Heineken millennium in Wat hebben Heineken en buitenaardse wezens gemeen? Niets, zult u zeggen. Maar als u naar de nieuwe Heineken millennium, commercial kijkt, gaat u daar zeker anders over denken. In het kader van het komende millennium start Heineken in november een nieuwe commercial in ruim dertig landen.1 De commercial is in opdracht van Corporate Marketing gemaakt door het reclamebureau Lowe in de Verenigde Staten. In de commercial wordt een boodschap de ruimte ingestuurd waarin buitenaardse wezens worden opge roepen om, als zij ooit overwegen naar de aarde te komen, dat in elk geval nu, op de drempel naar een nieuw millennium te doen. Dit is namelijk de tijd waarin wij mensen onze ruzies bijleggen, ons bezinnen en bovenal feesten. En juist die feesten zijn alleszins de moeite waard voor buiten aardse wezens... Heineken Brouwerijen viert alle bierliefhebbers en voorspoedige eeuw wisseling toe! Om dit zeer bijzondere moment te kunnen vieren hebben de brouwmeesters van Heineken hun ervaring en expertise ingezet om het Eindejaarsbier '2000' te brouwen. Het bier is sinds half november in een exclusieve verpakking te koop bij de supermarkten en slijterijen voor een geadviseerde consumentenprijs van 10,95 gulden. De cadeauverpakking bevat zes flessen Eindejaarsbier, een '2000-glas' en een millenniumplanner voor de nieuwe eeuw. Hiermee zijn leuke feitjes uit te rekenen, zoals: 'op wat voor een dag word ik honderd jaar' of 'op wat voor een dag valt mijn vijftigjarige bruiloft' en 'op welke dag valt kerst in 2022?' Het Eindejaarsbier van Heineken Brouwerijen wordt voor het zevende achtereenvolgende jaar speciaal voor de feestdagen gebrouwen. '2000' is een zwaar, donkergekleurd bier met een alcoholgehalte van 6,5%. Het dankt zijn warme kleur en fruitige smaak aan het donkere gerste- mout. '2000' is bedoeld voor de liefhebber die zichzelf en zijn gasten iets bijzonders wil schenken. Heineken's Eindejaarsbier wordt ondersteund door een sfeervolle radiocom mercial met muziek van het goednieuwe album van Sting 'Brand New Day'. De voice-over beveelt vervolgens aan om uitsluitend naar die feesten te gaan waar Heineken wordt geschonken. Anders zijn onze buitenaardse vrienden of op het verkeerde feest of op de ver keerde planeet. Tot slot wordt de kijker opgeroe pen om zijn of haar persoonlijke boodschap voor buitenaardse wezens aan te melden op de Heineken-internetsite. Hoewel de commercial ironisch is bedoeld, is een nieuw millennium natuurlijk wel het moment bij uitstek waarop mensen nadenken over het waarom van hun bestaan en de mo-j gelijkheid van het bestaan van levende wezens buiten de planeet Aarde. Afdeling PR, Zoeterwoude

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 24