kracht versterkt de keten HEINEKEN USA Waarom Supply Chain Management Marien Kakebeeke: "In de Supply Chain bena dering wordt het bedrijf ingericht om er voor te zorgen dat alles optimaal geregeld is voor de klant. Dat wil zeggen, nu komen er vele orga nisatie-onderdelen aan te pas voordat een order is uitgeleverd en ieder onderdeel heeft zijn eigen focus en doel. De keten wordt niet als geheel aangestuurd. Het gaat dus niet om optimalisatie per organisatie-onderdeel maar om optimalisatie door alle organistatie-onderdelen heen. Kort gezegd: met Supply Chain Management komt het organiseren van alles wat nodig is van 'graan tot kraan' in het teken van service aan de klant te staan." Wat houdt het in "Binnen twee jaar zullen Heineken Nederland, Heineken Export en Heineken USA een Supply Chain benadering hebben ontwikkeld en inge voerd. Deze werkwijze zal worden ondersteund door het informatiesysteem SAP, dat wereld wijd bij Heineken ingevoerd wordt. SAP zal zor gen voor een helder inzicht in alle elementen van de keten. Heineken is al langer bezig met de Supply Chain vraag. In eerste instantie werd dit opge pakt in het kader van het Supply Chain project Heineken Nederland/Heineken USA. Dit nieu we project bouwt voort op wat al is ontwikkeld en uitgeprobeerd, zoals een pilot met een "voorraadpunt" in Richmond, Virginia in de Verenigde Staten. Nieuw is dat er nu drie werkmaatschappijen bij betrokken zijn en dat de drie General Managers een gezamenlijke aanpak hebben aangekondigd. Deze werd in geluid door de workshop in januari. Zoals het gezamenlijk bericht van het General Management vertelt, is daar de missie van Supply Chain Management gedefinieerd. Het verbeteren van de klantenservice en flexibili teit staan daarbij bovenaan. Daarnaast wor den zichtbaarheid en transparantie van infor matie genoemd. In de benadering tot nu toe was iedere werkmaatschapij afzonderlijk ver antwoordelijk voor de eigen doelstelling. De betrokken managers zijn ervan overtuigd dat, door het voor iedereen helder krijgen van in formatie, voordelen en verbeteringen kunnen worden gecreëerd. Dit zal ook leiden tot lage re kosten over de keten heen. Als laatste punt houdt de missie in dat een hogere bezettings graad van de productiecapaciteit in Nederland wordt gerealiseerd. Wat is de volgende stap In februari vindt een tweede workshop plaats. Hierna zal onder andere duidelijk worden wat de reikwijdte ('scope') van het project zal zijn. Het feit dat de veranderingen binnen twee jaar gerealiseerd moeten zijn en het gegeven dat de tijd die mensen aan het project kunnen werken beperkt is, kunnen consequenties heb ben voor hoe groots het project wordt opge pakt. Ook de planning zal meer in detail wor den uitgewerkt. Wij komen hierop na deze workshop, als over al deze zaken meer duide lijkheid is ontstaan, terug. Ik weet zeker dat de mensen die Heineken ma ken niet bereid zijn genoegen te nemen met minder dan een uitstekende customer-service, hoe ver weg de klanten ook zijn. Als de details en tijdlijnen in de tweede workshop zijn vast gelegd, verwachten wij bij de doorvoering veel van de enorme kennis en betrokkenheid van de mensen die de keten vormgeven. Zij zullen ook gestalte geven aan een nieuwe, meer ge stroomlijnde organisatie." WiLma Gertenaar INCORPORATED

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 9