Sinds begin januari is binnen de afdeling Verpakken in de brouwerij Zoeterwoude een team van Heineken-mensen en Cambridge management consultants (CMC) werk zaam onder de naam Zoejf. Dit staat voor Zoeterwoude OEE Overall Equipment Effectiveness). De 'OEE' geeft aan hoe effectief we gebruikmaken van de verpakkingslijnen en waar we mogelijkheden laten liggen. Hoe hoger de OEE van een productie lijn, des te meer flessen er met deze lijn afgevuld worden per jaar. Waarom willen we eigenlijk meer flessen vullen, we maken toch elk jaar winst? Het antwoord op dat laatste is ja, en dat willen we graag zo houden om de continuïteit en werkgelegenheid in de toekomst te garanderen en aan de groeiende vraag vanuit de markt te kunnen voldoen. Het pitsstopgevoel van het Zoeff-teom. De bedoeling van het Zoeff-project is om met onze eigen mensen en machines meer te produceren. Hierbij is een pitsstopgevoel vereist: om goed te kunnen presteren zijn goede voorbereiding, af stemming, kwaliteit en samenwerking essentieel. Het projectteam Zoeff bestaat uit drie taskforces; Onderhoud, Productie en MORS (management controle en rapportage systeem) en zal gedurende 48 weken actief zijn binnen de afdeling Verpakken. In de taskforces zitten acht fulltime Heineken-medewerkers. Daarnaast heeft elk taskforce nog een team van medewerkers die parttime betrokken zijn bij het project. Naast het bereiken van de doelstellingen aankomend jaar, zullen de verbeteringen duurzaam in de or ganisatie worden geborgd. Taskforce doelstellingen De taskforce Onderhoud heeft als doelstelling: verminder de storingen zodat er meer tijd beschikbaar is voor productie. Dit moet vooral komen uit een verschuiving van voornamelijk correctief onderhoud, het zogenaamde 'brandjes blussen', naar meer preventief onderhoud op de kritische installaties. De taskforce Productie richt zich op het onder steunen van de productiemedewerkers in het verbeteren van de OEE. Niet alleen het meten en zichtbaar maken, maar ook het op de diverse colonnes helpen verbeteren van de stopdag, verkorten van de omstellingen en het verhelpen van de meest voorkomende storingen. Dit alles leidt tot een hogere beschikbaarheid van de installaties, een grotere beheersbaarheid van het Verpakkingsproces en meer rust in de organisatie. De derde taskforce, MORS, reali seert een verbeterd management- en rapporta gesysteem. Dit systeem wordt gebaseerd op meetbare doelstellingen en een eenduidige ac- tiegerichte vergader- en rapportagestructuur. De bovengenoemde groepen zijn vanaf begin januari enthousiast aan de slag gegaan en inmiddels zijn er al vele anderen binnen Verpakken bij het project betrokken. Voor verdere informatie over de voortgang van dit project kunt u het Browsehuis (Intranet) raadplegen. Matthijs de Graaf, teamleider Verpakken, namens het Zoejf-team

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 12