■Pll v Zandloper 1 UK* I Een niet onbelangrijk onderdeel van ons salaris van januari is het tantième, de winstdeling. Op deze manier wil Heineken ons laten meedelen in de door het bedrijf gemaakte winst. We zijn daar allemaal zó aan gewend dat we het zien als een vaststaand feit. Toch komt die winst, dat ondernemingsresultaat, niet vanzelf. Daaraan hebben we allemaal ons steentje bijgedragen. Vraagt u zich daarbij ook weieens af wat het afgelopen jaar heeft bijgedragen aan het resultaat van ons aller Heineken? Het is belangrijk om daar even bij stil te staan. Het resultaat, en de beloning daarvoor, zijn in feite het sluitstuk van een cyclus. Deze cyclus begint met een doelstel ling. Weet ik wat er van mij verwacht wordt? Als ik deel uitmaak van een team, wat zijn dan de teamdoelstellingen? Bij het voetbal is dat eenvou dig. Winnen! En liefst met een nulletje of tien. Bij een bedrijf als Heineken kan dat wat ingewikkel der zijn. Zaken als betere kwaliteit, lagere kosten en een hoger verkoopvolume zijn voorbeelden van doelstellingen. De tweede stap in de cyclus is het werken aan het resultaat. We proberen de afgesproken doelstel lingen te halen. Van onze leidinggevende mogen we verwachten dat hij of zij ons daarbij onder steunt en dat we inzicht krijgen in de stand van za ken. Om nog even naar het voetballen terug te gaan: er moet een scorebord zijn waarop de stand wordt bijgehouden! Aan het eind van de cyclus, meestal een jaar later, bekijken we of we de doelstellingen hebben waar gemaakt en of we de afgesproken prestatie heb ben geleverd. Zo'n beoordeling op resultaat is nog niet voor iedereen jaarlijkse routine. Voor de CAVO- medewerkers werken we al een aantal jaren met een systematiek van resultaatgericht beoordelen. Het gaat daarbij overigens niet alleen om het re sultaat, maar ook om de manier waarop dat tot standgekomen is. Is er bijvoorbeeld goed samen gewerkt? Denk maar weer even aan het voetbal. Ook daar is goed samenspel van belang om te blij ven winnen. Dat brengt mij weer terug bij het tantième. Dat is de beloning voor het feit dat we samen gezorgd hebben voor een goed bedrijfsresultaat. Dat we meegespeeld hebben in een winnend team. Het Heineken-team. Dat team wint gelukkig al jaren. En dat moeten we samen zo houden. Door resul taatgericht te werken. Kees Zandvliet, Hoofd Personeelszaken Heineken Nederland A K E G U L 13 E 'éG 18 F 1 kl T E E 26 ~d j Sociaal Beleid 2000, een nieuw begin Transport in de toekomst Dagboek uit Chili Het Industributie-onderzoek Supply Chain, gebundelde kracht versterkt de keten De Beproeving Zoeff Onderzoek Stafafdelingen Horecava en nationale biertapwedstrijden Momentopname Hei Society De vrienden van Amstei LIVE! De visie van Mouterij Albert Persoonlijk Recepties Brand viert carnaval Nieuw vaatje, Tapas uit Gorinchem Hospitality, 170.000 gasten per jaar Geachte consumentenservice Partners in Business Dr. Pepper op huisbezoek Geflitst Gezocht: anekdotes Colofon Uitslag kerstpuzzel 1999 Cartoon

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 2