naar Heineken s Fotoarchief woor iedereen toegankelijk 27 Het soms eindeloos zoeken naar mooi fotomateriaal is sinds kort verleden tijd. In het BrowseHUIS is namelijk de site van het digitale Fotoarchief van Heineken Nederland geopend. Deze is alleen toegankelijk voor de eigen medewerkers. Velen van u weten de weg naar het hypermoderne Fotoarchief al te vinden onder 'Nieuws en Informatie'. De bestelformulieren stromen binnen bij het Post en Archiefcenter in Zoeterwoude. De site van het digitale Fotoarchief is tot stand gebracht door Jos Bitter (DHS Post en Archiefcenter), Peter Everts (PR Heineken Nederland) en Jeroen van Veeren (Information Services). Op de site kunnen via een eenvoudig zoeksysteem alle beschikbare foto's worden bekeken. Op de site staan onder meer recente Horeca- en Productiefoto's. Deze serie is gemaakt door de Amsterdamse fotografe Eveline Renaud, in opdracht van de afdeling PR. Daarnaast treft u veel productfo tografie van de afdeling Marketing aan. Het ligt in de bedoe ling om ook de foto's uit recente nummers van Vers van 't Vat steeds zo snel mogelijk beschikbaar te stellen via de Fotoarchiefsite. Bestellen van fotomateriaal kan via een uit te printen bestelformulier, dat ingevuld en ondertekend kan worden opgestuurd naar het Post en Archiefcenter in Zoeterwoude. Voorwaarde is wel dat u het materiaal gebruikt voor zakelijke doeleinden. Deze service is vooralsnog gratis. Veel actueel materiaal De reden dat er zoveel actueel ma teriaal op de site te vinden is, heeft alles te maken met het vergroten van de service van Public Relations aan de pers. Vandaar dat Eveline Renaud de opdracht kreeg voor het di gitaal aanleveren van 'up to date' fotomateriaal. De PR-subaf- deling Perszaken en Woordvoering kan de redacties van de gedrukte media nu snel via Internet voorzien van digitaal fotomateriaal. Een en ander is kortom gekoppeld aan de realisering van een lang gekoesterde wens: een modern, goed werkend fotoarchief. Het nu beschikbare materiaal wordt steeds aangevuld met nieuwe én historische platen. Een grote hoeveelheid ligt al klaar om te worden ingescand en genummerd. Dat betekent veel digitaliseren, coderen en omschrijvingen maken; al met al een zeer arbeidsintensieve klus. Maar, reden te meer om af en toe eens te bekijken wat er is toegevoegd aan het aanbod op de Fotoarchiefsite en er gebruik van te maken! Peter Everts, Public Relations Heineken Den Bosch trappend naar zijn baas. De fiscus be taalt mee. Dat was de begintekst van de folder die bij alle medewerkers, werkzaam binnen de units Heineken 's- Hertogenbosch en DCS-vestiging 's-Hertogenbosch, in de bus viel. Op initiatief van de Ondernemingsraad Heineken 's-Hertogenbosch heeft het management besloten zijn medewerking te verlenen aan een fietsenregeling. Een regeling om medewerkers te stimuleren om voor woon werkverkeer gebruik te maken van de fiets. Bovendien een regeling die precies past binnen het mobiliteitsplan van het industrieterrein Rietvelden/Vutter. Het fietsproject is uitgeroepen tot 'pilot' voor de Heineken-orga- nisatie. De Ondernemingsraad heeft hiervoor een werkgroep samengesteld, die bestaat uit OR-leden en leden namens het management. Deze werkgroep heeft in samenwerking met de afde lingen Juridische zaken, Fiscale zaken en Arbeidszaken een plan ontwikkeld dat voor andere units als blauwdruk zou kunnen dienen. Fietsshow Op 19 en 20 november vond in het Heineken Ontspanningscentrum een fietsshow plaats, waar iedereen een kijkje kon komen nemen bij een groot assortiment fietsen. De aanloop was groot en menig medewerker heeft toen reeds beslo ten een fiets te kopen. Deze dagen waren echter niet voor ieder een even bevredigend, want er waren ook geïnteresseerde mede werkers die geen gebruik konden maken van deze mooie regeling. Dit zijn de mensen die niet werkzaam zijn binnen het werkgebied van bovengenoemde Ondernemingsraden. Hopelijk zullen deze units het Bossche voorbeeld snel volgen. Fietsverzekering Alle bezoekers van de fietsshow waren onder de indruk van al het moois en voor alle deelnemers was er nog een aardigheidje. Zij krijgen bij hun aangekochte fiets gratis een fiets computer en een halfjaar fietsverzekering cadeau. De Bossche me dewerkers die op de fiets naar hun werk komen, hebben ook nog een bijkomend voordeel omdat zij de afstand naar hun werkplek bijna geheel fietsend kunnen afleggen. Immers, enkele jaren geleden is, op initiatief van de Bossche Ondernemingsraad, de fietsen stalling verplaatst naar een plek op het brouwerijterrein. Dit mede om het gebruik van de fiets te stimuleren. Wil van Vugt, Den Bosch

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 27