Wereldkroeg Bier met 250.000 jaar oud water ruim. eltjt Nieuwe maatregel Uitstékend initiatief van Heineken: BarTrek, een Internetdienst die u over» ter wereld de le. Positioning System-apparaat Een ander leuk nieuwtje lazen we in de Levensmiddelenkrant van december 1999. "Nooit meer wanhopig door een vreemde stad dwalen om een geschikt dranklokaal te vinden. Vreemdelingen die in het bezit zijn van de juiste apparatuur, vinden dankzij een Heineken-satelliet feilloos de weg naar het dichtstbijzijnde (Heineken)café. Een organizer is het minste wat de dorstige reiziger nodig heeft om de plattegronden vanaf Heineken's website te kunnen opslaan. Maar het wordt pas echt futuristisch als hij zijn organizer koppelt aan een Global Positioning System-apparaat, dat dankzij de satelliet precies weet waar de eigenaar zich bevindt. Een combi natie van deze toestellen vertelt welke kant de vreemdeling op moet om de kroeg te vinden." Bron: de Levensmiddelenkrant Ander nieuws was er van de Europese Commissie. Grote ondernemingen met een markt aandeel van 30% of meer mogen hun vaste afnemers nog maxi maal vijfjaar aan zich binden. Dat geldt dus bijvoorbeeld ook voor Heineken in Nederland en Frankrijk en hun contact met caféhouders. Bij elk nieuw con tract moet de nationale mede dingingsautoriteit toestemming geven. De Commissie wil op deze manier de concurrentie vergroten. "Heineken reageert kalm op de maatregel. 'We zijn niet verrast en zullen ons aan passen. Dat hebben we voor een deel al gedaan"1, schrijft het Financieel Dagblad. PARIJS - Bierbrouwerij Fischer uit de Franse El' ■'onderdf' hot duurste en waarsr' Nieuw biermerk In Frankrijk heeft Bierbrouwer Fischer uit de Elzas een nieuw biermerk gepresenteerd. Niet zo bij zonder nieuws? Dat wordt het wel als u weet dat negentig procent van het voor het brouwen be nodigde water 250 duizend jaar oud is. Het water is afkomstig van een ijskap op Groenland. De naam van het bier is '63°N 46°W' (63 graden noorderbreedte, 46 graden westerlengte) naar de vindplaats ervan. Wie zo'n bijzonder biertje wil proeven, moet daarvoor wel in de buidel tasten. Drie flesjes kosten ruim vijftig gulden. Bron: De Volkskrant, De Telegraaf en Algemeen Dagblad. Al de film Kruimeltje gezien? Als u (nog) wilt gaan, is het extra leuk te weten dat twee Heineken-medewerksters uit Zoeterwoude als figurant aan deze film hebben meege werkt. De twee zijn Boukje Ras en Karin Kolodziej van de afdeling P&O. "Ik zag in het Leidsch Dagblad een advertentie waarin vrouwen met lang haar werden ge vraagd op korte termijn mee te doen als figurant aan de film Kruimeltje", vertelt Boukje. "Ik heb me toen, samen met Karin, meteen opgegeven. Kruimeltje betekent voor mij een stuk jeugdsentiment. Ik heb het boek destijds helemaal 'grijs' gelezen. We werden gebeld en gevraagd naar Leiden te komen. Daar moesten we met vele andere mensen in mooie kos tuums als 'opvulling' dienen van het theater publiek in de scène in de concertzaal." De shooting duurde een hele dag. Er werden opnamen gemaakt waarbij Karin en Boukje telkens in een andere rij moesten zitten. Beide shots zijn gedurende een aantal se conden in de film terug te vinden. "Het was onwijs leuk om eraan mee te doen", vervolgt Boukje haar verhaal. "Ook het omkleden in de oude kostuums en het laten doen van ons haar, waren aparte belevenis sen." Op de vraag of ze nog wel eens wil figureren in een film, zegt ze: "Als zich nog zoiets voordoet in de buurt van Leiden, ja. Maar ik ga er niet voor reizen. Wat dat betreft vond ik dit al leuk genoeg." 'v - v* ■ik 1' 1 oV Cgi 2 iilP- «§m Karin Kolodziej en Boukje Ras waren figurant in Kruimeltje

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 21