Warehouse
Management
System
V ^-W^vV^A-
NO 0"NS- N" -C -> V' ->■
SaPHBES^Si SKWSSi «C
van 30.000 truckbewegingen over de weg! De
containerterminal in Den Bosch heeft ons gered
van een opslagprobleem bij de brouwerij. We
brouwen steeds meer, waardoor de magazijn
capaciteit efficiënter gebruikt moet worden.
In de toekomst zullen we toch ook een grote
re exportloods moeten plaatsen. Vooralsnog
redden we het nog dankzij de opslag van ge
reed product in containers op de B.C.T.
(Bossche Container Terminal). Voor Zoeterwoude
wordt deze mogelijkheid onderzocht. Er zijn
studies voor een containerterminal in Alphen
aan den Rijn ten behoeve van de brouwerij in
Zoeterwoude." Uiteraard kijken we ook nog
steeds naar andere middelen van vervoer. Zo
zijn we in samenwerking met de NS een proef
gestart met transport via het spoor. We zou
den namelijk in de toekomst via de rails, die
al op het Bossche brouwerijterrein liggen, trei
nen kunnen laten rijden die 20- en 40-feet-
containers kunnen vervoeren. We kunnen
vanuit het achterland lege containers naar de
Bossche Brouwerij vervoeren, op het terrein
laden en via de containerterminal naar
Rotterdam overbrengen.
Roll-on-Roll-off en langere trucks
Ook het vervoer over de weg wordt opnieuw
bekeken. "Zoals bijvoorbeeld de manier van
beladen", vertelt Walter van Gooi, die zich
ook bezighoudt met de invoering en het gebruik
van de roll-on-roll-off opleggers Daarbij wordt
aan de achterkant in plaats van aan de zij
kant geladen en gelost door middel van een
palletbaan van de afdeling Verpakken. Direct
beladen is een ander issue waarover Walter
iets vertelt. "We zijn in de afgelopen jaren een
voudig gestart door pallets direct vanaf de
productielijnen in een container te laden.
Hierdoor realiseren we een winst in de op
slagcapaciteit van onze magazijnen en een
besparing op handling. Momenteel lukt het
ons om zo'n 5 tot 10 procent direct te bela
den. We denken dat we maximaal 30 procent
op deze manier kunnen beladen. Maar ook
vervoer via zogenoemde 3 TEU-trucks (TEU is
een aanduiding voor 20-feet trucks) zal een
toekomstige transportmogelijkheid zijn", ver
telt John van der Vliet. "Dat zijn wagens die
niet één, maar twee tot drie 20-feet en/of 40-
feet containers kunnen vervoeren. Je ziet de
ze manier van vervoer al veel in Australië.
Deze wagens zijn zo'n zeven meter langer dan
andere trucks en geven ons dus de mogelijk
heid per rit het dubbele te vervoeren. Ook de
ze nieuwe vorm van transport beperkt het
aantal truckbewegingen en komt daarmee te
gemoet aan de wens files te voorkomen en
het milieu te sparen. Ik verwacht dat zowel
de inzet van treinen als TEU trucks in 2015
gemeengoed zal zijn."
Toekomstvisie
Adrie Snepvangers voorziet dat er steeds
meer geautomatiseerd gaat worden. "Zoals
we nu met de invoering van het Warehouse
Management System hebben gedaan. Dat be
tekent dat er in de toekomst vanaf het ge
reed product tot en met het vervoer geen per
sonen meer tussenkomen. Op kortere termijn
voorzie ik transport via elektrisch aangedre
ven auto's, grotere vrachtwagens, verdiepte
wegen en het gebruik van alternatieve energie
bronnen, zodat de brandstofbehoefte kleiner
wordt. Zaken die volgens mij in 2050 al voor
een groot deel gemeengoed zijn. Misschien
klinkt dat nu nog erg futuristisch, maar een
aantal jaren geleden hadden we ook niet ver
wacht dat de mobiele telefoon zo'n opmars
zou maken."
Adrie Snepvangers houdt zich be
zig met de invoering van het zo
genoemde Warehouse Management
System. Dit systeem houdt precies
bij weike voorraden er zijn, wat er
van uur tot uur uitgaat en waar de
voorraad zich precies in het
magazijn bevindt. Het reduceren
van exportklachten en de moge
lijkheid van tracking en tracing
zijn belangrijke doelen naast effi
ciënt werken en het verminderen
van de hoeveelheid administratie,
handmatig werk en controlewerk
zaamheden.
"We hebben voor de invoering van
zo'n systeem, met de Supply-
Chain-gedachte in ons achter
hoofd, het hele logistieke proces
doorgenomen en in kaart ge
bracht. Ook is er een lijst opge
steld met tien verschillende leve
ranciers die ons wellicht kunnen
helpen. De voorwaarden bij dit al
les waren: het moest een sys
teem zijn dat zichzelf had bewe
zen en het moest geleverd wor
den door een wereldwijd georiën
teerd bedrijf. Dit laatste in ver
band met de invoering bij andere
werkmaatschappijen.
Uiteindelijk zijn we met een Zweeds
bedrijf in zee gegaan. Voorlopig
gaat het pakket alleen gebruikt
worden in het Exportmagazijn
gereed product DCS, zowel in Den
Bosch als Zoeterwoude.
Maar ook andere onderdelen van
de Heineken-organisatie in binnen-
en buitenland kijken met veel in
teresse naar de ontwikkelingen
bij DCS. In de zomer moet het
systeem draaien", aldus Adrie
Snepvangers.
Marguerite de Ruijter