SOCIAAL BELEID Heineken N. V wil een sterke positie in het internationale speciaalbier- segment verwerven. Een belangrijke drijfveer hiervoor is de sterke groei die speciaalbier in volwassen biermarkten laat zien. Consumenten willen meer variatie en bierkeuzen. Voor brouwers is het speciaalbiersegment interessant, omdat het een dynamisch en innoverend segment is en omdat er hogere prijzen en marges gerealiseerd kunnen worden. Begin 1999 heeft Heineken hieraan invulling gegeven door de Corporate specialty por folio, tot dan alleen bestaande uit Murphy's, uit te breiden met Wieckse Witte, Vos, en Desperados. De internationale ontwikkeling van Wieckse Witte en Vos wordt als volgt uitgevoerd. Projectteam Protocol Van links naar rechts: José Manuel Eguren (Specialties Coördinator Spanje), Frank van Asperen (International Brand Manager Wieckse Witte en Vos), Christian Hylkema (Manager Specialties Spanje) en José Manuel Alcobendos (Specialties Promotor Madrid) voor het 'Plaza De Las Ventas' in Madrid de were JA in Ierland en Zwitserland aangeboord. Wieckse Witte heeft gezien haar smaak en positionering ook in markten buiten Europa met een tropisch klimaat een introductiemogelijkheid. Nieuw- Zeeland, Singapore, Latijns-Amerika en de Caribbean hebben al interesse getoond. Hoge winstmarges Speciaalbier is bij uitstek het segment waar per hectoliter veel winst kan worden behaald. De consument is bereid voor speciaalbier meer te betalen dan voor pils. Dat de speciaalbieren van Heineken potentie hebben om uit te groeien naar grote volumes, bewijzen de Nederlandse en Franse markt. In Nederland groeiden het Wieckse Witte- en Vos- volume in 1999 aanzienlijk. In Frankrijk loopt het nog voorspoediger en verdubbelde Wieckse Witte in 1999 het volume ten opzichte van 1998. Met de sterke merkbeleving, snelle marktpene- tratie en aantrekkelijke marges is het een interessante uitdaging om de verfijnde smaken van onze speciaalbieren door zoveel mogelijk consumenten in de wereld te laten drinken. Frank van AsperenInternational Brand Manager Wieckse Witte en Vos In het kader van het Project Sociaal Beleid 2000 heeft het Projectteam Protocol zich bezig gehouden met de arbeidsverhou dingen en de daarbijbehorende overlegstructuur. De arbeidsver houdingen in de toekomst zullen zich kenmerken door wederzijdse verantwoordelijkheid van werk gever en werknemer voor conti nuïteit en kwaliteit. Dit heeft ook consequenties voor de over legstructuur. Een analyse van de huidige situatie leert dat er onder invloed van de diverse organisatieontwikkelings processen de afgelopen jaren een sterke decentralisatie is doorgevoerd binnen de diverse organisatiedelen. De centrale overlegstructuur die Heineken en de vakorganisaties tot op heden hanteren sluit niet meer aan bij deze ontwikkeling. De projectgroep stelt dan ook een nieuw overiegstelsel voor dat getypeerd kan worden door: 'differentiatie binnen centraal afgesproken kaders'. De grondgedachte hierbij is: differen tiatie van arbeidsvoorwaarden, dat wil zeggen het bieden van keuze mogelijkheden om één regeling gedifferentieerd toe te passen (maatwerk). Daarbij moet regel- ruimte worden neergelegd bij de laagst mogelijke werkeenheid. De niveaus van differentiatie die wij hierbij onderscheiden zijn: het in dividu, het team of de afdeling, de werkmaatschappij of unit en Heineken Nederlands Beheer. Bij het neerleggen van regelruimte bij de laagst mogelijke werkeenheid, ontstaan nieuwe rollen voor een groot aantal betrokken partijen. Toch blijft er ook behoefte bestaan aan een vorm van regie om de ka ders aan te geven. Deze regis- seursrol zal door Heineken Nederlands Beheer en de vakbonden moeten worden ingevuld. De stellige overtuiging van de projectgroep is dat deze aanpak zal leiden tot wederzijds vertrouwen en een open communicatie. Het Projectteam Protocol, Arbeidsverhoudingen en Overlegstructuur bestaat uit: Hans Olthoff, Susan Bamsey, Rudy Dikken, Henk Bonthuis, Dick van der Bijl, Rien Huiskamp (Huiskamp Research en Consultancy B.V.) en Johan Tolsma

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 17