Open en eerlijke communicatie "Als PR-afdeling hebben wij vooral te maken met formele communicatiestromen. In de informele communicatie spelen we een veel kleinere rol, hoewel we bijvoorbeeld geruchtvorming snel willen dempen door goede en tijdige informatie. Daarbij hoort openheid. Over openheid wordt veel ge sproken. Open en eerlijke communicatie vinden wij van groot belang. Intern en extern. Daarbij hoort het open omgaan met elkaar en het kunnen geven en incasseren van opbouwende kritiek. Wel altijd met respect voor de ander natuurlijk. Kritiek is absolute noodzaak bij het dagelijks verbeteren van de kwaliteit van processen en producten. Die maakt je proces dynamisch. Ik voeg wel toe, dat je moet oppassen dat openheid niet het bedrijfsbelang schaadt. Als je iets niet zegt, hoor je wél uitleg te geven waaróm je dat dan niet doet. Ook dat is openheid. Openheid vergt dus een bepaalde mate van wijsheid en vertrouwen." "Communicatie kan zich top-down, bottum-up, horizontaal en zelfs diagonaal bewegen. Veelal is top-down formeler van aard dan bottom-up. Zoals ik eerder zei, is PR meestal te vinden in de for mele stromen. Denk daarbij aan publicatiebor den, persberichten, BrowseHUIS, toespraken, in terne bladen, brochures, folders, verslagen en ook brouwerijbezoeken. Bij communicatie ligt uiteraard ook een grote op dracht bij alle managers. Zij richten namelijk de bedrijfsprocessen in, onder andere via werkoverleg, afdelingsoverleg en dergelijke. Zij scheppen de voorwaarden waardoor het proces op gang komt. Wij zijn vanuit PR fervent voorstander van zoveel mogelijk directe, persoonlijke communicatie in de lijn. Gebruik van het gesproken woord dus ('warme communicatie'), met zo weinig mogelijk geschre ven tekst. Waarom? Omdat er in persoonlijke communica tie meteen terugkoppeling ('feedback') komt van degene die de boodschap ontvangt. Dat is dyna misch en bevordert het gevoel van betrokkenheid. Je krijgt meer begrip, betere relaties en een kri tischer kijk op het proces. Formele of informele communicatie, medewerkers hebben behoefte aan informatie over doelstellingen, over hun bij drage en hun plaats binnen de organisatie. Wij als PR kunnen daartoe bijdragen, vooral in de vorm dus van formele communicatie." Begrip kweken "We hebben het in vogelvlucht gehad over PR, het kweken van begrip binnen en voor de onderneming. Ons doel is zeker ook, dat iedere Heineken-me- dewerker een goede PR-man of -vrouw voor de onderneming zal zijn. Onze PR- afdeling bestaat nu in totaal uit ruim zestig medewerkers. Wanneer je iedereen binnen Heineken in Nederland meetelt, krijg je een honderdvoud van die capaciteit. En dan heb je ineens duizenden ambassadeurs voor onderneming en product. Begrip kweken en het uitstralen van trots, kunde, vakmanschap en ver trouwen in de business is natuurlijk goud voor ons allemaal!" Redactie: Wilma Gertenaar Sinds deze zomer is het team Perszaken en Woordvoering van de afdeling Public Relations van Heineken Nederland weer op sterkte. Van de gelegenheid is meteen gebruikgemaakt om tot een duidelijker taakverdeling te komen naar onderwerp en merk. Het team Perszaken en Woordvoering is verantwoordelijk voor eenduidige communicatie naar buiten toe. De focus van het team zal het komende jaar liggen op nog meer positieve publiciteit voor Heineken Nederland en zijn merken. Dus als er bij u op de afdeling zaken zijn waarvan u denkt dat ze nieuwswaarde hebben en voor de pers interessant zijn, schroom dan niet en bel direct met de afdeling Perszaken en Woordvoering.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 13