WERELDZAKEN Van 17 tot en met 22 maart werd onder voorzitterschap van kroonprins Willem-Alexander in het Nederlandse Congrescentrum in Den Haag het 2e Wereld Water Forum gehouden. Een megaconferentie, waarop de ruim 4500 deelnemers, afkomstig uit de hele wereld, problemen bespraken die te maken hebben met water, zoals overstromingen, droogte en gebrek aan vers drinkwater. Water, een eerste levensbehoefte, werd altijd gezien als een onuitputtelijke bron. Helaas wordt steeds duidelijker dat vers drinkwater schaars zal worden. Bronnen drogen op of worden besmet. Dit terwijl het aantal wereld burgers groeit en daardoor de vraag naar schoon drinkwater juist toeneemt. Het is dui delijk dat er een oplossing moet worden ge vonden, want we moeten voorkomen dat de ze situatie mensenlevens eist. Ook Heineken neemt als internationale bier producent zijn verantwoordelijkheid in deze waterproblematiek. Vandaar ook dat Raad van Bestuursvoorzitter de heer K. Vuursteen tijdens dit Wereld Water Forum deelnam in een panel van internationale ondernemingen en organisaties (CH2M Hill Companies Ltd., DHV, ITT Industries, Lyonnaise des Eaux, Nestlé S.A., Nuon, Severn Trent Pic, Unilever N.V., Vivendi Water, World Wildlife Fund, United Nations Environment Program, Global Water Partnership en het Centre for Policy Research India). Door de handen ineen te slaan, trachten zij een eerste stap naar een oplossing te zetten. "Heineken wil bijdragen aan vers water voor iedereen", aldus de heer Vuursteen tijdens het congres. "Binnen Heineken hebben wij dan ook een speciale waterbeleidsverklaring opgesteld, waarmee we het besef van de wa terproblematiek, zowel in- als extern, willen vergroten. Ook voor onze onderneming is wa ter heel waardevol. Het is het belangrijkste ingrediënt voor ons bier. Binnen onze organi satie streven wij dan ook naar een verant woord gebruik door minder water in het productieproces te gebruiken en de hoeveel heid afvalwater te reduceren." Tijdens het laatste gedeelte van het congres overhandigde de heer Vuursteen het eerste deel van de door Heineken gesponsorde 13- delige televisiedocumentaire 'Water, a drop of life' aan Minister van Ontwikkelings samenwerking mevrouw E. Herfkens. Hierna werd de zaal getrakteerd op een voorverto ning van deze documentaire, die in vele lan den wordt uitgezonden. En met de woorden: "Aangezien water vooral goed smaakt als het onze brouwerijen is gepasseerd", nodigde de heer Vuursteen de aanwezigen uit voor een heerlijk helder glas Heineken bier. Esther Boot De heer Vuursteen en mevrouw Herfkens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 11