De projectgroep Beloningsbeleid heeft inmiddels haar eindconclusies gerappor teerd aan de directie. Vernieuwing van het beloningsbeleid is niet alleen binnen Heineken onderwerp van gesprek. Uit kranten en andere publicaties blijkt dat veel andere bedrijven en ook de vakorganisaties zich op dit moment bezighouden met de vraag hoe je bestaande beloningsstructuren kunt aanpassen aan de huidige ontwikke lingen en deze tijd van verandering. beloningsstructuur is vervolgens onderzocht. Dit deed het team door een aantal onderwer pen concreet uit te werken. Daarbij kan bijvoor beeld gedacht worden aan resultaatbeloning, teambeloning en een individueel keuze-sys teem voor arbeidsvoorwaarden (zgn. CAO a la Carte). De ideeën van het projectteam zijn daarna getoetst aan de praktijk via een klank bordgroep, bestaande uit Heineken managers. Ook is gekeken hoe andere bedrijven invulling geven aan hun beloningsbeleid. Al met al een hele klus voor het projectteam om een eindrapport op te leveren dat recht doet aan het sociale beleid van Heineken: het instand houden van een gezond bedrijf en daarbij recht doen aan de individuele behoeften van de mensen die er werken. Kees Zandvliet directeur P&O Heineken Nederland tal uitgangspunten, die ook in opdracht zijn meegegeven: Belonen van ondernemend gedrag Vergroten van de resultaatgerichtheid Ontwikkeling van medewerkers stimuleren Belonen van bredere intzetbaarheid en compe tenties Bevorderen van teamvorming en samenwerken Bieden van keuzemogelijkheden om de arbeids voorwaarden beter te laten aansluiten op de persoonlijke situatie. Omdat onze CAO geldt voor heel diverse bedrijfs onderdelen (bijvoorbeeld Productie-units, HTS, de Horecaorganisatie, Vrumona), is ook de vraag aan de orde geweest of er -binnen vastgestelde kaders- meer regelruimte gegeven zou kunnen worden aan de verschillende bedrijfsonderdelen. Het projectteam is begonnen met een aantal interne en externe ontwikkelingen in kaart te brengen, zoals het werken in teams, B verbreding van inzetbaarheid, X krapte op de arbeidsmarkt Grondslag voor de beloning zijn nu nog vaak: leeftijd, dienstjaren en functiezwaarte. Kijkend naar de toekomst zal naast functiezwaarte voor al gekeken worden naar functioneren in ter men van competenties (opleiding, ervaring, vaardigheden en gedrag) en resultaten. Daarnaast worden ook brede inzet- baarheid en marktwaarde meer en meer als beloningsgrondslag fl gebruikt. De nieuwe be- Het projectteam Beloningsbeleid be staat uit: Mathijs Brantjes, Pons Hoogen doorn, Dimphy de Jong, Jan Klerken, Janine van Oosten, Clara Wagtendonk, Kees Zandvliet en Jos van der Zwaan. Een belangrijk uitgangspunt voor het projectteam was de functioneringscyclus U heeft wellicht al gezien dat het milieujaarverslag over '98 inmiddels beschikbaar is. Het ver slag staat in het teken van het thema 'Van graan tot kraan'. In alle fasen van de levenscyclus van zijn producten schenkt Heineken aandacht aan het milieu. Een van de hoogte punten in 1998 was de certificering van de brouwerijen in Den Bosch en Zoeterwoude volgens ISO 14001. Naast afwisselende interviews met diverse Heineken-mede- werkers is het milieujaarverslag geïllustreerd met mooie foto's door Eveline Renaud, Cor van Gastel en Theo Vijtenhaak. Het verslag is op te vragen bij het Bureau Consumenten Service van de afdeling Public Relations in Zoeterwoude. Monique van der Graaf Milieujaarverslag '98

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 28