2000 1990-2000 Het thuistenue. manier van communiceren: een eigen internetsite www.heineken.nl. Campagnes verschillen in die periode van jaar tot jaar en van land tot land. Maar alle brengen ze dezelfde boodschap over: Heineken staat voor kwaliteit, is lekker en verfrissend. In de loop van de jaren negentig ontwikkelt de brouwerij campagnes die het sociale en vitale karakter van het merk ondersteunen. Heerlijk Helder Heineken luidt opnieuw het bekende thema op de thuismarkt Nederland. Er komt een seizoenencampagne, die vertelt dat het merk op ieder moment en in ieder seizoen een goed gevoel geeft. Aansluitend daarop volgt de zogenoemde 'etikettencampagne', ontwikkeld voor de gedrukte media en de buitenreclame met daarin uitsneden van het Heineken etiket. Zo wordt het natuurlijke, lekkere en kwalitatieve van Heineken gecommuniceerd. In 1999 start Heineken in Nederland met nieuwe commercials op de televisie, 'World Citizins' genoemd. In deze campagne staan Nederlanders centraal met een ondernemend karakter die wonen en werken in het buitenland. "Wij zijn in de jaren negentig bij DCS overgegaan op 24-uurs leverantie", ver tellen Koos van Rooijen en Jan van Kuijk, werkzaam bij DCS in Zoeterwoude. "De levertijd is van drie dagen teruggegaan naar 24 uur. Een enorme verbetering, waardoor niet alleen de klant sneller zijn bestelling krijgt, maar ook de afeet aanzienlijk groeit. Verder zijn we in samenwerking met Albert Heijn gestart met 'just-in-time-leveranties', waardoor we binnen enkele uren voorraden in de verschillende distributiecentra kunnen aanvullen. Ook de ontwikkelingen binnen Export staan niet stil. "Er loopt momenteel een pilot in Virginia, USA, om de levertijd van drie maanden terug te brengen naar 21 dagen. We hopen deze pilot in februari, maart 2000 met goed gevolg te kunnen afsluiten", aldus Koos van Rooijen. Er zijn uiteraard nog meer veranderingen geweest die het Heineken merk hebben uitgebouwd tot wat het nu is. "Ik denk aan de andere manier van beladen van de vrachtwagens rollerbaan, 2 in plaats van 3 breed laden) en aan het feit dat de horecagebieden en drankenhandels voor een groot deel zijn samen gegaan waardoor er nog efficiënter kan worden gewerkt. Maar ook de invoering van het groene kratje heeft de omzet verhoogd. En na 2000? "Ik ben ervan overtuigd dat we ook in de verre toekomst trots kunnen zijn op het Heineken merk en waarvoor het staat: consistente kwaliteit en uitstraling", aldus Raad van Bestuursvoorzitter K. Vuursteen in reactie op de benoeming van Heineken tot merk van de eeuw door het Nederlandse bedrijfsleven. "Het sterkt ons in het aangaan van de uit dagingen in de volgende eeuw." Redactie: Yvonne van Stek Wilma Gertenaar, Marguerite de Ruijter In de jaren negentig wordt de nadruk op merk- communicatie nog belangrijker. Goede en eenduidige communicatie is immers van groot belang voor de merkkracht. Internationaal po sitioneert Heineken bier zich als premium, ofte wel het neusje van de zalm in de categorie bier. Voor Nederland geldt dat Heineken de absolute kwaliteit in pils is. De communicatie in Nederland uit zich op verschillende terreinen: reclame (verschillen de campagnes), sponsoring (tennis, cultuur en muziek), PR-ondersteuning en aparte verpak- kingsvormen (CD-kratje, Heineken Longneck, Heineken Cooltap, 007-blikje, shaped can, enzovoort). En niet te vergeten de modernste Jan van Kuijk (links) en Koos van Rooijen. Jan Vleghert was in de jaren tachtig/ negentig hoofd Reclame Service en Verkoopbevordering. "Jaarlijks terugkerende hoogtepunten in die tijd waren de grote nationale tentoonstellingen zoals de Horecava, de Roka en de Sistersvakbeurs. Deze onderscheidden zich van onze concurrenten door de actuele thema's waarmee Heineken de afiemers benaderde en die al van verre boven de stand uitstaken. Het bedenken van de slogan en deze vervolgens in de uitvoering van de presentatie tot 'leven' laten komen was de steeds terugkerende opdracht waarmee een team van Heineken-collega's vele maanden aan voorbereiding in de weer was. Maar de resultaten spraken steevast tot de verbeelding van onze relaties en méér dan dat. Ze moesten er iets mee in hun eigen werkomgeving kunnen doen. Zo stond er ooit een kamergrote computer in de stand (nog vóórdat de PC gemeengoed was), die ter plaatse berekende op welke ruimte het merk Heineken in de winkelschappen 'recht' had in relatie tot zijn markt aandeel in de regio van de betrokken ondernemer. Binnen enkele minuten na het invoeren van de zakelijke gegevens, rolde er een compleet drankenplan voor zijn supermarkt uit. Een 'Tailor Made' advies, waar velen toen hun voordeel mee hebben gedaan.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 18