vergt wijsheid en vertrouwen Nederland heeft het afgelopen jaar een aantal vernieuwingen ondergaan. Wat doet PR eigenlijk en hoe belangrijk is dat voor een onderneming, Antwoorden geven we in dit en de hiernavolgende nummers. Jan Willem Buij, hoofd Public Relations, verricht de afirap. Openheid Jon Willem Buij, hoofd Public f "Bij communicatie gaat het om een relatief eenvoudig proces: dagelijks heeft ieder te maken met het bekende model: zender, bood schap, medium, ruis, ontvanger, feedback. De afdeling PR probeert daarmee professio neel om te gaan. Eerst even dit: twee jaar geleden hebben we besloten om de afdeling In- en Externe Betrekkingen (IEB) weer Public Relations te noemen, omdat de naam IEB de inhoud niet dekte. PR bestaat nu uit een aantal subafdelingen, te weten: Perszaken Woord voering, Interne Communicatie, Hospitality, Public Affairs en Bureau Consumenten Service. Hiernaast beschikken we over een centraal secretariaat en een TIE-functie (Traffic, Integration Evaluation). De medewerkers van PR werken verspreid over de vestigingen Amsterdam, Zoeterwoude, Den Bosch, Wijlre en Maastricht. Als Heineken Nederland communicatiemensen zijn wij in- en extern bij zeer veel processen betrokken. Dat betekent zeker niet dat PR de leidsman is van alle communicatie. Wij verlenen daar waar mogelijk ondersteuning aan communicerende groepen of personen in de organisatie." "Wat is nu PR? De definitie luidt: 'Het stelsel matig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen'. Begrip ontstaat door goede communicatie. Zonder begrip is er geen waardering en acceptatie. En zonder acceptatie, geen conti nuïteit. Voor een onderneming die in een steeds complexere maatschappij haar plaats wil behouden, zijn deze zaken van groot belang. Als PR-afdeling van Heineken proberen wij door communicatieve steun, zowel in- als extern, onze bijdrage te leveren."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 12