móeten wol, liet in| koopbclcid drukt in toenemend male op tic begroting.' In liet bedrijfsleven is <lc inkonfl over het algemeen vcrschovci I van 20 naar 80 procent van

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 22