Warehouse Management System V ^-W^vV^A- NO 0"NS- N" -C -> V' ->■ SaPHBES^Si SKWSSi «C van 30.000 truckbewegingen over de weg! De containerterminal in Den Bosch heeft ons gered van een opslagprobleem bij de brouwerij. We brouwen steeds meer, waardoor de magazijn capaciteit efficiënter gebruikt moet worden. In de toekomst zullen we toch ook een grote re exportloods moeten plaatsen. Vooralsnog redden we het nog dankzij de opslag van ge reed product in containers op de B.C.T. (Bossche Container Terminal). Voor Zoeterwoude wordt deze mogelijkheid onderzocht. Er zijn studies voor een containerterminal in Alphen aan den Rijn ten behoeve van de brouwerij in Zoeterwoude." Uiteraard kijken we ook nog steeds naar andere middelen van vervoer. Zo zijn we in samenwerking met de NS een proef gestart met transport via het spoor. We zou den namelijk in de toekomst via de rails, die al op het Bossche brouwerijterrein liggen, trei nen kunnen laten rijden die 20- en 40-feet- containers kunnen vervoeren. We kunnen vanuit het achterland lege containers naar de Bossche Brouwerij vervoeren, op het terrein laden en via de containerterminal naar Rotterdam overbrengen. Roll-on-Roll-off en langere trucks Ook het vervoer over de weg wordt opnieuw bekeken. "Zoals bijvoorbeeld de manier van beladen", vertelt Walter van Gooi, die zich ook bezighoudt met de invoering en het gebruik van de roll-on-roll-off opleggers Daarbij wordt aan de achterkant in plaats van aan de zij kant geladen en gelost door middel van een palletbaan van de afdeling Verpakken. Direct beladen is een ander issue waarover Walter iets vertelt. "We zijn in de afgelopen jaren een voudig gestart door pallets direct vanaf de productielijnen in een container te laden. Hierdoor realiseren we een winst in de op slagcapaciteit van onze magazijnen en een besparing op handling. Momenteel lukt het ons om zo'n 5 tot 10 procent direct te bela den. We denken dat we maximaal 30 procent op deze manier kunnen beladen. Maar ook vervoer via zogenoemde 3 TEU-trucks (TEU is een aanduiding voor 20-feet trucks) zal een toekomstige transportmogelijkheid zijn", ver telt John van der Vliet. "Dat zijn wagens die niet één, maar twee tot drie 20-feet en/of 40- feet containers kunnen vervoeren. Je ziet de ze manier van vervoer al veel in Australië. Deze wagens zijn zo'n zeven meter langer dan andere trucks en geven ons dus de mogelijk heid per rit het dubbele te vervoeren. Ook de ze nieuwe vorm van transport beperkt het aantal truckbewegingen en komt daarmee te gemoet aan de wens files te voorkomen en het milieu te sparen. Ik verwacht dat zowel de inzet van treinen als TEU trucks in 2015 gemeengoed zal zijn." Toekomstvisie Adrie Snepvangers voorziet dat er steeds meer geautomatiseerd gaat worden. "Zoals we nu met de invoering van het Warehouse Management System hebben gedaan. Dat be tekent dat er in de toekomst vanaf het ge reed product tot en met het vervoer geen per sonen meer tussenkomen. Op kortere termijn voorzie ik transport via elektrisch aangedre ven auto's, grotere vrachtwagens, verdiepte wegen en het gebruik van alternatieve energie bronnen, zodat de brandstofbehoefte kleiner wordt. Zaken die volgens mij in 2050 al voor een groot deel gemeengoed zijn. Misschien klinkt dat nu nog erg futuristisch, maar een aantal jaren geleden hadden we ook niet ver wacht dat de mobiele telefoon zo'n opmars zou maken." Adrie Snepvangers houdt zich be zig met de invoering van het zo genoemde Warehouse Management System. Dit systeem houdt precies bij weike voorraden er zijn, wat er van uur tot uur uitgaat en waar de voorraad zich precies in het magazijn bevindt. Het reduceren van exportklachten en de moge lijkheid van tracking en tracing zijn belangrijke doelen naast effi ciënt werken en het verminderen van de hoeveelheid administratie, handmatig werk en controlewerk zaamheden. "We hebben voor de invoering van zo'n systeem, met de Supply- Chain-gedachte in ons achter hoofd, het hele logistieke proces doorgenomen en in kaart ge bracht. Ook is er een lijst opge steld met tien verschillende leve ranciers die ons wellicht kunnen helpen. De voorwaarden bij dit al les waren: het moest een sys teem zijn dat zichzelf had bewe zen en het moest geleverd wor den door een wereldwijd georiën teerd bedrijf. Dit laatste in ver band met de invoering bij andere werkmaatschappijen. Uiteindelijk zijn we met een Zweeds bedrijf in zee gegaan. Voorlopig gaat het pakket alleen gebruikt worden in het Exportmagazijn gereed product DCS, zowel in Den Bosch als Zoeterwoude. Maar ook andere onderdelen van de Heineken-organisatie in binnen- en buitenland kijken met veel in teresse naar de ontwikkelingen bij DCS. In de zomer moet het systeem draaien", aldus Adrie Snepvangers. Marguerite de Ruijter

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 5