c M f '1 "Naar de maan gaan is een reële mogelijkheid" Zijn er uitdagingen? "Informatietechnologie bijvoorbeeld wordt vaak als stress ervaren. Als je je computer opstart, zie je allemaal urgente mails. Daardoor raken we gestrest. Maar als we met vakantie gaan, gaan we het liefst naar een nieuwe omgeving met onbekende mensen. Dat levert ook stress op, maar dat vinden we juist leuk, ontspannend. De vraag is dus hoe we de mens steeds belangrijker kunnen maken zodat de techniek de mens ten dienste staat. Het gaat om de plaats van de mens. Er zijn twee verschillende soorten gevoelens. De ene groep groeit, reist, heeft energie. De andere groep maakt zich steeds meer zorgen. Bijvoorbeeld over het milieu, over de ozonlaag. Toch gaat het om dezelfde mensen. Het lijkt tegenstrijdig, maar alle mensen hebben beide soorten gevoelens. Ze gooien het afval weg in de juiste afvalbak om het milieu te sparen, maar stappen wel in een vliegtuig om even op vakantie te gaan." Wat zal er in de toekomst veranderen? "Er gaan in de toekomst fundamentele ver anderingen plaatsvinden. We krijgen te maken met beperkingen, zoals van energie, zoet water, aardoppervlakte en belangrijke bronnen. Daardoor kunnen er best spanningen ontstaan. Maar dat betekent niet dat we nu moeten blijven stilstaan. Stilstand is achteruitgang. Om te leven en verder te kunnen, moetje dy namisch zijn. Dat geldt ook voor een bedrijf als Heineken. Je moet doorlopend zorgen voor vernieuwing. Ook door jonge mensen bij je bedrijf te betrekken. En vooral door hen de kans te geven hun ideeën in de praktijk in te voeren. In mijn functie bij Estec werk ik ook veel met jeugd. Ik zet veel projecten op om Europese jonge ren bij de ruimtevaart te betrekken. Zo heb ik een spel laten maken voor heel jonge men sen, Kwispel. De bedoeling is dat zij zelf vragen en antwoorden bedenken voor andere jongeren. Uit onderzoek blijkt trouwens dat jeugd tussen veertien en achttien jaar met na me behoefte heeft aan visie." Komen er veranderingen in de ruimtevaart? "Steeds meer landen zullen zich met ruimte vaart bezighouden, zoals India en China nu al doen. Europa vliegt zelf geen astronauten, wat ik eigenlijk onbegrijpelijk vind. We be schikken over een fantastische techniek. De Ariane 5 kan bijvoorbeeld zo een auto op de maan zetten. Het is geen kwestie van geld. Als we allemaal tien gulden zouden geven, zou het gemakkelijk kunnen. Europa zal in de toekomst ook zélf de ruimte ingaan, daarvan ben ik overtuigd. En naar de maan gaan is een reële mogelijkheid! Verder zullen satellieten een grotere rol krijgen. De markt voor commerciële satellieten is heel groot. Er zal meer onderzoek komen. En ook meer applicaties van satellieten. Europa zal in de toekomst veel meer aan na vigatie gaan doen." En andere veranderingen? "We krijgen te maken met een grotere werke lijkheid van het virtuele. Er komt een kunst matige wereld. Via Internet kun je zo'n wereld, en de levens van de mensen, creëren en mani puleren. Je kunt bijvoorbeeld een virtuele be lastingdienst installeren. Alle aspecten die mensen eigen zijn, kun je kopiëren. Dat soort zaken wordt heel gewoon." Yvonne van Stek Wubbo Johannes Ockels is 28 iqaart 1946 geboren in Almelo, groeide op in Den Brieten woonde later onder meer in Groningen en Maastricht. Daar loste hij jaren geleden'het startschot van de eerste Ridder Regatta, een door 4Se Ridder georganiseerde roeiwedstrijd. Als klein jongetje wilde hij straaljager- piloot worden. Kreeg op «chool steeds meer belangstelling voor natuurkundige verschijnselen ep voor atomen, kernen en neutrspen. Studeerde scheikunde en wiskunde. «CK J' KEHM ft. Zijn naam is een begrip, want Wubtto Ockels 'is, tot nu toe Nederlands enige ruimtevaarder. Een vriend wees. hem destijds op de advertentie voor eed ruimte vaarder. Dege m.ocht niet otider zijn dan 4-7 jaar, moest een doctorsgraad in de wetenschappen hebbén en gezond zijn van lichaam en geefct? Wubbo Ockels solliciteerde en mocht samen met twee andere Europeanen van 1980 tot 1983 de opleiding voor astronaut vólgen. In oktober 1985 maakte hij de zeven dagen durende vlucht met de Space Shuttle Challenger mep. Hij was een van de acht bemannings leden diè tijdens de ruimtevaartvlucht ruim zeveug wetenschappelijke experi menten uitloerden in het" meegenomen Europese ruimtelaboratorium Spacelab. Bekend is hij ook van.de presentatie van 'Kijk TV', waarin hij nieuwe uitvindingen onder de aandacht bracht. Tegenwoordig is professor dr. Ockels (deeltijd) hoogleraar Lucht- en Ruimte vaarttechniek aan de Technische Universk teit in Delft. Daarnaast werkt Ockels bij Estec, een technisch onderzoekscentrum van de ESA (Europpan Space Agency) in Noordwijk op het office'Outreach'. Daar is het een Van zijn taken Europese jongeren te betrekken bij de ruimtevaart* die tijdei evemg w uitfoerc

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 10